Socialmedia-kanalen :
Goederentreinen.nl
ProRail heeft nu de beschikking over een eigen blustrein
Index

26-04-2021 / 14.00 uur
ROTTERDAM - Spoorbeheerder ProRail heeft sinds enkele weken een ‘blustrein’ op goederenemplacement Waalhaven Zuid in Rotterdam. Je zou het een brandweerwagen op een treinonderstel kunnen noemen, maar daarmee doe je het concept en de mensen die het hebben bedacht en uitgevoerd tekort.

De blustrein is ontwikkeld vanwege problemen op Waalhaven Zuid. Omdat de blusvoorziening daar niet voldeed aan de regels, is het rangeren met gevaarlijke stoffen in september 2019 stilgelegd. ProRail werkte sinds die tijd aan een structurele aanpak om

Actuele Fotoreportages
Videoreportages
Goederen vervoerders
Goederen locomotieven
BetuweRoute
Railbouw / -onderhoud bedrijv.
Ongevallen met goederen
Andere websites van ons
OVnieuws.info
Contact

dat op emplacement Waalhaven Zuid weer mogelijk te maken.

Calamiteitenweg
Verantwoordelijk projectmanager voor de structurele maatregelen is Sanne van den Haak: “Om weer te kunnen rangeren met gevaarlijke stoffen op de zes lange sporen is samen met Movares en Volker onder enorme snelheid een nieuwe blusleiding met calamiteitenweg aangelegd. Helaas kan met een inzet vanaf deze calamiteitenweg de zuidzijde van het emplacement niet worden bereikt. Daarom heeft de afdeling Incidentenbestrijding (ICB) van ProRail als aanvullende en tijdelijke maatregel een blustrein ontwikkeld. Ondertussen werken we hard door aan de structurele voorzieningen.”

Blustorens en blusrobots
De bouw van de blustrein is door een speciaal team van ICB opgepakt. Een van de teamleden is Jack Konings, adviseur Incidentenbestrijding (ICB): “In december 2020 moesten we constateren dat alle tijdelijke, conservatieve oplossingen die we hadden bedacht in de praktijk niet voldeden. Met externe adviseurs hebben we toen out of the box-varianten beoordeeld op doelmatigheid, geld, tijd en realisatie. Onder meer sprinklers, blustorens, blusrobots en dus ook de blustrein. Die bleek het meest optimaal en samen met bouwer Kenbri hebben we de eerste verkenningen gedaan. Afgelopen januari kregen we een akkoord en konden we voluit om de deadline van 1 april te halen.”

Technische uitdaging
Bram Vaes, vakspecialist Bedrijfsbrandweerzorg bij ICB, is dag en nacht bezig geweest met de blustrein om die op tijd af te krijgen. “Technisch was dit een uitdaging voor de bouwer. Je gebruikt reguliere pompen maar verder moet alles worden aangepast: verbindingen, extra aansluitingen, waterdruk, schuimtoevoer. En alles moet robuust, want een trein beweegt en kan dus schudden.”

Groen licht
Inmiddels hebben de omgevingsdienst DCMR, Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en de gemeente Rotterdam voorlopig groen licht gegeven voor de blustrein en het rangeren met gevaarlijke stoffen op een groot deel van het Rotterdamse spoorgoederenterrein. Aan een structurele oplossing wordt nog hard gewerkt.

Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk hier de filmbeelden die ProRail over de blustrein heeft gemaakt.