Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
Dit is hem dan: De nieuwe ICNG van NS | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 05-07-2022 / 12.30 uur ROTTERDAM - 3.500 treinfans hebben dit weekend voor het eerst kennisgemaakt met de nieuwste Intercity van NS: de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Tijdens de “uitverkochte” publiekspresentatie langs het perron van Rotterdam Centraal zagen de reizigers hoe de 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk samen met machinist Geert-Jan Buth het startschot gaven in aanwezigheid van Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom. NS en Alstom hebben de ambitie om de eerste reizigers voor het einde van dit jaar in een rijdende trein te laten stappen. |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 van deze snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar, op de hogesnelheidslijn én conventioneel spoor. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van onze reizigers naar het zuiden. Kris-kras door Nederland Testprogramma Groenewegen (NS): “trein draagt bij aan het tegengaan van klimaatverandering” Poupart-Lafarge (Alstom): “zeven verschillende landen kozen voor vergelijkbare trein” Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Bekijk onze filmbeelden. |
|||||||||||
Twee stellen ICNG (nummers 3121 en de 3122) staan klaar voor de presentatie aan het publiek. |
|||||||||||
Het mooie kleurenschema van de ICNG. |
|||||||||||
ICNG 3122 met genodigde voor de aftrap van de publieksdag. |
|||||||||||
Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS tijdens de openingsspeech. |
|||||||||||
Gevolgd door een speech van Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom. |
|||||||||||
De 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk samen met machinist Geert-Jan Buth in de deuropening van de cabine van de ICNG |
|||||||||||
Thomas hield nog een kleine speech door omroepinstalatie van de trein. Hierna werden de deuren ontgrendeld waarna men de trein in kon. |
|||||||||||
We nemen een kijkje in de cabine. |
|||||||||||
Een relaiskast achter de machinist. |
|||||||||||
Bij het instappen van de trein valt gelijk de uitschuifbare trede op. |
|||||||||||
En de brede deuren van de trein. |
|||||||||||
Het mooie design van de deur valt direct op. De kunst in de trein is gemaakt door InsideOutside. |
|||||||||||
Deze lichtbak gaat branden als de machinist in de cabine aanwezig is. |
|||||||||||
Mooie stoelen in fijne indeling. Ook de tafels zijn weer terug in de trein. |
|||||||||||
Grote prullenbakken op de balkons waarmee men het afval gescheiden kan weggooien. |
|||||||||||
Ruimte voor het meenemen van een fiets. |
|||||||||||
Door de hele trein hangen beveiligingscamera's. |
|||||||||||
Een mooie loungebank. Onder de bank zijn stopcontacten en USB-opladers aangebracht. |
|||||||||||
Ruime opzet. |
|||||||||||
Klaptafeltjes aan de achterkant van de stoelen. |
|||||||||||
In de trein zijn lange en (zoals hier) kortere tafels aangebracht. |
|||||||||||
Ruime bagagerekken boven de stoelen. |
|||||||||||
Een handige kofferrek tussen de stoelen. |
|||||||||||
Een kussen om staand tegen aan te leunen. |
|||||||||||
Ook op de balkons zijn USB oplaadpunten aanwezig. |
|||||||||||
In de trein zijn twee wc's aanwezig. Het ruime rolstoelvriendelijke toilet en een wat kleiner exemplaar. In deze toilet kan men ook baby's verschonen. |
|||||||||||
Ruimte voor rolstoelgebruikers. |
|||||||||||
Door de hele trein zijn kofferrekken geplaatst. |
|||||||||||
Opklapbare stoelen. Het is nog wat eens anders dan de houten klapstoeltjes van vroeger. |
|||||||||||
De noodrem en daarnaast een knop om, in geval van nood, in contact te komen met de machinist. |
|||||||||||
Diverse stoelen voor mindervalide mensen. |
|||||||||||
Bij de hoogte verschillen in de trein zijn aangegeven met LED-verlichting. |
|||||||||||
We nemen een kijkje in de eerste klasse. |
|||||||||||
Ook hier een loungebank. |
|||||||||||
Ook hier kofferrekken. |
|||||||||||
Ruime opstelling van de stoelen. |
|||||||||||
De weekend was van jong tot oud geinteresseerd in de ICNG. |
|||||||||||
De noodvergrendeling van de deur. |
|||||||||||
De tweede, wat kleinere toilet in de trein. |
|||||||||||
We bekijken de trein nog even van buiten. |
|||||||||||
De twee ICNG-stellen aan elkaar gekoppeld |
|||||||||||
Lucht-inlaten van de trein. |
|||||||||||
Digitale koersborden. |
|||||||||||
Luidsprekers aan de buitenkant van de trein. |
|||||||||||
Het mooie design van de trein. |
|||||||||||
De komst van de nieuwe ICNG leidt tot de uitstroom van de Koplopers (ICMm's) bij NS. |
|||||||||||