![]() |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
GVB neemt laatste 15G-tram in ontvangst | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 12-05-2022 / 08.00 uur AMSTERDAM - Zeven jaar geleden beschikte GVB over ongeveer 200 trams. De reizigersgroei was enorm, de trams waren druk. De grens van wat ze aan konden was bereikt. Pas met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 veranderde het netwerk in de stad. Metro52 nam een belangrijke as over en er werden trams vrijgespeeld. Toch bleef de groei bij de tram ook dan doorzetten. De 11G- en 12G trams hadden toen intussen drie decennia dienst gedaan. De aanbesteding van een nieuwe tramserie, de 15G werd daarom in 2015 gestart. Het zal zeven jaar duren, van start aanbesteding tot finish, voor de 72 bestelde trams zijn geleverd. Gisteren, 11 mei, was het zover en vond de ontvangst van de laatste plaats. |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | Zoektocht ging van start |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | CAF Urbos 100 Na een aanbesteding van iets minder dan een jaar valt de keuze op de CAF Urbos 100, zo maakt GVB op 2 september 2016 bekend. Op 11 november 2016 tekent GVB een overeenkomst met de Spaanse fabrikant Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Het gaat om de bouw en levering van 63 nieuwe trams, met een optie op nog eens 60. De tram wordt zo veel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en is voor circa 92 procent recyclebaar. De tram gaat zuinig om met energie, onder meer door middel van een airconditioning die voorzien is van een warmtepomp. De aandrijflijn bestaat uit moderne techniek met de mogelijkheid om rem-energie terug te voeden aan het net. |
||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Modeltram Testen in Spanje Opleiden |
|||||||||||
In de nacht van 25 op 26 april 2019 om 02:45 uur arriveert de eerste nieuwe 15G tram bij de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen. OVnieuws.info was daarbij en maakte daar een reportage van. Foto: © OVnieuws.info |
|||||||||||
Testen Op 13 juli 2020 ontvangt GVB de indienststellingsvergunning voor de nieuwe 15G tram. In de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 mei 2019 maakt de eerste nieuwe 15G tram zijn eerste meters op het Amsterdamse tramnetwerk. Van 29 juli tot 15 augustus vinden nachts een aantal geluidstesten met de nieuwe tram plaats. Vanaf donderdag 19 september is het voertuig ook overdag te zien tijdens de testritten, dan rijdt de testtram tussen het normale tramverkeer van GVB in. Met zandzakken. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
In Duitsland wordt de 15G aan hete en ijskoude temperaturen blootgesteld. © GVB |
|||||||||||
Bestelling uitgebreid Corona |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Versporing van een tram op de eerste dag van het proefbedrijf Amstelveenlijn. (Foto: Martijn Roos) |
|||||||||||
Storingen in de infrastructuur. Nu met reizigers |
|||||||||||
Op 13 december 2020 wordt de vernieuwde Amsteltramlijn geopend en rijdt lijn 25 officieel met de nieuwe 15G trams. Foto: © OVnieuws.info |
|||||||||||
Rood en blauw
De allereerste nieuwe 15G trams rijden sinds 13 december 2020 op lijn 25, de vernieuwde Amsteltram en vanaf 2024 ook op de Uithoornlijn. Daarom rijden de eerste nieuwe trams met een Amsterdamse R-net kleurstelling (net zoals de GVB-metro’s). Vanaf eind maart 2021 start de inzet van de 15G trams in de bekende kleurstelling blauw-wit op andere lijnen in de stad. Te beginnen met lijn 5. |
|||||||||||
Vanaf eind maart 2021 start de inzet van de 15G trams in de bekende kleurstelling blauw-wit op andere lijnen in de stad. Foto: © OVnieuws.info |
|||||||||||
Toegankelijkheid
In oktober 2021 komt vanuit de belangenbehartigers van mensen met een beperking kritiek op de toegankelijkheid. Niet vanuit alle haltes is deze tram toegankelijk met een deel van de rolstoeltypes. De uitschuifplank die uit de tram komt is te schuin, te kort en er zit een knik in waardoor rolstoelers niet zelfstandig de tram in kunnen rijden. Daarnaast zit er in deze nieuwe tram geen conducteur die kan assisteren bij binnenkomst en de rolstoelplek vrij kan houden. De Vervoerregio, het GVB en de Spaanse tramfabrikant CAF doen vervolgens onderzoek naar oplossingen voor problemen met de toegankelijkheid van de nieuwe 15G trams voor rolstoelgebruikers. Zo wordt onder meer bekeken of de drempel van de tram verder kan worden afgevlakt, zodat meer gebruikers van rolstoelen met kleine voorwielen zelfstandig de tram in kunnen komen. Daarnaast vraagt GVB aan de leverancier om twee mogelijke oplossingen met een extra handbediende plank (naast de al aanwezige elektrische plank) uit te werken. Met de belangenbehartigers, de VRA en de fabrikant studeren we nog altijd verder op dit probleem en andere toegankelijkheidskwesties van tramhaltes. |
|||||||||||
Foto: © OVnieuws.info |
|||||||||||
Laatste tram? Op 11 april arriveert na een laatste inspectie in Spanje, de laatste en 72e tram uit de fabriek in Zaragoza in Amsterdam voor tests. Gisteren, 11 mei is deze laatste tram geaccepteerd voor opname in de dienstregeling. In de toekomst kunnen er nog meer trams komen. Er zitten er nog 53 in de optie. Voor verlenging van lijn 26 naar IJburg Fase II (de eilanden Centrumeiland en Strandeiland) zullen 13 extra trams nodig zijn en voor een nieuwe tramlijn van Station Sloterdijk naar Station Zuid (langs de route van buslijn 15), zouden nog eens 11 extra trams nodig zijn. Ook voor de verre toekomst is er nog ruimte voor aanschaf. |
|||||||||||