Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
Goederentreinen.nl
In beeld: Spoorwerkzaamheden aan de Koningslijn van de VSM

10-03-2022 / 11.30 uur
DIEREN -
Op zaterdag 4 maart 2023 is een baanwerkersploeg van de VSM op pad gegaan om een aantal oude houten bielzen te gaan vervangen door betonnen exemplaren. Met diesel loc 636 en een paar werkwagons en een railkraan werd vanaf Beekbergen afgereisd naar Dieren. Aangekomen bij de Spankerenseweg werd gestart met de werkzaamheden. De rails werd losgeschroefd van de bielzen en weg getild. Hierna werden de oude bielzen weggehaald en de grond geëgaliseerd. Zo doende konden de betonnen dwarsliggers geplaatst worden waarna de rails weer werd teruggelegd. Met handbediende onderstoppers werden de bielzen vast getrild in de grond.

Actueel OVnieuws
Nieuws over spoorbouw en onderhoud
Nieuws over OV materieel
Nieuws over OV musea
OV bedrijven

Nadat de achterste wagon van de trein was gekoppeld reed de trein naar station Dieren zodat de loc daar kon omlopen. Nadat de werktrein weer was aangekomen op de Spankerenseweg werd de afgekoppelde wagon weer aangekoppeld zodat deze voor de loc kwam te zitten. Zo reed de combinatie terug naar Loenen. Hier werd de voorste wagon op een zijspoor gerangeerd waarna de rest van de werktrein door reed naar de thuisbasis in Beekbergen.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Railbouw- / onderhoudsbedrijven
Specials over het OV
Incidenten in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's  
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea (binnenkort)
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Groot Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze uitgebreide filmreportage.
   
 
VSM kolenbak 636 met een werktrein en een railkraan in opzending.
 
 
 
Aangekomen bij de Spankerenseweg wordt begonnen met de werkzaamheden.
 
De betonnen dwarsliggers worden uit de platte wagon getakeld.
 
De railbouten worden losgemaakt.
 
 
 
De eerste rail wordt weggetakeld.
 
 
 
 
De oude vermolmde bielzen worden weggehaald.
 
 
 
 
 
De overweg wordt ook gelijk schoon gekrapt en geveegd.
 
Kolenbak 636 met werktrein met een dreigende lucht op de achtergrond.
 
De ballast wordt weggeschraapt.
 
De eerste betonnen dwarsligger wordt onder het stukje spoor van de overweg geschoven.
 
 
 
 
 
 
 
 
De eerste rail wordt weer teruggeplaatst.
 
 
Ook de tweede rail wordt weer op zijn plek gelegd.
 
 
 
 
Het zand wordt met scheppen onder de bielzen gestopt.
 
We nemen even een kijkje op de bok van de 636.
 
 
Een verwarmingetje voor als het koud wordt.
 
 
 
Magazijnwagon VSM 941 0736.
 
 
Omdat de rails iets in een kuiltje liep werd die opgekrikt.
 
Met onderstoppers worden de bielzen vastgetrild.
 
 
De rails wordt waterpas gelegd.
 
 
 
 
 
Handmatig wordt de ballast aangevuld.
 
 
 
De railkraan wordt op de rails gereden.
 
Nadat de werktrein was omgelopen in Dieren kwam hij weer aan op de Spankerenseweg.
 
 
De platte wagon gaat straks opgedrukt worden tot aan Loenen alwaar het op een zijspoor gerangeerd zal gaan worden.
 
En zo vertrok de combinatie na een dag hard werken via Loenen weetr huiswaarts naar Beekbergen.