![]() |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
Hyperloop-Pod van TU Delft te zien in het Spoorwegmuseum in Utrecht | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 16-10-2021 / 17.30 uur En als je er langer over nadenkt is misschien helemaal zo gek nog niet want dit zou zomaar eens moderne geschiedenis kunnen worden. Misschien is de Hyperloop over 100 jaar wel een ingeburgerd vervoersmiddel en staat het eerste type dan nog steeds in het Spoorwegmuseum. |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | De Hyperloop is een interessant transport middel. Enkele voordelen er van zijn: - Je hebt geen last van regen, mist, sneeuw of blaadjes op het spoor De Hyperloop Idee bestaat al langer Dalkey Atmospheric Railway (1844) South Devon Railway (1847) Ligne de Saint-Germain (1847) Crystal Palace Pneumatic Railway (1864) Beach Pneumatic Transit (1870)
Ook in Amerika werd geëxperimenteerd met deze nieuwe techniek. De uitvinder Alfred Ely Beach bouwde in 1869 Amerika’s eerste metro in New York, de Beach Pneumatic Transit, die functioneerde volgens het vacuüm principe. Hij bouwde in slechts 58 dagen een tunnel onder Broadway van 90 meter lang met een diameter van 2,40 meter. De luchtdruk werd geregeld door een zogenaamde ‘Rootsblower’ met de welluidende bijnaam ‘The Western Tornado’. Als het rijtuig het eindpunt bereikt had, werden de schotten op het ventilatorsysteem omgekeerd en werd deze door de zuigkracht teruggetrokken. Tussen 1870 en 1873 reed hier een metro waar je voor 25 cent kon meerijden. Het project werd aangeprezen als attractie, in de eerste twee weken werden maar liefst 11.000 kaartjes verkocht aan nieuwsgierige New Yorkers. In het treinstel konden 22 personen plaatsnemen die op het traject heen en terug reden. De bedoeling was om de lijn te verlengen richting Central Park, een afstand van 8 kilometer. Ondanks het enthousiasme van de reizigers ging het project ten onder door politieke tegenwerking en gebrek aan investeerders. Ondanks de mislukking van de metro kreeg het project wel een vervolg: het principe werd gebruikt voor een postbuizensysteem dat tot 1953 gefunctioneerd heeft in New York. Toepasbaarheid Elon Musk Hyperloop Pod Competition TU-Delft OVnieuws.info was uitgenodigd om bij de opbouw van de Hyperloop-pod in het Spoorwegmuseum te komen kijken. |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Bekijk hier onze filmbeelden met uitleg over de Hyperloop-pod |
|||||||||||
De Hyperloop-pod in het Spoorwegmuseum. Decorbouwers zijn nog hard aan het werk om de omgeving af te werken. |
|||||||||||
Het voorste onderstel van de Hyperloop-pod. Het gaat door middel van magneten zweven in de tunnelbuis. |
|||||||||||
Vooraanzicht van de Hyperloop-pod. |
|||||||||||
Op de zijkant de namen van bedrijven die het Hyperloopteam gesponsord hebben. |
|||||||||||
Het achterste onderstel van de Hyperloop-pod. |
|||||||||||
Om het zo echt mogelijk te maken zitten er poppen in het voertuig. |
|||||||||||
Deze moeten nog instappen. |
|||||||||||
Een kijkje in de Hyperloop-pod |
|||||||||||
Dit gedeelte van het Spoorwegmuseum gaat het "Hightechlab / Treinen van de toekomst" heetten. |
|||||||||||
Elon Musk in het rijtje beroemde spoorwegpioniers. |
|||||||||||