Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Waterstofbussen Arriva van start in regio Achterhoek

18-04-2023 /11.00 uur
DOETINCHEM -
Sommige hebben hem misschien al gezien; de eerste Arriva waterstofbus rijdt sinds vorige week namelijk in de Achterhoek rond! Het is inmiddels bijna 1.5 jaar geleden dat de eerste waterstofbus van Arriva en de vestiging in Doetinchem in vlammen opging. Het onderzoek naar de brand is afgerond en in overleg met provincie Gelderland en busfabrikant Solaris, is besloten om door te gaan met de inzet van de waterstofbussen in de dienstregeling in de AchterhoekSamen met provincie Gelderland zet Arriva hiermee een grote stap naar een CO2-neutrale toekomst.
.

Binnenkort online

Eind 2020 besloten Arriva, provincie Gelderland en de Poolse busfabrikant Solaris om vanaf december 2021 tien waterstofbussen in te gaan zetten in de dienstregeling in de Achterhoek. Op 26 oktober 2021 arriveerde de eerste splinternieuwe waterstofbus bij de Arriva vestiging in Doetinchem. Twee dagen later ontstond er brand in de vestiging, iedereen bleef gelukkig ongedeerd en het bleef beperkt tot materiele schade.

Onafhankelijk onderzoek ingesteld
Meteen na de brand werd op verzoek van Arriva een omvangrijk en gedegen onderzoek met alle betrokken partijen  gestart onder leiding van het Nederlands Onderzoeks Instituut (NLOI). Uit het onderzoek werd duidelijk dat er waterstof heeft gelekt. De exacte oorzaak van de lekkage valt niet meer eenduidig te achterhalen. De aanbevelingen en testprotocollen die uit het onderzoek zijn gekomen, zijn strikt opgevolgd en erop gericht om lekkage van waterstof te voorkomen.  Om verder te gaan met dit voor Arriva Nederland unieke waterstofbusproject, heeft altijd vooropgestaan dat Arriva de bussen alleen de weg opstuurt wanneer dit op een veilige en verantwoorde manier kan.  Solaris heeft op basis van het NLOI-onderzoek en de aanbevelingen die daaruit voortvloeiden, in overleg met Arriva aanpassingen doorgevoerd. Deze aanpassingen zijn door onafhankelijke deskundigen gecheckt.

Nieuwe start, opleidingen voor personeel
De afgelopen periode stond onder meer in het teken van het opleiden van chauffeurs en de opleidingen van de monteurs. De bussen worden -totdat de nieuwe vestiging in Doetinchem klaar isonderhouden in de Arriva werkplaats in Groenlo. Deze is speciaal daarvoor aangepast met onder meer brandwerende scheidingswanden zodat de vestiging voldoet aan de vereiste wet- en regelgeving om onderhoud te kunnen doen aan waterstofbussen.  

Wat zijn de nieuwe snufjes van de waterstofbus
Een klein tipje van de sluier; de waterstofbus heeft in tegenstelling tot de reguliere bussen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland geen buitenspiegels maar camera’s. Verder is de bus muisstil tijdens het rijden en er komen vanzelfsprekend geen uitlaatgassen vrij want er komt water uit de uitlaat. Verder zit er een zogeheten mobileye (elektronische dodehoekspiegel) op en loopt de vloer gewoon door (dus zonder traptrede).

Hoe werkt een waterstofbus
De nieuwe waterstofbussen zijn geproduceerd door Solaris Bus en Coach. De stille en volledig emissievrije waterstofbussen worden aangedreven met energie die wordt geproduceerd in brandstofcellen. De enige bijproducten van de reactie die daarin plaatsvindt, zijn warmte en stoom. Het elektrisch vermogen dat vrijkomt tijdens het proces van omgekeerde elektrolyse, wordt overgebracht naar de aandrijflijn, bestaande uit een as met elektromotoren. Elke bus wordt uitgerust met een extra opslagruimte voor elektrische energie, de Solaris High Power-batterij. De waterstof die nodig is om de Urbino12-waterstofbus aan te drijven, wordt opgeslagen in tanks met een totaalvolume van 1560 liter, gemonteerd op het dak van de bus.

Comfort voor de reiziger
De waterstofbus heeft 37 zitplaatsen en is (met staanplaatsen meegerekend) geschikt voor 85 personen. De bussen zijn van alle gemakken voorzien zoals USB-oplaadpunten, airconditioning en een modern passagiersinformatiesysteem. Verder is de bus uitgerust met CCTV-camera's. Voor mensen met beperkte mobiliteit is een rolstoelplaats ingericht en kan gebruik worden gemaakt van een rijplank om de bus in te rijden.

Comfort en gemak voor de chauffeur
Een stoel met klimaatregeling en een elektrisch verwarmde voorruit zorgen voor veel comfort voor de chauffeur. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid maakt de chauffeur gebruik van allerlei automatische rijhulpsystemen. Zo werkt de chauffeur met camera’s in plaats van zijspiegels en met het zogeheten ‘Mobileye Shield’. Dat is een systeem van intelligente camera's die de directe omgeving van het voertuig bewaken, waardoor er minder kans is op botsingen met voetgangers of fietsers. Chauffeurs worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren met geluids- en visuele signalen.

50.000 kilometer per jaar op waterstof
Voor Arriva Nederland is het rijden op waterstof een primeur. Het streven is om per bus minimaal 50.000 kilometer per jaar te rijden. We rijden tot aan einde concessie (december 2025) door met de bussen.  De waterstofbussen gaan tanken bij het nieuwgebouwde waterstofvulpunt van Kuster Energy aan de Braamtseweg in Doetinchem. Dit waterstoftankstation is openbaar toegankelijk en kan dus ook door waterstofauto’s worden gebruikt.

Europese subsidie voor tien waterstofbussen
De invoering van waterstofbussen in de Achterhoek is het resultaat van de deelname van de provincie Gelderland aan het Europese programma JIVE, waarin onder meer het stimuleren van emissieloos openbaar vervoer centraal staat. De waterstofbussen gaan dieselbussen vervangen. Daarmee wordt met Europese subsidie een impuls gegeven aan de vergroening van de mobiliteit en de realisatie van de waterstofinfrastructuur. Waterstof kan in de toekomst een toepassing worden voor mobiliteit als het op grote schaal beschikbaar komt.

Project JIVE
JIVE staat voor Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe. Dit is een Europees project waarmee het gebruik van waterstofbussen in het openbaar vervoer wordt gestimuleerd. In heel Europa gaat het om verschillende projecten waarbij 152 bussen in 14 Europese regio’s zijn gemoeid. Deelnemers aan JIVE worden opgenomen als participant in de GRANT AGREEMENT. Al eerder hebben de provincies Zuid-Holland en OV-Bureau Groningen-Drenthe besloten deel te nemen aan het project JIVE.

Voor alle foto's en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze uitgebreide filmreportage.
 
Arriva waterstofbus 1304 staat lekker in het zonnetje klaar voor de perspresentatie in Doetinchem.
 
 
 
Strak design.
 
 
Regiodirecteur Jieske Hollander vertelt over de aanloop naar de in dienst stelling van de waterstofbus.
 
Gedeputeerde Jan van der Meer van Provincie Gelderland vertelt over de transitie die het ov momenteel aan het ondergaan is.
 
De genodigden worden uitgenodigd om een stuk met de bus mee te rijden.
 
We zijn onderweg naar Tankstation Kuster.
 
We zijn aangekomen bij Kuster Energy aan de Braamtseweg in Doetinchem.
Dit waterstoftankstation is openbaar toegankelijk en kan dus ook door waterstofauto’s worden gebruikt.
 
Jan van der Meer stopt de tankslang in de bus.
 
Jan van der Meer drukt op de groene knop om het vertanken te starten. Hiermee zijn de waterstofbussen officieel in gebruik genomen.
 
Jieske Hollander en Jan van der Meer bij de waterstofpomp.
 
 
 
Tijdens het tanken hebben wij mooi de tijd om de bus van binnen te bekijken. Het dashboard van de bus.
 
Het scherm wat toont hoe veel waterstof er in de bus zit en wat er momenteel getankt wordt.
 
 
Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid maakt de chauffeur gebruik van allerlei automatische rijhulpsystemen. Zo werkt de chauffeur met camera’s in plaats van zijspiegels en met het zogeheten ‘Mobileye Shield’. Dat is een systeem van intelligente camera's die de directe omgeving van het voertuig bewaken, waardoor er minder kans is op botsingen met voetgangers of fietsers. Chauffeurs worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren met geluids- en visuele signalen.
 
 
 
Een rek voor de bagage.
 
Voor mensen met beperkte mobiliteit is een rolstoelplaats ingericht en kan gebruik worden gemaakt van een rijplank om de bus in te rijden.
 
 
 
 
De bussen zijn van alle gemakken voorzien zoals USB-oplaadpunten en airconditioning.
 
 
 
De bus heeft een modern passagiersinformatiesysteem.
 
De bus is uitgerust met CCTV-camera's.
 
 
 
 
 
 
Oude en nieuw naast elkaar. Links dieselbus 8445 en rechts waterstofbus 1304.
 
 
We hebben gelijk even een kijkje genomen bij de in aanbouw zijnde garage.
 
 
 
Op deze plek in het oude pand heeft de eerste waterstofbus in brand gestaan.