Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Venice Simplon-Oriënt-Express weer in Nederland (april 2022)
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

15-04-2022 / 09.20 uur
AMSTERDAM - Op 12 april 2022 kwam de Venice Simplon-Oriënt-Express weer Nederland binnengereden. De historische trein reed via Roosendaal, Rotterdam en Gouda naar Amsterdam Centraal. Daar kwam de trein rond 19.30 uur aan.

Verleden jaar kwam de historische voor het eerst sinds lange tijd weer naar Nederland toe. Wij kregen toen een unieke rondleiding door de legendarische trein.

De historische Oriënt-Expressdienst werd in gebruik,

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

genomen op 4 oktober 1883 met als vertrekpunt Parijs en als eindbestemming Constantinopel. Deze treindienst maakte deel uit van de Compagnie Internationale des Wagon-Lits, die werd opgericht door George Nagelmackers.

Sinds jaar en dag roept de naam herinneringen op aan de gouden eeuw van het reizen in de jaren 1920 en 1930 en doet denken aan een art deco-tijdperk van glamoureuze reizen en avontuur.

Sinds 1977 is het handelsmerk Oriënt-Express eigendom van de SNCF, de France nationale spoorwegmatschappij. Oriënt-Express SAS (filiaal van de SNCF) beheert de archieven en een deel van de historische rijtuigen van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits die worden ingezet voor besloten en culturele evenementen.

Belmond is eigenaar en exploitant van de Venice Simplon-Oriënt-Express sinds de inhuldigingrit in 1982. Deze legendarische trein bestaat uit 17 oorspronkelijke rijtuigen uit de jaren 1920, elk met zijn eigen unieke geschiedenis. Alle rijtuigen maakten deel uit van vele van de beroemde treinen uit die tijd die de weg baanden voor internationale reizigers om in stijl en luxe de grens over te steken.

Momenteel is Venetië - Parijs - Londen v.v. nog de belangrijkste route van de Venice Simplon-Oriënt-Express maar incidenteel worden ook Europese steden als Boedapest, Istanbul en Praag aangedaan. Daar komt dit jaar ook Amsterdam bij. General Manager van de trein Pascal Deyrolle zegt dat de Venice Simplon Oriënt-Express Amsterdam drie keer per jaar aan zal doen.

De Venice Simplon-Oriënt-Express is volgens hem ook een unieke trein. Het gaat volgens hem om de beleving die je in de trein krijgt. De trein is zeer lux en de bediening is top.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lineas 186 258 komt met de Venice Simplon-Oriënt-Express station Amsterdam Centraal binnengereden.
 
De trein rijdt door tot bijna het einde van het perron.
 
De loc wordt losgekoppeld van de wagons.
 
 
De loc gaat naar het opstelterrein om "om te lopen".
 
 
 
De loc komt nu vanaf de oostkant het station binnengereden. Tientallen belangstellenden waren naar het station toegekomen om de legendarische trein op foto vast te leggen.
 
De loc staat nu aan de andere kant van de trein.
 
De loc wordt weer aan de rijtuigen vastgekoppeld.
 
De trein bij vertrek vanuit Amsterdam Centraal naar een opstelterrein in Amersfoort.
 
Rijtuig 51287 (UIC-nummer 61 83 50-70 520-7).
 
Slaaprijtuig 3553
Het rijtuig reed de hele jaren 1930 als onderdeel van de Pyreneeën Cote d'Argent Express. Het rijtuig werd aan het begin van de oorlog in Lourdes gestald en eindigde als hotel in Lyon. In 1945 reed het kort als deel van de Etoile du Nord. Van 1946 tot 1949 reed het mee in de boottrein naar Brest van de Simplon-Oriënt-Express. Van 1949 tot 1969 reed het rijtuig lange tijd als deel van de Nord Express en uiteindelijk werd het rijtuig overgebracht naar Madrid waar het net als veel van de andere rijtuigen deel uitmaakte van de Costa Vasca Express. Van 1969 tot 1971 reed het rijtuig mee in de Sud Express naar Lissabon.
 
Slaaprijtuig 3482
Dit rijtuig is in 1929 gebouwd in Engeland. Het werd direct aangesloten op Le Train Bleu en deed afwisselend dienst voor die trein en de Rome Express. In 1937 werd het rijtuig overgeplaatst naar de Nord Express van Parijs naar Riga. Het reed ook op de Simplon-Oriënt-Express en de Lombardije Express. Het rijtuig werd later overgeplaatst naar de Costa Vasca Express van Madrid naar Santander in 1971.
 
Slaaprijtuig 3539
Het rijtuig maakte een jaar lang deel uit van de Pyreneeën Cote d'Argent Express en werd vervolgens in 1930 ondergebracht bij de Train Bleu. Het werd tijdens de Tweede wereldoorlog opgeslagen in Parijs en tussen 1945 en 1947 gebruikt door het US Army Transportation Corps. In 1947 was het rijtuig in gebruik als onderdeel van de Mozart Express, later in 1947 kwam het terecht bij de Simplon-Oriënt-Express en de Rome Express tot 1971 toen het uit dienst werd genomen.
 
Slaaprijtuig 3483
Dit rijtuig werd in 1929 in Birmingham gebouwd. Tijdens de jaren 1930 maakte het rijtuig deel uit van Le Train Bleu, de Rome Express en de Nord Express. Aan het begin van de oorlog werd het rijtuig opgeslagen in Pouancee, maar in 1942 werd het verhuurd aan Duitsland. Toen de diensten na de oorlog weer werden hervat, deed het rijtuig dienst in de Simplon-Oriënt-Express en reed het van 1973 tot 1977 als deel van de Costa Brava Express.
 
Slaaprijtuig 3543
Dit rijtuig is gebouwd in Frankrijk en van decoraties voorzien door René Prou. Het rijtuig deed dienst voor de Pyreneeën Cote d'Argent Express en de Train Bleu tot 1932. Het rijtuig werd tijdens de crisisjaren uit dienst genomen en werd daarna weer in gebruik genomen op de Rome Express. Na de oorlog kwam het rijtuig van 1950 tot 1956 weer in dienst bij de Train Bleu en het laatste deel van diens actieve dienst bracht het rijtuig van 1961 tot 1969 door bij de Simplon-Oriënt-Express. Het rijtuig werd in 1977 op een veiling in Monte Carlo gekocht voor de Venice Simplon-Oriënt-Express en was één van de eerste twee slaaprijtuigen die de kern vormden van het rollend materieel van de huidige trein.
 

Barrijtuig 3674
Barrijtuig 3674 werd in 1931 gebouwd in Frankrijk. Het rijtuig begon als restauratie rijtuig. Het huidige interieur werd speciaal ontworpen voor de Venice Simplon-Oriënt-Express. De geschiedenis van het rijtuig wordt gekenmerkt door binnenlandse diensten in Frankrijk tijdens de Duitse bezetting en na de oorlog reed het als onderdeel van de Sud Express van Parijs naar Irun aan de Spaanse grens.

In 1977 kocht James Sherwood twee van de oorspronkelijke slaaprijtuigen op een veiling van Sotheby's in Monaco en startte zo het proces van het recreëren van de Venice Simplon-Oriënt-Express.

 
Restauratierijtuig 4095
Het rijtuig is in 1927 gebouwd in Birmingham. Oorspronkelijk was het een Pullman-keukenrijtuig, gebouwd in de stijl van de Etoile du Nord. Dit rijtuig maakte deel uit van diverse treinen voordat het werd gerestaureerd om deel uit te gaan maken van de Venice Simplon-Oriënt-Express. Van de Etoile du Nord, een dienst met uitsluitend Pullman-treinen van Parijs naar Amsterdam naar de Edelweiss Train de Luxe van Amsterdam naar Bazel en verder naar Luzern. In 1929 sloot Pullman-rijtuig 4095 zich aan bij de Cote d'Azur Pullman Express, een glamourtrein die vanuit Parijs vertrok richting Nice en Menton en die op dezelfde manier als de Train Bleu werd geïdentificeerd met de roerige jaren twintig.
 
Restauratierijtuig 4141
De Lalique Pullman werd in 1929 gebouwd als een eerste klas Pullman en werd door René Lalique van decoraties voorzien in de stijl van de "Cote d'Azur". Het rijtuig werd direct ingezet op de Cote d'Azur Pullman Express voor het winterseizoen en werd vervolgens overgeplaatst naar de Deauville Express. Het rijtuig werd onderdeel van de Sud Express tot en met 1935, toen het terecht kwam bij de L'Oisea Blue die vanuit Amsterdam naar Parijs reed. Na de oorlog werd dit rijtuig ingezet op de Etoile du Nord en in mei 1947 op de Fleche d'Or, waar het jarenlang de passagiers van de Gouden Pijl ontmoette, zoals het rijtuig nu nog doet als onderdeel van de Venice Simplon-Oriënt-Express.
 
Slaaprijtuig 3544
Helaas hebben wij geen verdere informatie over deze wagon.
 
Slaaprijtuig 3473
Het slaaprijtuig is in 1929 gebouwd in Birmingham. Het rijtuig is in gebruik genomen als onderdeel van Le Train Bleu, de beroemde luxetrein die Parijs met de Franse Riviera verbond. In 1937 kwam het rijtuig gedurende twee jaar in dienst van de Nord Express, die reed van Parijs via Berlijn naar Niegoreloje aan de Russische grens. Tijdens de oorlog werd het rijtuig opgeslagen in Frankrijk voordat het weer ingezet als deel van Le Train Bleu en uiteindelijk als deel van de Simplon-Oriënt-Express.
 
Slaaprijtuig 3525
Dit is één van de vier rijtuigen van de Simplon-Oriënt-Express dat in Parijs werd gebouwd. Het rijtuig is korte tijd ingezet op de Pyreneeën Cote d'Argent Express die van Parijs naar Biarritz reed en tussen 1930 en 1939 deed het rijtuig afwisselend dienst voor de Train Bleu en de Rome Express. Het rijtuig werd tijdens de oorlog opgeslagen in Lourdes en keerde terug naar de Train Bleu tussen 1946 en 1948 en tussen 1916 en 1969. Het rijtuig reed tussendoor op de Simplon-Oriënt-Express en de Rome Express en werd in 1969 overgedragen aan Spanje. Het rijtuig bleef bij de Costa Vasca Express tot het in 1972 buiten dienst werd gesteld.
 
Slaaprijtuig 3425
Het rijtuig is in 1929 gebouwd in Engeland. Het is verscheept naar het Europese vasteland om dienst te doen op vele trajecten waar het gedurende bepaalden perioden deel uitmaakte van een aantal treinen, waaronder de Rome Express, de Oriënt-Express, de Arlberg-Oriënt-Express, de Engadine-Oberland Express en de Simplon-Oriënt-Express. Het rijtuig werd beroemd vanwege koning Carol van Roemenië die in 1940 met zijn maîtresse uit Roemenië ontsnapte terwijl hij reisde met de trein waar dit slaaprijtuig deel van uitmaakte.
 

Slaaprijtuig 3309
Het slaaprijtuig is het oudste van de slaaprijtuigen. Het is in 1926 gebouwd in België. Dit rijtuig deed uitsluitend dienst als onderdeel van de Oriënt-Express en reed tussen 1928 en 1939 op verschillende delen van het traject van Parijs naar Boekarest of Munchen of helemaal naar Istanboel. Dit rijtuig is onlosmakelijk verbonden met een aantal dramatische historische gebeurtenissen. Op 1 februari 1929 kwam de trein tien dagen lang vast te zitten in een sneeuwverstuiving op 60 mijl van Istanboel. Dit incident zou later de inspiratiebron vormen voor Agatha Christie's beroemdste roman, Murder on the Oriënt-Express.

Dit rijtuig bevat de drie meest luxe suites van de trein.

 
Bekijk hier onze reportage van de binnenkant van de legendarische trein.