![]() |
|||||||||||
Binnenkort online . |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
ProRail neemt voortouw bij verbetering remcurves | ||||||||||
22-12-2022 / 10.45 uur Reminstructie |
|||||||||||
Binnenkort online |
|||||||||||
Om te voorkomen dat de machinist te vroeg, te laat of te abrupt afremt, verschijnt de juiste reminstructie op de monitor op de bok. De reminstructie wordt bepaald door de remcurve van de trein op het bewuste baanvak. Deze remcurve volgt een standaard rekenmodel dat is gecertificeerd door de European Union Agency for Railways (ERA). Leveranciers van treinsoftware implementeren het complexe model in de ERTMS-systemen in de treinen. Uitdaging De twee heren vonden de oude berekeningen te star. Machinisten moeten hierdoor onnodig vroeg afremmen of dreigen onnodig onder de gewenste doelsnelheid uit te komen. Het duo wist het model zodanig aan te passen dat de remcurves vloeiender verlopen en minder remafstand nodig hebben. Dit gebeurde in overleg met remspecialisten en de ERA. Simulator Acht machinisten konden de reminstructies testen. Dit deden ze virtueel voor een zware ertstrein, een lichtere containertrein en een goed beremde reizigerstrein. En dan telkens met verschillende snelheidsbeperkingen, bijvoorbeeld van 100 naar 80 of van 140 naar 100 kilometer per uur. Hamvraag daarbij: hoe beleeft de machinist de gewijzigde instructies en hoe kan dit nog beter? Onvolkomenheden "Het werkt goed om de machinisten erbij te betrekken", vertelt Bartholomeus. "Het systeem ondersteunt hun vakmanschap. Ze zijn kritisch, maar merken dat het gewijzigde systeem beter past bij het remgedrag van de treinen. Ook wordt de remtijd korter, doordat ze de doelsnelheid later hoeven te bereiken. Afhankelijk van de trein, kan dit wel zeshonderd meter schelen. |
|||||||||||
Foto's |
|||||||||||
Contact |
|||||||||||