Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
ProRail en NS nemen herfstmaatregelen op het spoor
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

01-10-2022 / 19.30 uur
HAARLEM -
In de herfst neemt ProRail samen met NS extra maatregelen om hinder op het spoor tegen te gaan. Met de aanvang van dit seizoen kunnen ze te maken krijgen met gladde sporen. Dit komt doordat treinwielen boombladeren tot een gladde moes verrijden. Op sommige plaatsen kunnen treinwielen daardoor grip verliezen en doorslippen, wat tot treinvertragingen kan leiden.

Nieuwe Sandite-installaties
Om problemen te voorkomen maken NS en ProRail het spoor al enkele jaren succesvol stroever met

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Incidenten in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

een speciale gel die ‘Sandite’ heet. Deze gel is een mix van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Dit goedje zorgt voor meer grip en daardoor kunnen de treinen goed blijven optrekken en remmen, waardoor ze volgens beter schema kunnen blijven rijden. ProRail kan op basis van een speciaal ‘bladvalweerbericht’ bepalen waar Sandite preventief moet worden aangebracht. En machinisten geven eventuele gladde plekken door, waar Sandite toegepast kan worden.

Een gewone reizigerstrein rijdt de Sandite over het spoor uit. Vanaf deze herfst zet NS daarvoor acht SLT-Sprinters in, want de SGM-Sprinters die dit altijd deden, rijden niet meer. Als het nodig is kan ProRail ook nog vier extra treinen inplannen die via een containerinstallatie Sandite aanbrengen.

Wiel Rail Conditionering
De afgelopen twee jaar is geëxperimenteerd met Wiel Rail Conditionering (WRC) op het hoofdrailnet. Deze methode is normaal gesproken bedoeld om onder meer geluidshinder van het contact tussen wielen en rails te verminderen. WRC wordt via een installatie op het spoor aangebracht. Er waren aanwijzingen uit eerdere regionale pilots dat WRC ook zou kunnen bijdragen aan het voorkomen van gladde sporen: mindere aanhechting van vuil- en bladmoes op het spoor. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat dit niet zo goed werkt als gehoopt. Daarom is de proef gestopt en maakt ProRail nu alleen nog gebruik van Sandite om sporen stroever te maken.

Foto's: © ProRail

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons