Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
De Arend op transport vanuit Spoorwegmuseum naar Hoorn
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

23-09-2021 / 20.00 uur
UTRECHT - Stoomloc "De Arend" is maandagmorgen 20 september vanuit het Spoorwegmuseum in Utrecht op transport gegaan naar de werkplaats van de Stoomtram Hoorn Medemblik (SHM). De locomotief gaat daar heen voor groot onderhoud en een keuring.

De locomotief is een replica van de oorspronkelijke Arend die op 20 september 1839 de allereerste stoomtrein in Nederland heeft getrokken tussen Haarlem en Amsterdam. De originele locomotief werd in 1857 buitendienst gesteld en vervolgens gesloopt. Voor het 100-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland laat NS in

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

de Centrale Werkplaats Zwolle een replica bouwen. In de zomer van 1939 reed deze replica rondjes over het tentoonstellingsterrein dat voor de viering van het eeuwfeest van de spoorwegen op het Frederiksplein in Amsterdam was ingericht. Voor tien cent konden mensen een ritje van twee rondes meerijden.

De replica van De Arend rijdt tot de dag van vandaag nog ritjes over het museumterrein van het Spoorwegmuseum. Om dit te kunnen blijven doen is groot onderhoud van de ketel nodig, in combinatie met het wettelijk verplichte ‘nagelgat-onderzoek’ dat iedere 80 (!) jaar moet worden uitgevoerd. Dat laatste houdt in dat de klinknagels van de ketel worden verwijderd en onderzocht en nieuwe worden teruggeplaatst. Voor dit onderzoek moeten de vlampijpen worden verwijderd. Dit specialistisch werk wordt uitgevoerd door de experts van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik in de werkplaats van het rijdende museum in Hoorn. Streven is dat De Arend volgend voorjaar (2022) weer kan rijden.

Diligence
Achter de Arend staan in het museum een rijtuig derde klasse 'waggon' en een rijtuig tweede klasse 'char-a-banc' opgesteld. Om de leeggekomen plek van de Arend op te vullen is rijtuig No 4 of 'Diligence' vanuit het museum depot in Blerick naar Utrecht overgebracht.

Niet de eerste keer dat de Arend het museum verlaat
Het is niet de eerste keer dat de Arend het museum per vrachtwagen verlaat. Voor het 175 jarig bestaan van de spoorweg in Nederland werd de loc vanuit het museum overgebracht naar het stationsplein van Amsterdam Centraal. Daar diende het als decor voor een toneelstuk over de allereerste stoomtreinrit in Nederland.

Foto- en filmbeelden: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De Arend in Wereld 1 van het Spoorwegmuseum.
 
 
 
 
De fabrieksplaat van de replica van de Arend uit 1938.
 
 
Directeur collectie Peter-Paul de Winter is op de Arend ingesprek met een radioverslaggever van RTV Utrecht.
 
 
Een trekstang wordt aan de Arend vastgemaakt.
 
Medewerkers van de Stoomtram Hoorn Medemblik (SHM) zijn al in allerlei vroegte naar Utrecht gekomen.
 
Er komen knappe stuurmanskunsten aan te pas om met de trailer het museum in te komen.
 
Het rijtuig Diligence is vanuit het museumdepot in Blerick overgekomen om de lege plek van de Arend in te nemen.
 
Met een vorkheftruck wordt de Arend het museum uitgetrokken.
 
De Arend staat te wachten op wat komen gaat.
 
De vrachtwagen met daarop de Diligence rijdt achteruit het museumterrein op.
 
De vrachtwagen rijdt achteruit het museum in om daarna een draai te maken.
 
 
De heer Brouwer van het gelijknamige transportbedrijf Brouwer draait de trekstang los.
 
De Arend met op de achtergrond de Diligence.
 
De buizen van de Arend.
 
 
De Arend met op de achtergrond de Diligance.
 
De Diligence hangt in de takels.
 
 
 
 
Met vereende krachten wordt de Diligence het museum ingeduwd.
 
En dat past maar net.
 
Inmiddels hebben medewerkers van het Spoorwegmuseum de tender los van de Arend gekoppeld en deze wordt nu opgetakeld.
 
 
 
De tender wordt tussen wiggen ingeplaatst.
 
 
Het rijtuig wordt op de rem gezet.
 
 
Nu de tender is losgekoppeld kunnen wij een mooi kijkje nemen bij de vuurplaat van de Arend.
 
 
 
 
 
 
 
De drukmeter.
 
De Arend met op de achtergrond de tender die al op de vrachtwagen staat.
 
 
De tender op de vrachtwagen.
 
 
 
De kraan schuift uit richting de Arend.
 
Er wordt een strop gelegd om de schoorsteen.
 
 
 
De schoorsteen wordt op een aanhanger van de SHM gelegd.
 
 
Nu is het de beurt aan de Arend.
 
Voorzichting worden de kettingen vastgemaakt.
 
De Arend hangt in de lucht.
 
Voorzichting wordt de vrachtwagen eronder gereden.
 
 
 
De Arend staat, achter de heg, op de vrachtwagen.
 
 
 
Het hoedje wordt ook opgeladen.
 
En goed vastgezet.
 
 
 
De Arend op transport.
 
Met passen en meten wordt door de straatjes van Utrecht gereden.
 
 
 
De Arend op weg naar de Stoomtram Hoorn Medemblik.
 
De tender.
 
En de schoorsteen.