Binnenkort verschijnen hier twee nieuwe interessante pagina's

Blijf ons volgen!

Binnenkort online
.
Binnenkort online
.
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
ProRail en Strukton testen bovenleidingspalen van circulair beton

21-10-2022 / 20.30 uur
STEENWIJK -
Spooraannemer Strukton heeft onlangs drie bovenleidingsmasten en funderingen van circulair beton geplaatst tijdens werkzaamheden tussen Meppel en Heerenveen. De betonnenmasten werd geplaatst in plaats van de gebruikelijke stalen masten.

Goede timing
ProRail vernieuwt het spoor tussen Meppel en Heerenveen. Een mooi moment voor een duurzame pilot, want de bovenleidingsmasten waren aan vervanging toe. Er werd besloten om dan meteen een duurzamere variant testen.

Binnenkort online
Binnenkort online

De proef is een samenwerking tussen Strukton Rail en ProRail.

Zo duurzaam mogelijk
“Tussen 2030 en 2050 lopen alle betonnen draagconstructies in het land tegen het einde van hun levensduur aan," vertelt René Frans, installatieverantwoordelijke bij ProRail. "We vervangen ze nu overal door nieuwe stalen masten. Dat is mooi, maar het kan duurzamer. Bijvoorbeeld met dit circulaire beton."

Nog duurzamer
"De volgende stap is dat we de nu nog stalen bewapening van het beton vervangen door recyclebaar kunststof. Daar gaan we in het voorjaar van 2023 mee aan de slag. Die variant gaat wel honderd jaar mee.”

Voordelen van circulair beton
Circulair beton heeft veel voordelen ten opzichte van staal:

•       Een forse CO2-reductie ten opzichte van staal;

•       onderhoudsarm;

•       gegarandeerde levensduur van 100 jaar (ten opzichte van 80 jaar);

•       geen nieuwe grondstoffen nodig;

•       portalen sluiten naadloos aan op bestaande fundering;

•       minder storings- en vandalismegevoelig, doordat kabels in het betonontwerp worden verwerkt

•       100% recyclebaar.

Foto's: © ProRail

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
Van links naar rechts: Pieter Jan Kastelein (Strukton), Jebbe Westerbeek (ProRail), Ben Kosse (Strukton) en Renè Frans (ProRail)