Binnenkort online
.
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers

13-12-2022 / 20.00 uur
UTRECHT -
NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF. Gisteren is hiervoor het contract ondertekend. Het bijzondere aan deze trein is dat deze uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen bestaat. Hierdoor biedt de trein een hoge capaciteit aan zitplaatsen en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel door de gelijkvloerse instap en uitschuiftrede. De nieuwe treinen vervangen een deel van de dubbeldekkers van NS (type DDZ) op termijn en zijn een uitbreiding van de huidige vloot. Het gaat om 30 dubbeldekkers bestaande uit vier rijtuigen en 30 dubbeldekkers met zes rijtuigen. Het aantal zitplaatsen betreft in totaal 30.000.

Binnenkort online

Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden.

NS investeert meer dan 600 miljoen in deze nieuwe treinen. “De gelijkvloerse instap van de enkeldeksrijtuigen maakt de trein beter toegankelijk, de dubbeldeksrijtuigen in het midden zorgen voor extra zitplaatsen. De trein biedt reizigers straks alle gemak tijdens hun reis, zoals oplaadpunten, wifi en comfortabele stoelen.  Ook kan deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller dan de huidige dubbeldekkers, belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd. NS heeft goede ervaringen met deze fabrikant. De meest recente Sprinters (type SNG) zijn gebouwd door CAF. en rijden naar alle tevredenheid door Nederland. We zien uit naar de samenwerking voor deze nieuwe trein”, vertelt Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS.

“Wij zijn verheugd dat NS opnieuw op CAF rekent om deze nieuwe trein te introduceren. De afgelopen jaren hebben we nuttige ervaring opgedaan met de introductie van de nieuwste Sprinter, genaamd SNG. Deze trein rijdt sinds 2018 rond en is enthousiast ontvangen. Samen gaan we ervoor zorgen dat ook de nieuwe dubbeldekker een waardevolle aanvulling is voor reizigers”, vertelt Josu Esnaola, commercieel directeur bij CAF.  

Nu het contract is getekend, start de designfase met de fabrikant. Nadat het ontwerp definitief is, volgt een uitgebreide fase van productie, testen en toelating. Het contract biedt de mogelijkheid voor aanvullende bestellingen in de toekomst én voor het bestellen van soortgelijke treinen die de grens over kunnen.

.

Foto's
Contact
                       
Inversteringen in aanschaf en vernieuwing treinen van NS
                       
Treintype: Rijtuigen Treinen Stoelen Op spoor vanaf Investering    
                       
VIRM1 (modernisering) 412 81 41.000 2016   450 miljoen    
VIRM 2/3 (modernisering) 242 45 24.500 2021   500 miljoen    
VIRM 4 (modernisering) 204 51 21.000 2026   323 miljoen    
Sprinters Flirt (Stadler) 199 58 10.000 2016   280 miljoen    
Sprinters SNG (CAF) 404 118 20.000 2018   > 500 miljoen    
Extra SNG (CAF) 302 88 15.000 Vanaf 2020   400 miljoen    
Intercity ICNG (Alstom) 485 79 25.000 2023   > 800 miljoen    
Intercity ICNG (Alstom) België 160 20 08.600 2025   300 miljoen    
Nieuwe dubbeldekker (CAF) 300 60 30.000 2028   600 miljoen    
Overige introductiekosten (aanpassen van werkplaatsen, programmakosten) 500 miljoen