Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Sporen naar het verleden 2023 bij de SGB - Loc 210
Binnenkort online
Foto's
Contact
 
 

Een record op het spoor
Tussen 1934 en 1940 schaften de Nederlandse Spoorwegen maar liefst 169 locomotors aan. De compacte locomotieven waren een uitkomst. Ze konden zowel op het gewone spoor als op bedrijventerreinen hun werk doen. Bovendien konden ze door één man worden bestuurd en dat scheelde personeelskosten.

Er zijn geen locomotieven die langer dienst deden in Nederland dan de sikken. Pas in 1998 werd de allerlaatste aan de kant gezet. Een rocord!. Sik 210 heeft alles bij elkaar 64 jaar dienst gedaan.

Omdat dieselolie in de Tweede Wereld Oorlog nauwelijk te krijgen was zijn er tussen 1942 en 1947 een aantal Sikjes verbouwd zodat er op hout gestookt kon worden. Dat noemen ze houtgasgenerator. Er waren een paar bezwaren: je moest al ruim voor je ging rijden beginnen met stoken en er gaat veel energie verloren in het proces. Die problemen namen ze in de oorlog voor lief, het was houtgas of niks. Zo konden de sikken blijven rijden zonder diesel.

De generator op deze sik, de 210, is een reconstructie. Die grote, zwarte buis hoort er dus eigenlijk niet op. Een houtgasgenerator is wel wat ingewikkelder dan een gewone houtkachel. Als je hout verhit tot 700 graden celsius zonder dat er zuurstof bijkomt, verbrandt het niet maar ontstaat er houtgas. Dat gas wordt vervolgens gefilterd, afgekoeld en nog een keer gefilterd. Daarna worst het gemengd met lucht en in de verbrandingsmotor geleid. Ook auto's, vrachtwagens en bussen kregen in de oorlog soms een houtgasgenerator.