Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
Nieuwe tienminutentreinen NS gaan al op de woensdagen rijden | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 02-09-2021 / 12.30 uur |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | Ondanks corona wordt de dienstregeling flink verbeterd. Met de tienminutentreinen hoef je niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen reizigers al gebruikmaken van deze treinen. "De ongekende bouw van honderdduizenden woningen vraagt om mobiliteit die meegroeit”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Daarom heeft Nederland op korte en lange termijn behoefte aan veel meer capaciteit op het spoor. NS en ProRail leveren een oplossing door tussen meer steden elke tien minuten een trein te rijden. Vanaf december ook tussen onder meer Rotterdam, Schiphol, Utrecht en Arnhem. Helaas is het slechts een deel van de oplossing. Naast het beter benutten van het bestaande spoor hebben we ook nieuwe infrastructuur nodig. Wie werk wil maken van klimaatverandering, leefbare steden en bereikbaarheid kan niet om extra investeringen in het openbaar vervoer heen." NS en ProRail hebben al ervaring met een tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Deze lijn is een succes gebleken. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven stegen de reizigersaantallen (pre-corona) bijvoorbeeld met 15 procent. Testen Voor de NS-medewerkers zijn dit grote veranderingen. Treindienstleiders, machinisten en conducteurs moeten nog nauwkeuriger werken: op de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken. Infrastructuur Het effect van de testen op de rest van de dienstregeling is minimaal. De IC Brussel rijdt de hele dag naar Amsterdam Centraal in plaats van Den Haag HS. Ook zal de sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Lokaal kunnen aansluitingen op bus, tram en metro veranderen. |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||