Socialmedia-kanalen Goederentreinen.nl |
Socialmedia-kanalen OVnieuws.info |
||||||||||
Goederentreinen.nl |
Nieuwe Theemswegtracé in november aangesloten op Havenspoorlijn |
||||||||||
Index | 08-06-2021 / 17.00 uur Straks plek voor 230 goederentreinen |
||||||||||
Actuele Fotoreportages | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Goederen vervoerders | |||||||||||
Goederen locomotieven | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Railbouw / -onderhoud bedrijv. | |||||||||||
Ongevallen met goederen | |||||||||||
Andere websites van ons | |||||||||||
OVnieuws.info | |||||||||||
Contact | ook verdwijnt er met het nieuwe tracé een frustrerende bottleneck”, vertelt Arjan op de website van spoorbeheerder ProRail. Goederentreinen staan namelijk stil als de brug opent voor vrachtschepen. Ook storingen aan de brug plagen het spoorgoederenvervoer. Dat behoort straks allemaal tot het verleden. Hierdoor is op het nieuwe tracé plek voor 230 goederentreinen per dag. Nu, op de Calandbrug, zijn dat er negentig. Mega-impact “Een buitendienststelling met mega-impact”, aldus Arjan. Niet eerder was de Havenspoorlijn zo lang afgesloten. “Een reguliere buitendienststelling vindt plaats op vooraf afgestemde momenten”, legt hij uit. “En dan conformeren we ons vaak aan de katholieke feestdagen, zoals Pasen of Pinksteren. De hele internationale logistieke branche is dan in ruste, dat maakt het makkelijker.” Dat is nu niet het geval. “In dit geval draait alles in het buitenland gewoon door, en dus wordt de productieketen verstoord. In totaal zal het drie weken duren voordat de havenlogistiek weer als vanouds is”, legt Arjan uit. “In week 1 is het afbouwen, in week 2 ligt het treinverkeer stil en in week 3 bouwen we op om weer in die internationale cadans te komen.” Logistieke uitdaging Dat begon twee jaar geleden met het benaderen van die partijen. “Alle terminals, tractiepartijen, vervoerders, omgevingspartijen, noem maar op. We hebben hen al heel snel betrokken bij het proces, maar ze ook meteen duidelijk gemaakt: deze variant geeft de minste hinder. Vervoerders en verladers zullen even op hun handen moeten zitten, maar dan heb je ook wat.” Extra vervoersmogelijkheden faciliteren Momenteel houdt Arjan zich bezig met het maken van de eerste ‘houtskool-schetsen’ van de planning. Dat doet hij samen met diverse teams binnen de ProRail-afdeling Capaciteitsmanagement. Zij stemmen hun plannen zo goed mogelijk af met die van de terminals in de periode voor, tijdens en vlak na de indienststelling van het Theemswegtracé. Complexe puzzel Foto's: © ProRail |
||||||||||
Mail ons | |||||||||||