Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Veel stationsloketten verdwijnen door bezuinigingen NS
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

05-01-2022 / 20.00 uur
UTRECHT - NS gaat komend jaar van de 36 stations met een loket er uiteindelijk 19 sluiten. Dat levert een forse verschraling op van de face-to-face dienstverlening van het spoorwegbedrijf. NS wil de komende jaren vooral inzetten op online contact.

NS brengt het aantal vaste ticketservicebalies op stations terug. Daarvoor in de plaats blijven op sommige stations servicemedewerkers aanwezig in de stationshal en op het perron of krijgen reizigers ondersteuning op afstand via de servicezuil of eigen telefoon. Op stations waarvan NS vindt dat nodig is blijft een vaste servicebalie.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Daarnaast blijft NS investeren in de NS-app om hun onlinedienstverlening te verbeteren. Zo willen ze in het begin van 2022 starten met het doorvoeren van die veranderingen.

Dit zijn de veranderingen op een rij: 

  • Op 251 stations (nu 237): hulp op afstand via telefoon/servicezuil 
  • Op 10 stations (nu 5): servicemedewerkers aanwezig op station/perron + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (gele stippen op de kaart) 
  • Op 4 stations (nu 0): OV Service & Ticket winkel + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (rode stippen op de kaart) 
  • Op 13 stations (nu 36): OV Service & Tickets winkel + servicemedewerkers aanwezig op station/perron + hulp op afstand via telefoon/servicezuil (groene stippen op de kaart) 

De oorspronkelijke plannen heeft NS eind 2020 al aangekondigd. Afgelopen jaar heeft het spoorbedrijf daarover gesproken met vakbonden en met consumentenorganisaties in het Locov. Dat heeft een definitief plan opgeleverd waarin de wensen van betrokkenen zijn meegewogen. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het voorgenomen besluit van december 2020 zijn: 

  • Haarlem behoudt een OV Service & Tickets winkel en aanwezigheid van servicemedewerkers op het station of perron. 
  • Op Deventer blijven servicemedewerkers aanwezig op het station of perron. 
  • Breda behoudt een OV Service & Tickets winkel en aanwezigheid van servicemedewerkers op het station of perron. 
  • Zwolle behoudt een OV Service & Tickets winkel en aanwezigheid van servicemedewerkers op het station of perron. 
  • Op Amsterdam Bijlmer Arena blijven servicemedewerkers aanwezig op het station of perron. 

Medewerkers 
De plannen hebben impact op ongeveer 250 banen. Veel servicemedewerkers hebben gebruikgemaakt van een vertrekregeling of hebben een andere baan gevonden binnen of buiten NS. Hierdoor kan iedereen die nu servicemedewerker is en heeft aangegeven te willen blijven, ook servicemedewerker bij NS blijven. 

Andere servicediensten ongewijzigd 
Andere servicediensten, zoals NS Reisassistentie voor reizigers met een beperking, de OV-fiets of de StationsHuiskamer, blijven voor reizigers gewoon beschikbaar. Reizigers kunnen treinkaartjes kopen en abonnementen afsluiten via de kaartverkoopautomaat, de NS app en online of telefonisch via NS Klantenservice. 

Vervolg 
NS wil over een maand starten met het aanpassen van de services op de stations. Dit duurt naar verwachting een jaar. Wanneer de serviceformule per station wijzigt is nog niet bekend. NS informeert reizigers hierover vooraf op hun station. 

ROVER uit zorgen
Reizigersorganisatie
Rover uit haar zorgen over de opvang van reizigers bij een (grote) verstoring van de treindienst. Zo vinden zij de aanwezigheid van medewerkers van groot belang als de treinen niet rijden volgens plan. Tenslotte leeft er dan bij de reiziger een grote behoefte aan contact en informatie. Rover heeft NS daarom gevraagd per station een plan te maken voor de opvang van reizigers. NS ziet hier echter niet de noodzaak van in.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons