Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Groots afscheid van de 11G en 12G trams van GVB
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

19-10-2021 / 16.30 uur
AMSTERDAM - Op zaterdag 18 september hebben tramliefhebbers afscheid genomen van de 11- en 12G-trams van GVB.  Op maandag 14 juni reed de "Trapkar" haar laatste rit voor GVB in Amsterdam. De rit ging symbolisch van de Remise Havenstraat naar Remise Lekstraat. Hier werd een 11G en een 12G-tram overgedragen aan Stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam (de EMA)

Na die 14e juni zijn er nog wel eens incidenteel een paar keer 11- en 12G-trams ingezet wegens wagenstellen te kort maar het doek is nu echt voor de trams gevallen.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Vanuit diverse hoeken van het land kwamen tramliefhebbers naar Amsterdam om afscheid te nemen van de tram. Het afscheid was op een geweldige wijze georganiseerd door medewerkers van de EMA die werkelijk alles uit de kast hebben getrokken om de tramliefhebbers een mooie dag (en foto's) te bezorgen.

Tram typeerde Amsterdams straatbeeld
De 11- en 12G trams hebben 32 jaar dienst gedaan. Nu is de tijd gekomen om ze te vervangen voor modernere trams. Ramon Rippens, vervoermanager Tram GVB: “De uitstroom is een natuurlijk proces. We hebben nu zoveel 15G-trams dat deze generatie moet uitstromen. De ervaring leert dat trams die zo oud zijn vaker storingen hebben en niet bijdragen aan de robuuste en betrouwbare dienstregeling die GVB haar reizigers wil bieden. Van de 45 trams zijn een aantal onderdelen verkocht via een veiling. Het restant van de trams wordt duurzaam verschroot. De overige twee trams worden aan Stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam gedoneerd zodat ze onderdeel uitmaken van het cultureel erfgoed dat zij beheren voor de stad. We zijn heel erg blij dat de stichting de trams bewaart, want ze hebben zo’n lange tijd het typerende Amsterdamse stadsbeeld gedomineerd. Op deze manier blijft dat bewaard en zullen we ze af en toe voorbij zien rijden als de EMA ze gebruikt voor hun activiteiten.”

Moderne historie koesteren
Mark Vermeulen van de EMA beaamt dat.: “Het is ontzettend belangrijk dat we ook de moderne historie koesteren. Daar zijn deze 11- en 12G een goed voorbeeld van. Als deze nu niet worden bewaard, zullen ze er niet meer zijn. Door ze nu over te nemen en zichtbaar te houden, wordt dit deel van de geschiedenis bewaard. Tussen ons oudste voertuig en deze ‘jonkies’ zit nu ongeveer 86 jaar. Zo kan je niet alleen de groei van het openbaar vervoer zien, maar ook de verandering in levensstandaard in een stad als Amsterdam. We zullen er zorg voor dragen dat deze trams ook voor toekomstige generaties tastbaar blijven!”

OVnieuws.info reisde deze bijzondere dag mee en maakte daar de onderstaande reportage over.
Voor alle foto's en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden over het afscheid van de 11- en 12G trams van GVB.
 
Op diverse plaatsen in de stad waren er beginpunten gemaakt. Wij zijn de dag begonnen te Amsterdam Sloterdijk.
Hier stonden twee "Trapkarren" klaar om de liefhebbers te vervoeren.
De foto toont de 917 en de 822 naast Combino 2043.
 
Hetgeen de 11- en de 12G-series anders maakt is dat de 11G's aan beide zijde van de tram deuren heeft en de 12G-tram alleen maar aan de rechter zijde. Ook hebben de 11G-trams aan twee kanten een bestuurderscabine zitten terwijl de 12G-tram 'slechts' éénrichting trams zijn.
 
De achterste cabine van de 917 en de voorste cabine van de 822 staan vlak bij elkaar.
 
De 822 naast Combino 2043 te Sloterdijk.
 
We bekijken de Trapkar van de binnenkant en beginnen bij de bestuurderscabine.
 
 
 
Het kenmerkende aan deze trams is dat het middengedeelte verlaagd is waardoor een gelijkvloerse instap ontstaat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Elk plekje wordt benut.
 
Eén van de lijnen waar veel Trapkarren op te zien waren was lijn 5 naar Amstelveen Stadshart.
 
Omdat de 11G-trams tweerichtingstram zijn is de verlichting ook anders dan bij de 12G-trams die éénrichtingtrams zijn.
 
De 12G-tram 822 naast de 15G-tram 3031.
 
De eerste fotostop (van Trapkar D, de 917) is op de Admiraal de Ruijterweg.
 
Daarna gaan we naar de Marnixstraat t.h.v. het DeLaMar-Theater.
 
Op de Amstelveenseweg is de eerste "grote fotostop". Hier kwamen alle 6 deelnemende Trapkarren bij elkaar.
 
Wagenstel 914.
 
Wagenstel 904. Dit wagenstel gaat verhuizen naar het trammuseum in het Duitse Wehmingen bij Hannover.
 
Wagenstel 919.
 
De 822.
 
De 820. Deze tram is nu van de Stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
De digitale display op de kop is al vervangen door een klassieke rolfilm.
 
Een parade van Trapkarren op de Amstelveenseweg in Amsterdam. Op de foto de 917, 914, 904, 919 en de 822.
 
Wagenstel 917 op de Cornelis Lelylaan.
 
De 919 bij begin-/eindpunt De Aker.
 
De Trapkarren 917 en de 914 bij het Osdorpplein.
 
Wagenstel 914.
 
De Trapkarren 917 en de 820 staan bij halte Haarlemmermeerstation. Links staat de elektrische Connexxion Ebusco 2082 en
rechts daarnaast staat de Connexxion Mercedes Citaro 9347.
 
Wagenstel 820 op de Amstelveenseweg in Amsterdam.
 
Trapkar 914 op de Amstelveenseweg.
 
Wagenstel 917 staat op de rottonde van de Amstelveenseweg.
 
De 917 en de 914 op het Minervaplein.
 
De 914,de 917 en de 2107 tijdens een fotostop op de Plantage Parklaan.
 
Wagenstel 917 en de 914 op de Gabriel Metsustraat.
 
Een grote fotostop is er georganiseerd op de Louwesweg.
Deze foto toont wagenstel 904 met op de achtergrond het oude Slotervaartziekenhuis.
 
Wagenstel 909 heeft zich voor deze fotostop bij de groep gevoegd. Zo waren er hier maarliefst 7 Trapkarren te fotograferen
 
Wagenstellen 904, 917 en de 909.
 
Wagenstellen 914, 822 en de 919 op de achtergrond.
 
De twee museumstellen naast elkaar, de 919 en de 820.
 
Wagenstel 820 van achteraf gezien.
 
Wagenstel 904 op Het Pontveer in Diemen.
 
De wagenstellen 904 en de 914 op het Voorlandpad in Amsterdam.
 
Wagenstel 914 op de Berlagebrug over de Amstel.
 
Wagenstellen 914 en de 822 staan op de Amsteldijk.
 
De 914 rijdt de remise van de Lekstraat binnen.
 
Als spetterende afsluiting werd er nog een line-up georganiseerd voor remisie Lekstraat.
Van Links naar rechts, wagenstel 914, 917, 904, 919, 822 en de 820.
 
De 822 en de 820.
 
Van Links naar rechts, wagenstel 917, 904, 919, 822 en de 820.
 
Tot slot werd 2G-tram 586 nog even naar buiten gereden.