Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Draadloze assentellers zijn de toekomst
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

25-01-2022 / 15.00 uur
UTRECHT - Om de veiligheid op het spoor te garanderen is het belangrijk dat treinen gedetecteerd worden. Zo weten verkeersleiders van ProRail op welke sporen de treinen rijden en kunnen ze berekenen hoe hard de treinen mogen rijden. Momenteel doen ze dat door spoorstroomlopen in de spoorstaven (ATB), maar dat gaat veranderen. Draadloze assentellers zijn de toekomst.

Jan-Wick Kranenburg heeft met zijn bedrijf Rail Connected de ambitie om binnen drie jaar heel Nederland te voorzien van deze innovatieve draadloze assenteller.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Maar wat doet zo’n assenteller? “Het woord zegt het eigenlijk al, het telt assen. Beter gezegd; het telt wielen. Op die manier weten we wanneer een trein een bepaalde sectie in rijdt en ook wanneer die trein de sectie weer uit rijdt en de sectie dus vrij is voor ander treinverkeer."

20.000 assentellers
Assentellers zijn op zichzelf niet nieuw, draadloze assentellers daarentegen wel. “Het nieuwe ERTMS vervangt het oude ATB beveiligingssysteem. De basis van ERTMS is de toepassing van assentellers. 20.000 stuks om precies te zien. De huidige assentellers hebben bedrading nodig voor de voeding en voor datacommunicatie. Dat betekent dat er voor 20.000 assentellers heel veel kabels getrokken moeten worden. Dat betekent heel veel graafwerk langs het spoor en heel veel graafwerk betekent veel tijd én geld”, legt Jan-Wick uit.

‘Dat moet anders kunnen’, dacht hij. Samen met zijn zakenpartner kwam hij op het idee om heel Nederland te voorzien van draadloze assentellers. “Vijf jaar geleden kwam vanuit ProRail de vraag of we iets draadloos konden bedenken om treinen te detecteren in het havengebied. Op dat traject rijden enkel goederentreinen, maar ProRail had niet inzichtelijk waar de wagons en locomotieven zich precies bevonden. Dat was het startsein voor de draadloze assenteller.”

Foto: © ProRail

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons