Binnenkort verschijnen hier twee nieuwe interessante pagina's

Blijf ons volgen!

Binnenkort online
.
Binnenkort online
.
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
340 ton zware ‘overstek’ aan tunnel bij Ede-Wageningen geplaatst

23-11-2022 / 15.45 uur
EDE -
Station Ede-Wageningen ondergaat een grootschalige metamorfose. Afgelopen zomer is het stationsgebied flink op de schop gegaan en reden er 24 dagen geen treinen. Aannemerscombinatie EdesPoort (bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen Arnhem) werkte non stop door aan het nieuwe station. In het weekend van 19 november is de Albertstunnel verbreed door een 340 ton zware ‘overstek’ aan de tunnel te bevestigen.

Verbreding van Albertstunnel
De verbreding van de tunnel is de basis voor

Binnenkort online
Binnenkort online
het nieuwe eerste perron. In de toekomst verwacht ProRail meer reizigers op station Ede-Wageningen en daarom is het noodzakelijk om dit perron te verbreden. De verbrede tunnel biedt bovendien de benodigde ondersteuning voor de kolom die de toekomstige perronkap gaat dragen.

Hiervoor is de bestaande betonconstructie van de Albertstunnel uitgebreid met een zogenoemde overstek. Deze overstek is 33 meter lang, vier meter breed en weegt 340 ton. Om maandenlange verkeershinder op de drukke Klinkerbergweg te voorkomen, is de betonnen kolos op het Frisopark (voor het Akoesticum) voorgebouwd. Met speciale transportwagens is het geheel in de avond en nacht van 18 op 19 november vanaf het Frisopark naar de Albertstunnel gereden en op de steunpunten gelegd.

Hoogtepunten van de afgelopen maanden
Begin augustus is een mooie civiele mijlpaal bereikt na het succesvol inschuiven van de oostelijke reizigerstunnel. De nieuwe tunnel, met een gewicht van 8.000 ton en een lengte van 65 meter, is binnen de geplande tijd op zijn definitieve plek ingeschoven.

Bijzondere perronoverkapping
In augustus zijn ook de oude perrons en het gebouw op het middenperron gesloopt. Daarnaast boorden de aannemers palen in de grond als voorbereiding op de toekomstige perronoverkapping. De gehele perronoverkapping bestaat uit een constructie van 23 driehoeken. Elke driehoek bestaat uit houten liggers van 27 meter lengte.

Op de bouwlocatie aan de Akulaan bouwt EdesPoort deze 23 driehoeken voor, inclusief plafond, dakbedekking en verlichting. De driehoeken worden in de eerste helft van 2023 boven het nieuwe station getakeld.

Opbouw stationsgebouw gestart
In september zijn onder andere de liftschachten geplaatst en de vloer van de toegang van de reizigerstunnel gestort. Ook zijn er tijdelijke wachtruimtes op de perrons geplaatst. Zo kunnen reizigers tijdens de bouwwerkzaamheden droog wachten op de trein. Daarnaast is de vloer van de fietsenstalling gestort en is de opbouw van het stationsgebouw begonnen.

Op deze luchtfoto zijn de nieuwe sporen te zien. In het hele stationsgebied zijn 21 oude wissels verwijderd en 11 nieuwe gebouwd. In totaal is er negen kilometer spoor gesloopt en bijna acht kilometer nieuw spoor gebouwd. Met al deze bouwstappen worden de contouren van het nieuwe stationsgebouw steeds meer zichtbaar.

Waar wordt aan gewerkt?
Onder de naam Spoorzone Ede werken ProRail, gemeente Ede-Wageningen en NS samen aan een nieuw station Ede-Wageningen. Het wordt een toegankelijk, goed bereikbaar en duurzaam station met moderne voorzieningen voor reizigers. Zo komt er een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen, betere loop- en fietsroutes en meer parkeerplaatsen. Hierdoor gaat overstappen straks snel en gemakkelijk.

Daarnaast werkt ProRail aan een robuust en betrouwbaar spoor zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Hierdoor kan NS de treinen nog preciezer volgens dienstverlening laten rijden. Het nieuwe station komt tegemoet aan alle wensen van deze tijd en draagt straks bij aan een positieve klantbeleving voor reizigers, omwonenden en ondernemers. Het station krijgt een natuurlijke, Veluwse uitstraling die aansluit op de omgeving. Aan de rand van het station komt een mooi stadspark, waar het voor iedereen heerlijk vertoeven wordt.

Planning
Het nieuwe station is naar verwachting in 2024 klaar, inclusief fietsenstalling en busstation. De parkeerplaatsen, inrichting van de pleinen en het groen zijn hoogstwaarschijnlijk in 2025 klaar.

Foto's: © ProRail

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk hier een timelapse van de inschuifoperatie welke is gemaakt door Bouw.Live