Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
2 miljoen kilogram zwaar tunneldek Minervapassage op z'n plek geschoven

14-06-2023 / 20.30 uur
AMSTERDAM -
In de nacht van 9 op 10 juni 2023 is het eerste dakdeel voor de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid zo’n 114 meter oostwaarts geschoven. De gigantische betonnen plaat van ruim 2 miljoen kilogram ligt inmiddels goed en wel op zijn plek. 

Het was een spectaculair gezicht: onder een paarsrode hemel (het was een warme zomerdag geweest) schoof de betonnen reus van twee miljoen kilo langzaam maar zeker naar zijn bestemming toe. De operatie verliep gesmeerd: na zo’n tien uur schuiven lag het dakdeel op zijn definitieve plek onder de toekomstige sporen van metro 52 (de Noord/Zuidlijn).

Binnenkort online

Omdat het loodzware dakdeel dwars over de bestaande Minervapassage moest schuiven, gold daar in het weekend van 9 tot 11 juni een omleidingsroute via de metroperrons.

Hydraulische vijzels
Vrijdagavond rond 19:00 uur is men begonnen met het verschuiven van het dakdeel, dat al enkele maanden klaarlag op het werkterrein tussen de metrosporen in. Eerder werd al een groot deel van de schuifbaanconstructie waaroverheen de plaat zo’n 114 meter oostwaarts geschoven is gebouwd. Dat werd gedaan met behulp van zogenaamde hydraulische vijzels, die heel wat gewicht vooruit kunnen stuwen. Rond 22:30 uur kwam de honderd meter lange plaat aan boven de Minervapassage, waarna het schuiven nog een paar uur doorging. Rond 3:00 uur zaterdagochtend had het gevaarte zijn bestemming bereikt.

Voorspannen en verwijderen schuifbanen
Na het urenlange schuiven was het nog geen tijd om uit te rusten. Het werk werd vervolgd met het voorspannen van het dakdeel. Met behulp van de kabels die eerder door de holle kanalen in het tunneldek zijn trokken. Door die voorspanning kan het dakdeel later een nog grotere belasting dragen. De kabels moeten per stuk op de juiste spanning worden gebracht, een flinke klus die heel de middag in beslag nam. Zo tegen 17:30 uur was het afspannen gereed en stond op zaterdagavond alweer de volgende uitdaging te wachten: het verwijderen van de schuifbanen.

Enkele centimeters aflaten
Na het verwijderen van de schuifbanen volgden onder andere het bouwen van oplegblokken, die de krachten enigszins kunnen verdelen tussen het dakdeel en de fundering ervan (die eerder al gebouwd is). Ook waren we vijzels aangebracht waarmee men het dakdeel kon ‘aflaten’, wat in feite niets meer is dan het enkele centimeters te laten zakken. Het dakdeel is namelijk bewust ietsje hoger ingeschoven dan zijn definitieve positie, zodat er ruimte overbleef voor het bouwen van de opleggingen. Heel beheerst lieten men het dakdeel zakken, millimeter voor millimeter. Op zondagmiddag was die klus geklaard.

Wij maakten er de onderstaande foto- en filmreportage over. Voor alle beelden geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
Bekijk onze filmreportage.
 
 
Het 2 miljoen kilogram zware tunneldek moet over een afstand van 114 meter verplaatst worden.
 
Tussen de rails waarover het tunneldek verschoven wordt zijn ook de vijzels goed te zien die het tunneldek na het inschuiven moeten gaan laten zakken.
 
Op naar het eindpunt.
 
Het tunneldek sluit aan op de sporen van de Noord/Zuidlijn. De sporen van de Noord/Zuidlijn komen straks over het tunneldek te lopen.
 
De vijzels die het tunneldek na het inschuiven moeten laten zakken.
 
Het dak van de huidige Minervapassage is verwijderd zodat het tunneldek ook gelijk het dak van de passage is.
 
Het hoogte verschil tussen de oude situatie (links) en de al opgehoogde sporen (rechts).
 
Voor het inschuiven van het tunneldek zijn de sporen van de Noord/Zuidlijn een stukje ingekort.
 
 
De huidige, smalle Minervapassage.
 
Het, nu nog, open dak van de Minervapassage. Om 21.00 uur werd de tunnel afgesloten voor publiek om het tunneldek veilig te kunnen inschuiven.
 
In de bouwkeet van de Zuidas praten Projectmanager Zuidasdok Rogier Licht (links) en Emiel Vergouw ons bij.
 
Men is aan de zuidkant van het station bezig met het maken van het volgende tunneldek voor de Brittenpassage.
 
Hier komt de toekomste Brittenpassage te liggen.
 
In het verlengde van de Benjamin Brittenstraat.
 
De stationstoegang Parnassusweg is vanaf 12 juni 13 weken afgesloten ivm werkzaamheden.
 
Dit zijn de smalle toegangspoorten naar het bouwterrein tussen de metrosporen. Hierdoor is al het materiaal en al het beton gekomen. Dat was een grote logistieke uitdaging.
 
Een tunneldek in voorbereiding.
 
Het werkterrein is klein zo tussen de in dienst zijnde metrosporen.
 
De trein, een Koploper, rijdt over een al ingeschoven tunneldek van de nog uittegraven Brittenpassage.
 
 
Het tunneldek heeft al een aardig stuk afgelegd.
 
 
Met hydraulische vijzels wordt het tunneldek over een schuifbaanconstructie geduwd.
 
Van hieruit worden de hydraulische vijzels bediend.
 
Het gigantisch zware tunneldek.
 
De hydraulische vijzels.
 
 
 
Nadat het tunneldek over de rail heeft geschoven wordt al het gebruikte vet weer netjes verwijderd.
 
Het tunneldek met op de achtergrond het WTC gebouw.
 
 
De spandraden van het tunneldek.
 
 
 
 
 
De voorkant van het tunneldek nadert de Minervapassage.
 
De dakloze Minervapassage.
 
 
Het tunneldek met rechtsonder de Minervapassage.
 
Op de schuifbaan is veel vet aangebracht.
 
 
Daar is o.a. deze meneer verantwoordelijk voor.
 
De vijzels om het tunneldek te laten zakken en de pilaren waarop het komt te rusten.
 
Zondagmiddag nemen we weer een kijkje in de Minervanpassage. Waar we vrijdagavond nog lucht zagen licht nu het tunneldek.
 
Over het tunneldek rechts komt straks de Noord/Zuidlijn te rijden.
 
Het tunneldek ligt bijna op zijn plek. Men is, ten tijde van het maken van deze foto, bezig om het dek te laten zakken.
 
 
De voorspandraden zijn nu netjes afgespannen, wat de draagkracht van het tunneldek vergroot.
 
Met vijzels laat men het tunneldek zakken.