Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Open dagen RET werkplaats Kleiweg in Rotterdam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

11-07-2022 / 10.45 uur
ROTTERDAM -
Op 2 en 3 juli zijn er open dagen geweest bij de RET werkplaats aan de Kleiweg in Rotterdam. Dit was ter ere van het 95-jarig bestaan van de RET.

De RET kent een rijke historie op de Kleiweg. Op 9 januari 2019 is daar een gloednieuwe werkplaats geopend, De oude werkplaats was afgebroken, het was tijd voor vernieuwing. Dankzij de nieuwe werkplaats is de RET weer voorbereid op de toekomst. Zo vindt de revisie en modificatie van de metro’s en trams hier plaats en is er een back-up voor de Centrale Verkeersleiding (CVL).

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Daarnaast is het terrein geschikt gemaakt voor het stallen en opladen van 55 elektrische bussen. 

De nieuwe railwerkplaats is een mooi voorbeeld van circulariteit. De RET zet een tram of metro niet na tien of vijftien jaar aan de kant, maar geeft het voertuig een grote onderhoudsbeurt, een complete make-over. Hiermee draagt het openbaar vervoer nog meer bij aan de duurzaamheid en bereikbaarheid van Rotterdam. In de werkplaats worden onderhoudsbeurten en revisies uitgevoerd aan trams en metro's. Dat de RET zo’n grote onderhoudsbeurt in eigen hand uitvoert, is uniek. Met onder meer een 50 meter lange spuitcabine en de nieuwste apparatuur op het gebied van revisie en modificatie biedt de werkplaats ook de mogelijkheid om werk voor andere partijen uit te voeren.

Van nostalgie uit vroeger tijden naar hypermodern
Al ruim 100 jaar deed de oude werkplaats op de Kleiweg dienst voor het Nederlandse OV. Zo nam de RET het pand in 1960 over van spoorfabrikant Allan. In die tijd was ook het hoofdkantoor van de RET op de Kleiweg gevestigd en daarmee was de locatie jarenlang het kloppend hart van het OV-bedrijf. Het hoofdkantoor zit inmiddels op de Kop van Zuid en de honderd jaar oude werkplaats was dusdanig verouderd dat alleen nieuwbouw nog voor een werkbare plek kon zorgen.

Het nieuwe pand is hypermodern, heeft een volledig transparante gevel, biedt veel daglicht aan de medewerkers en bespaart elektriciteit. De inrichting van de werkplaats is in samenspraak met de medewerkers die er vaak al jaren (30 tot 40 jaar is geen uitzondering) werken, opgesteld. Bij de bouw is bovendien het puin hergebruikt als ondergrond en op het dak liggen zonnepanelen.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De ingang van werkplaats Kleiweg.
 
 

Het testen van elektrische en mechanische componenten gebeurt in hal C2. De hal is voor de verschillende bewerkingen in een aantal ruimtes verdeeld. Hier worden onder andere motoren, pantografen en airco's behandeld. Deze worden allereerst beoordeeld op slijtage en vervolgens vervangen. Ook zijn er onderdelen die gereviseerd moeten worden. De hal is voorzien van drie bovenloopkranen van 1 ton. Dit om de zware onderdelen van de voertuigen snel van punt A naar punt B in de werkplaats te kunnen verplaatsen.

In deze ruimte worden de pantografen nagekeken en zonodig ook gemaakt.


Dit is de ruimte waar tandwielkasten en wisselbakken behandeld worden.
 
In deze ruimte wordt apparatuur getest. Dit gebeurt oa met dit grote testpaneel.
 
In deze ruimte worden technische installaties nagekeken en zonodig ook gerepareerd.
 
Motoren worden hier gerepareerd.
 
In dit gedeelte wordt de elektronica behandeld.
 
 
In hal L1 zit het hoofdmagazijn van de afdeling logistiek gevestigd. Hier worden de juiste artikelen die voor onderhoud en modificaties nodig zijn op het gevraagde tijdstip beschikbaar gemaakt. De ruimte is voorzien van stellingen, twee bordessen, kardexkasten en ruimte voor quasi-goederen en het kantoor van logistiek. Het doel is altijd om een voertuig zo kort mogelijk in de werkplaats te hebben staan. De afdeling logistiek speelt daarbij een belangrijke rol. De afdeling heeft de regie over de beschikbaarheid van onderdelen voor onderhoud, modificaties en projecten en staat voor een goede service en vakkundig advies van de interne klant. Bij logistiek draait het om de juiste balans tussen beschikbaarheid, kosten en kapitaal (voorraden).
 
 
Een calamiteitenvrachtauto van de RET.
 
Met bovenleidingsauto 2060 konden bezoekers een stuk mee naar boven.
 
De draaistellenopslaghal (L2) is specifiek gemaakt om de verschillende type draaistellen op te slaan. In deze hal kan een voertuig staan die voor langere tijd buitendienst staat, bijvoorbeeld met schade. De hal is voorzien van een bovenloopkraan van 10 ton. Tevens gebruikt men deze hal ook voor opslag van het mobiele zandvulsysteem en de unit voor het centraal stofzuigsysteem.
 
In hal C4 worden mechanische componenten van tram en metro bewerkt. Hier worden onder meer verschillende lasprocessen toegepast. Er bevinden zich in deze hal diverse machines zoals draaibanken, freesbanken, ponsmachines, plaatwerkmachines en zelfs een plasma brandsnijmachine. Hierop worden zowel nieuwe onderdelen vervaardigd als modificaties toegepast.
 
Met een plasma brandsnijmachine kan men aan de hand van computermodellen zo'n beetje alles snijbranden wat ze willen.
Zo ook deze roos.
 
 
 
In de reinigingshal (C3) worden verschillende onderdelen van de tram, metro en de draaistellen gereinigd. Er is daarvoor een droog en een natgedeelte. In het droge gedeelte wordt er gewerkt met gritstraalwerk. Vanuit deze hal gaan alle behandelde onderdelen richting de betreffende afdelingen. Daarom is er bij het ontwerpen van het pand rekening gehouden om op één plek het totale reinigingsproces te centraliseren.
 
 
Vanwege de flexibiliteit (mogelijkheid om meerdere projecten tegelijkertijd uit te voeren) is ervoor gekozen om vanaf vier werkstanden de draaistellen te kunnen verplaatsen van de B-werkstanden naar de C1-hal. De hal is voorzien van zowel tram- als metrohefstanden om de draaistellen te reviseren.
 
 
 
Met de draaisteltestbank kan de druk van de metro en de tram gesimuleerd worden, zodat de gereviseerde draaistellen goed kunnen worden getest.
 
Kinderen mochten, onder begeleiding, met de grote hefkraan proberen om de remschijven in het verkantje te plaatsen.
 
In deze werkplaats werken 30 tot 60 monteurs aan de revisie en modificatie, oftewel een complete make-over van de metro's en trams van de RET. Zes werkstanden zorgen ervoor dat het werk vanuit de juiste stand en positie kan worden uitgevoerd. Werkstanden zijn multifunctioneel uitgevoerd, geschikt voor metro en tram van verschillende lengtes RET-rijtuigen. De werkstanden zijn uitgevoerd met geintegreerde rode vloerdozen, waarin aansluitingen zitten zodat tijdens de werkzaamheden zo min mogelijk kabels of slangen over de vloer lopen. Werkstanden B1 en B2 zijn voorzien van een werkput, zodat men goed vanaf de onderkant van een voertuig kunt werken. Tevens zijn de werkstanden B1 t/m B5 allemaal voorzien van bordessen met een valscherm om veilig op het dak van het voertuig te kunnen werken. De werkstanden zijn voorzien van een monorailtakel. Hiermee kunnen modules, zoals een airco van en op het dak van een rijtuig gehaald worden.

 
De metro hangt in verrijdbare hefstanden die de metro kunnen liften en laten zakken.
 
Tram 2102 staat opgebokt en helemaal in de stijgers.
 
Metro 5717 stond ook in de werkplaats.
 
De elektronica onder de metro.
 
De metro vanaf de andere zijde. Links voor heeft de metro schade opgelopen die hier nu hersteld wordt.
 
 
De opgebokte metro van zojuist vanaf de andere kant gezien.
 
De opgebokte tram 2102 vanaf de andere kant.
 
 
In de voorbewerkingcabine en de spuitcabine worden voertuigen voorbewerkt en opnieuw gespoten. Dit gebeurt gemiddeld eens in de tien tot vijftijn jaar of na schade. Deze nieuwe spuitcabines zijn geschikt voor zowel tram, metro als bus. Vanwege de verschillende lengtes van de rijtuigen zijn de cabines 50 meter lang. Hiermee kan de RET al haar voertuigen, ook de nieuwere langere metro's in de cabine voorbewerken of spuiten. Voor meer flexibiliteit zijn de cabines deelbaar gemaakt. De cabines zijn voorzien van werkplatforms. Tussen de cabines in is een bordes waarop de technische installaties van deze twee cabines zich bevindt. Onder deze technische ruimte bevindt zich de verfruimte. Hier wordt bijvoorbeelde de verf gemengd.
 
Metro 5640 staat in de spuitcabine.
 
Een NITEQ-railvoertuigje staat met metro 5402 op de rolbrug.
 
 
De cabine van metro 5402.
 
 
 
RET bus 223 uit 1948. Rond de jaren 50 bestond bijna het gehele wagenpark van de RET uit Saurerbussen van verschillende uitvoeringen, waarvan sommige zelfs met aanhanger. De serie 221-225 was geheel in Zwitserland gebouwd vanwege productieproblemen in Nederland als nasleep van de oorlog. Na aflevering werden de bussen onder meer gebruikt voor de wederopbouwritten waar zij door hun touringcarinrichting zeer geschikt voor waren. In tegenstelling tot andere series werden de 221 – 225 niet ingericht voor eenmansbediening met een extra instapdeur. De 223 bleef uiteindelijk als één van de weinige Saurers achter. (Tekst: © Stichting Romeo)
 
 
 
 
 
 
 
 
De Standaard Stadsbus, de RET 938 uit 1982. (Bekijk onze reportage over 50 jaar Standaard Stadbussen uit 2016)
 
 
 
 
 
De lievelings stoel van menig busliefhebber, voorin naast de chauffeur.
 
 
 
De RET 434 uit 1991.
 
De RET 231 uit 2006.
 
 
 
 
 
De RET 1278 Hybrid uit 2020.
 
 
 
De RET 1290 Hybrid uit 2020.
 
 
 
De elektrische RET bus 1401 uit 2019.
 
 
 
 
 
De elektrische RET bus 1513 uit 2022.
 
 
 
 
 
 
Buiten op het terrein zijn er vele oplaadpalen voor de nieuwe elektrische bussen.
 
RET-tram nummer 1 uit 1905.
 
De 2101 uit 1929.
 
 
 
RET 2149 uit 2011. In februari van 2022 is tramrijtuig 2149 ingericht als ''Slimme tram''. In deze tram worden er verschillende nieuwe technieken getest, waaronder de toepassing van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), LED-strips bij de deuren die groen knipperen wanneer de deur opengaat, groen wanneer de deur open staat, en rood knipperen wanneer de deur sluit. Ook zijn de stoelen blauw bekleed, met rode bekleding bij stoelen voor reizigers met een lichamelijke beperking. (Tekst: Wikipedia).