Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Ondergrondse Fietsenstalling Stationsplein Amsterdam nu en straks
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

23-12-2021 / 20.40 uur
AMSTERDAM - In de middenkom voor Amsterdam Centraal Station wordt hard gewerkt aan de ondergrondse Fietsenstalling Stationsplein. Benieuwd hoe het eruit komt te zien? De Vervoerregio Amsterdam heeft nu een film van de stalling op basis van het 3D-model laten maken. Die geeft een indruk van hoe fietsers uit alle hoeken van Amsterdam daar eind volgend jaar hun fiets kunnen stallen.

In de nieuwe Fietsenstalling Stationsplein kunnen 7.000 fietsen staan. De ingang voor fietsers komt bij de Martelaarsgracht tegenover het Art Hotel.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Reizigers kunnen met de fiets aan de hand op een rolband naar beneden om hun fiets te stallen. Om vervolgens via een tunnel, droog en zonder omweg, direct in de metro- of stationshal uit te komen.

Doorbraak fietsenstalling naar metrohal
De reiziger die vanaf eind 2022 zijn of haar fiets in de ondergrondse fietsenstalling van het Stationsplein parkeert, kan droog en zonder omweg direct naar de metro- en stationshal lopen. Kort geleden is de doorbraak gemaakt van de fietsenstalling naar de metro. Dat kon pas na het plaatsen van een waterkering en een brandscherm. 

Stel Amsterdam wordt getroffen door een overstroming, wat doe je dan? Als het water extreem hoog komt te staan, kan GVB besluiten de waterkering op te bouwen. Een waterkering is een grote muur die opgezet kan worden en zo de metrotunnel veilig afsluit van het water. Jos Duin van Max Bögl vertelt op de website van de vervoerregio het volgende over: "‘In een opslagruimte staan de onderdelen van de waterkering op karren klaar. Vanaf het moment dat er wordt gebeld, heeft het GVB niet veel tijd om de waterkering te bouwen. Dit moet dus snel gebeuren.’ Het is daarom slim om van tevoren te oefenen. Er zijn meerdere mensen nodig om eerst de staanders te monteren en daarna de schotten te plaatsen. Duin: ‘De schotten zijn gemaakt van aluminium en dus sterk genoeg om het water tegen te houden. Zo blijven de mensen en de metro droog en dat is natuurlijk het belangrijkst.’

Gaten in de muur
Nu de waterkering is getest, is het tijd voor de doorbraak van de tunnel die al was gemaakt. Daarvoor moest de muur worden doorgebroken. Eerst zijn er gaten geboord in de betonnen muur. Via het ene gat naar het andere is een zaaglint in een rechte lijn doorgetrokken. Daarna wordt de muur uitgezaagd langs het lint in rechte vakken. Matthijs Buter van Max Bögl vertelt: ‘Dit zijn zware blokken van 1 meter hoog, 1 meter breed en 60 centimeter dik. Daarom halen we ze blok voor blok met een heftruck uit de muur. Op deze manier maken we de verbinding tussen de toekomstige fietsenstalling en de metrohal die nu al wordt gebruikt.’

De laatste stap: de afbouw
Nadat alle betonblokken van de muur uit de tunnel zijn gehaald, kan de afbouw beginnen. Tijdens deze fase begint ook de vloer- wand en plafondafwerking. De aannemer werkt de wanden en plafond netjes af met RVS-panelen. Hierdoor wordt de constructie van de waterkering voor een groot deel onzichtbaar. Duin: ‘De zijkanten van de waterkering zijn dan alleen nog in de wand te zien. In de vloer zien mensen alleen de voetplaat van de staanders als ze naar beneden kijken. Verder is het moeilijk te zien dat hier een waterkering kan staan. We hopen dan ook dat deze niet nodig zal zijn.’

Nog even wachten
De vloer en de wanden van de stalling zijn al gestort. Nu wordt er gewerkt aan het dak. Aankomend voorjaar komt het water weer terug boven de stalling. Dat zal diep genoeg zijn voor de rondvaartboten. De stalling is eind 2022 klaar.

Bekijk de 3D-animatie op de website van de Vervoerregio.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wij namen eind november 2021 een kijkje bij de bouwkuip voor het Centraal Station.
 
 
 
 
 
De doorgang naar de verdeelhal van de metro.
 
Zo gaat de fietsenstalling er straks uitzien. Boven de stalling varen de rondvaartboten.