Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Feitenrelaas Voorschoten: KROL stak te vroeg in dienst zijnde sporen over

07-04-2023 / 15.00 uur
VOORSCHOTEN -
Uit het eerste feitenrelaas van het treinongeluk in Voorschoten blijkt dat de KROL (railkraan) van de BAM te vroeg de in dienst zijnde sporen is overgestoken. Hierdoor raakte de linkervoorkant van de goederenlocomotief (de DB Cargo 189 054) met ongeveer een snelheid van ongeveer 80 km per uur het achterste gedeelte van de KROL. Na deze botsing kwam de KROL op het tegenoverliggend spoor terecht waar het korte tijd werd aangereden door de passagierstrein. De nachttrein, VIRMm 9405, die op het moment van de aanrijding 132 km per uur reed, botst vol op de KROL. Door de botsing ontspoorde de reizigerstrein en kwam met twee rijtuigen in het weiland terecht.

Binnenkort online

De machinist van de KROL kwam hierbij om het leven. 19 personen raakten (zwaar)gewond.

Wat blijkt tot nu toe uit het eerste feitenrelaas van ProRail (aangevuld met eigen onderzoek) :

- 3.23 uur: De aannemer neemt contact op met de treindienstleider van ProRail met het verzoek om de sporen naast de werkzaamheden kort buiten dienst te stellen, zodat de kraan veilig kan oversteken. De treindienstleider antwoordt dat dit over tien minuten mogelijk is (nadat de goederentrein en de reizigerstrein zijn gepasseerd). De aannemer zegt daarop een telefoontje van de treindienstleider af te wachten. Om onduidelijke redenen rijdt de KROL veel te vroeg de oversteek plaats op en begint de de twee in dienst zijnde sporen over te steken. Helaas is de KROL net niet op tijd van het eerste in dienst zijnde spoor af en wordt aan de linkerachterkant geraakt door de linker voorkant van de goederenlocomotief. De goederentrein (met treinnummer 47612) reed op het moment van de aanrijding ongeveer 80 kilometer per uur.

De KROL raakt vermoedelijk bij de botsing met zijn giek nog de zijkant van de goederenlocomotief en komt op het tegenovergesteld spoor terecht. Daar rijdt korte tijd later (binnen ongeveer 30 seconden) de intercitytrein (met treinnummer 1409) met 132 km per uur tegen de KROL aan. De intercity ontspoord en komt met twee rijtuigen in het naastgelegen weiland terecht. De twee achterste rijtuigen ontsporen maar blijven redelijk op het spoorbed staan.

- Om 3.28 uur komt de eerste melding van het treinongeluk bij de 112-meldkamer binnen. Om 03:29:54 worden de eerste brandweervoertuigen gealarmeerd. Binnen korte tijd blijkt hoe erg het ongeluk is en wordt de hulpverlening groot opgeschaald.

- 3.29 uur: Het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) belt de treindienstleider met de mededeling dat meerdere bovenleidingsgroepen zijn uitgevallen. Gevraagd wordt of er nog treinverkeer is tussen Den Haag en Leiden.

- 3.31 uur: De Meldkamer Spoor belt de treindienstleider met de vraag of er een incident heeft plaatsgevonden bij Voorschoten. De treindienstleider antwoordt niet op de hoogte te zijn van een incident, maar wel van het OBI te hebben gehoord dat bovenleidingspanning is weggevallen.

- 3.31 en 3.32 uur: De treindienstleider belt met de goederentrein, de passagierstrein en de trein die achter de goederentrein rijdt, maar krijgt met geen van de machinisten contact.

- 3.34 uur: De machinist van de trein die achter de goederentrein rijdt, belt terug en zegt dat net voor Mariahoeve de spanning is weggevallen.

- 3.36 uur: De Meldkamer Spoor neemt opnieuw contact op met de treindienstleider. De meldkamer zegt dat de brandweer heeft vernomen dat een kraan is aangereden en dat de NS-meldkamer meldt dat de NS-trein is ontspoord.

Foto's: © Rob Dragt en OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een soortgelijke KROL van de BAM die bij het ongeval is betrokken.
 
De voorste twee rijtuigen van de Intercity komen na de botsing in het naastgelegen weiland terecht.
 
De achterste twee rijtuigen blijven nog op het spoorbed staan.
 
De locomotief van de goederentrein raakt aan de linker voorkant zwaar beschadigd.