Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
2 miljoen kilogram zwaar tunneldek Minervapassage op z'n plek geschoven | ||||||||||
14-06-2023 / 20.30 uur Het was een spectaculair gezicht: onder een paarsrode hemel (het was een warme zomerdag geweest) schoof de betonnen reus van twee miljoen kilo langzaam maar zeker naar zijn bestemming toe. De operatie verliep gesmeerd: na zo’n tien uur schuiven lag het dakdeel op zijn definitieve plek onder de toekomstige sporen van metro 52 (de Noord/Zuidlijn). |
|||||||||||
Binnenkort online |
|||||||||||
Omdat het loodzware dakdeel dwars over de bestaande Minervapassage moest schuiven, gold daar in het weekend van 9 tot 11 juni een omleidingsroute via de metroperrons. Hydraulische vijzels Voorspannen en verwijderen schuifbanen Enkele centimeters aflaten Wij maakten er de onderstaande foto- en filmreportage over. Voor alle beelden geldt: © OVnieuws.info |
|||||||||||
Foto's |
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Bekijk onze filmreportage. |
|||||||||||
Het 2 miljoen kilogram zware tunneldek moet over een afstand van 114 meter verplaatst worden. |
|||||||||||
Tussen de rails waarover het tunneldek verschoven wordt zijn ook de vijzels goed te zien die het tunneldek na het inschuiven moeten gaan laten zakken. |
|||||||||||
Op naar het eindpunt. |
|||||||||||
Het tunneldek sluit aan op de sporen van de Noord/Zuidlijn. De sporen van de Noord/Zuidlijn komen straks over het tunneldek te lopen. |
|||||||||||
De vijzels die het tunneldek na het inschuiven moeten laten zakken. |
|||||||||||
Het dak van de huidige Minervapassage is verwijderd zodat het tunneldek ook gelijk het dak van de passage is. |
|||||||||||
Het hoogte verschil tussen de oude situatie (links) en de al opgehoogde sporen (rechts). |
|||||||||||
Voor het inschuiven van het tunneldek zijn de sporen van de Noord/Zuidlijn een stukje ingekort. |
|||||||||||
De huidige, smalle Minervapassage. |
|||||||||||
Het, nu nog, open dak van de Minervapassage. Om 21.00 uur werd de tunnel afgesloten voor publiek om het tunneldek veilig te kunnen inschuiven. |
|||||||||||
In de bouwkeet van de Zuidas praten Projectmanager Zuidasdok Rogier Licht (links) en Emiel Vergouw ons bij. |
|||||||||||
Men is aan de zuidkant van het station bezig met het maken van het volgende tunneldek voor de Brittenpassage. |
|||||||||||
Hier komt de toekomste Brittenpassage te liggen. |
|||||||||||
In het verlengde van de Benjamin Brittenstraat. |
|||||||||||
De stationstoegang Parnassusweg is vanaf 12 juni 13 weken afgesloten ivm werkzaamheden. |
|||||||||||
Dit zijn de smalle toegangspoorten naar het bouwterrein tussen de metrosporen. Hierdoor is al het materiaal en al het beton gekomen. Dat was een grote logistieke uitdaging. |
|||||||||||
Een tunneldek in voorbereiding. |
|||||||||||
Het werkterrein is klein zo tussen de in dienst zijnde metrosporen. |
|||||||||||
De trein, een Koploper, rijdt over een al ingeschoven tunneldek van de nog uittegraven Brittenpassage. |
|||||||||||
Het tunneldek heeft al een aardig stuk afgelegd. |
|||||||||||
Met hydraulische vijzels wordt het tunneldek over een schuifbaanconstructie geduwd. |
|||||||||||
Van hieruit worden de hydraulische vijzels bediend. |
|||||||||||
Het gigantisch zware tunneldek. |
|||||||||||
De hydraulische vijzels. |
|||||||||||
Nadat het tunneldek over de rail heeft geschoven wordt al het gebruikte vet weer netjes verwijderd. |
|||||||||||
Het tunneldek met op de achtergrond het WTC gebouw. |
|||||||||||
De spandraden van het tunneldek. |
|||||||||||
De voorkant van het tunneldek nadert de Minervapassage. |
|||||||||||
De dakloze Minervapassage. |
|||||||||||
Het tunneldek met rechtsonder de Minervapassage. |
|||||||||||
Op de schuifbaan is veel vet aangebracht. |
|||||||||||
Daar is o.a. deze meneer verantwoordelijk voor. |
|||||||||||
De vijzels om het tunneldek te laten zakken en de pilaren waarop het komt te rusten. |
|||||||||||
Zondagmiddag nemen we weer een kijkje in de Minervanpassage. Waar we vrijdagavond nog lucht zagen licht nu het tunneldek. |
|||||||||||
Over het tunneldek rechts komt straks de Noord/Zuidlijn te rijden. |
|||||||||||
Het tunneldek ligt bijna op zijn plek. Men is, ten tijde van het maken van deze foto, bezig om het dek te laten zakken. |
|||||||||||
De voorspandraden zijn nu netjes afgespannen, wat de draagkracht van het tunneldek vergroot. |
|||||||||||
Met vijzels laat men het tunneldek zakken. |
|||||||||||