Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Vernieuwde bevestigingssysteem RailPro beschermt gecoate spoorstaven
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

02-09-2021 / 13.30 uur
HILVERSUM - Dat gecoate spoorstaven bijdragen aan een langere levensduur in het spoor, is inmiddels breeduit en succesvol getest op diverse (binnen- en buitenlandse) locaties. Maar hoe behoud je die kwaliteit wanneer de huidige rughellingplaten onvoldoende ruimte bieden aan de voetbreedte van de gecoate spoorstaaf? Het aangepaste type 2C bevestigingssysteem van RailPro biedt de uitkomst.

Nooit meer coatingschade door ruimere bedding rughellingplaten 
Het belang van corrosiebestrijding is hoog. Corrosie verkort immers de levensduur van de spoorstaaf aanzienlijk.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

In sommige gevallen kan dit zelfs leiden tot gevaarlijke situaties.  Het is dus van groot belang dat de coating van de gecoate spoorstaaf onbeschadigd blijft om veiligheid en betrouwbaarheid op het spoor te borgen.

Wanneer een gecoate spoorstaaf in het spoor wordt geplaatst, dient deze binnen de bedding van de rughellingplaten op de dwarsligger te vallen. Dat blijkt niet altijd eenvoudig, aangezien de gecoate spoorstaaf op voetbreedte iets kan verlopen. Wanneer deze dan niet goed past in de rughellingplaten, kan dit de coating beschadigen en op termijn leiden tot corrosievorming. Om dat laatste te voorkomen, heeft RailPro besloten om de beddingmaat van het type 2C bevestigingssysteem aan te passen. Door de ruimere bedding kan de gecoate spoorstaaf eenvoudig en zonder schade ingebracht worden. Er is ook een kunststof isolatieplaatje toegevoegd aan het systeem. Ditzelfde plaatje wordt ook al langere tijd succesvol gebruikt bij de NRG-lassen.

Altijd op zoek naar de beste oplossing
Het aangepaste type 2C bevestigingssysteem beschermt de gecoate spoorstaaf dus tegen klemming en schurende werking en voorkomt schade aan de coating. Met als resultaat: een gegarandeerde kwaliteitsborging van de spoorstaaf en een langere levensduur van het systeem. De rughellingplaat is uitwisselbaar op de 14002 (type 2) dwarsliggers en ook toepasbaar op kunststof dwarsliggers van gerecycled materiaal. Het type 2C bevestigingssysteem is conform de regelgeving van ProRail en is het eenvoudig toepasbaar in de baan. Een goede oplossing voor deze spoorse uitdaging, voor beheerder, aannemer en voor de infrastructuur. 

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons