Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Dit is hem dan: De nieuwe ICNG van NS
Actueel OVnieuws
OV bedrijven
05-07-2022 / 12.30 uur
ROTTERDAM -
3.500 treinfans hebben dit weekend voor het eerst kennisgemaakt met de nieuwste Intercity van NS: de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Tijdens de “uitverkochte” publiekspresentatie langs het perron van Rotterdam Centraal zagen de reizigers hoe de 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk samen met machinist Geert-Jan Buth het startschot gaven in aanwezigheid van Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom. NS en Alstom hebben de ambitie om de eerste reizigers voor het einde van dit jaar in een rijdende trein te laten stappen.
Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 van deze snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar, op de hogesnelheidslijn én conventioneel spoor. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van onze reizigers naar het zuiden.

Kris-kras door Nederland
De trein zal door het hele land steeds meer steden met elkaar verbinden. Dat gaat gefaseerd. De trein gaat eerst over de Hogesnelheidslijn rijden op de route Amsterdam – Rotterdam  - Breda. Daarna ook (deels over de Hogesnelheidslijn ) op de route Den Haag – Rotterdam – Eindhoven en ook over de hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel. Later rijdt de ICNG ook vanaf de hogesnelheidslijn uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen. De ICNG zal daarmee de komende 30 jaar een iconisch beeld zijn in het Nederlandse landschap.

Testprogramma
Na vele rondjes op het testcircuit in Tsjechië en uren in de klimaatkamer in Wenen met sneeuw en ijs, is inmiddels het uitgebreide test- en opleidingsprogramma in Nederland van start gegaan. Honderden machinisten en conducteurs worden het komende jaar opgeleid om op deze nieuwe trein te werken.

Groenewegen (NS): “trein draagt bij aan het tegengaan van klimaatverandering”
Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS: “De Intercity Nieuwe Generatie wordt echt een fijne trein voor onze reizigers en het vlaggenschip van onze vloot. Hij geeft antwoorden op de maatschappelijke vraagstukken van vandaag. Onze trein rijdt op windenergie, stoot geen CO2 uit en is energiezuinig. Daarmee draagt de ICNG bij aan het tegengaan van klimaatverandering en het bereikbaar houden van Nederland, ook over de grens. Deze Intercity zal z'n plek in het Nederlandse landschap verdienen en jong en oud comfortabel op de plek van bestemming brengen.”

Poupart-Lafarge (Alstom): “zeven verschillende landen kozen voor vergelijkbare trein”
Henri Poupart-Lafarge, CEO Alstom: “De teams van NS en Alstom werken intensief samen om de ICNG voor Nederland te ontwikkelen. Centraal daarbij staan de behoeften van de reiziger én de medewerkers van de NS-medewerkers die op de trein werken. Dit zorgt voor een nieuwe reiservaring in Nederland. Het resultaat is een moderne, snelle, comfortabele en betrouwbare trein, gebaseerd op de bewezen technologie van ons Coradia-platform. Dit type trein is in een korte tijd enorm populair geworden. Acht treinbedrijven in zeven landen hebben inmiddels voor dit platform gekozen om toekomstige mobiliteisambities in te vullen. We zijn trots dat NS daar onderdeel van is.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Twee stellen ICNG (nummers 3121 en de 3122) staan klaar voor de presentatie aan het publiek.
 
Het mooie kleurenschema van de ICNG.
 
ICNG 3122 met genodigde voor de aftrap van de publieksdag.
 
Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS tijdens de openingsspeech.
 
Gevolgd door een speech van Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom.
 
De 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk samen met machinist Geert-Jan Buth in de deuropening van de cabine van de ICNG
 
Thomas hield nog een kleine speech door omroepinstalatie van de trein. Hierna werden de deuren ontgrendeld waarna men de trein in kon.
 
 
 
We nemen een kijkje in de cabine.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een relaiskast achter de machinist.
 
Bij het instappen van de trein valt gelijk de uitschuifbare trede op.
 
En de brede deuren van de trein.
 
Het mooie design van de deur valt direct op. De kunst in de trein is gemaakt door InsideOutside.
 
Deze lichtbak gaat branden als de machinist in de cabine aanwezig is.
 
 
Mooie stoelen in fijne indeling. Ook de tafels zijn weer terug in de trein.
 
Grote prullenbakken op de balkons waarmee men het afval gescheiden kan weggooien.
 
 
Ruimte voor het meenemen van een fiets.
 
Door de hele trein hangen beveiligingscamera's.
 
 
Een mooie loungebank. Onder de bank zijn stopcontacten en USB-opladers aangebracht.
 
Ruime opzet.
 
 
Klaptafeltjes aan de achterkant van de stoelen.
 
In de trein zijn lange en (zoals hier) kortere tafels aangebracht.
 
Ruime bagagerekken boven de stoelen.
 
Een handige kofferrek tussen de stoelen.
 
 
Een kussen om staand tegen aan te leunen.
 
Ook op de balkons zijn USB oplaadpunten aanwezig.
 
In de trein zijn twee wc's aanwezig. Het ruime rolstoelvriendelijke toilet en een wat kleiner exemplaar. In deze toilet kan men ook baby's verschonen.
 
 
 
Ruimte voor rolstoelgebruikers.
 
 
Door de hele trein zijn kofferrekken geplaatst.
 
Opklapbare stoelen. Het is nog wat eens anders dan de houten klapstoeltjes van vroeger.
 
 
 
 
De noodrem en daarnaast een knop om, in geval van nood, in contact te komen met de machinist.
 
 
 
Diverse stoelen voor mindervalide mensen.
 
 
Bij de hoogte verschillen in de trein zijn aangegeven met LED-verlichting.
 
We nemen een kijkje in de eerste klasse.
 
Ook hier een loungebank.
 
Ook hier kofferrekken.
 
 
Ruime opstelling van de stoelen.
 
 
 
De weekend was van jong tot oud geinteresseerd in de ICNG.
 
 
 
De noodvergrendeling van de deur.
 
De tweede, wat kleinere toilet in de trein.
 
 
 
We bekijken de trein nog even van buiten.
 
 
 
De twee ICNG-stellen aan elkaar gekoppeld
 
 
Lucht-inlaten van de trein.
 
 
Digitale koersborden.
 
 
Luidsprekers aan de buitenkant van de trein.
 
Het mooie design van de trein.
 
 
De komst van de nieuwe ICNG leidt tot de uitstroom van de Koplopers (ICMm's) bij NS.