Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Sporen naar het verleden 2023 bij de SGB - Bagagerijtuig HSM D 1945 / NS D 6044
Binnenkort online
Foto's
Contact
 
 

Zoekgeraakte treinen
Toen Nederland in de oorlog bezet was, bleven de Nederlandse Spoorwegen rijden. Treinvervoer was in die tijd heel belangrijk, omdat de meeste mensen geen auto hadden en er geen andere vervoermiddelen voorhanden waren. De Duitse bezetter had veel treinstellen en locomotieven nodig tijdens de oorlog en dwong de Nederlandse Spoorwegen die aan hen te verkopen.

Vanaf 17 september 1944 was er een algehele spoorwegstaking. Vanaf dat moment lag het treinverkeer in Nederland stil. De bezetter kon daardoor veel treinen meenemen. De treinen werden meegenomen naar Duitsland, Polen, Tsjecho-Slowakije en de toenmalige Sovjet Unie en ingezet in de oorlog.

Teruggevonden
Meteen na de oorlog stuurden de Nederlandse Spoorwegen een speciale groep mensen op pad om verloren treinen te gaan zoeken door heel Europa. Dat ging niet snel, veel van wat ze terugvonden was kapot. Toch werd er veel weer gerepareerd en opnieuws in dienst genomen in Nederland. Alles was welkom in die jaren; als je niks hebt, gebruik je alles. In 1951 werd besloten niet meer verder te zoeken.

De bagagewagen op deze pagina is pas ver na de oorlog teruggevonden. Tot 1980 werd hij gebruikt in het toenmalige Oost Duitsland. Eerst was er een postwagen van gemaakt en later een werkwagen, maar hij was nog goed te herkennen als een Nederlandse wagen. Om te laten zien wat de wagen allemaal heeft meegemaakt, is de laatste uitvoering zo gehouden.

Een trein met een buikje
De bagagewagen HSM D1945 is een eenvoudige maar stevige wagen. Hij heeft een stalen constructie en is afgewerkt met houten planken. Ook het dak is van hout. Aan één van uiteinden is de wagon net wat breder, zodat de conducteur tijdens het rijden langs de trein naar buiten kan kijken om alles in de gaten te houden. Dat brede gedeelte wordt het buikje genoemd. Tussen 1914 en 1920 zijn er veel van dit soort wagens gebouwd. Ze hebben twee grote ruimtes voor goederen, een balkon en een paar dienstruimtes.