![]() |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
Westelijke tunnel Amsterdam Centraal vanaf 25 september tijdelijk deels afgesloten | ||||||||||
![]() |
01-09-2023 / 20.00 uur Wat gaat er gebeuren?
|
||||||||||
Binnenkort online |
|||||||||||
Wie slecht ter been is komt hier moeilijk tegenop. Vervanging door een rolhellingbaan, of vervlakking van de hellingbaan kan niet omdat daar geen ruimte voor is. Bovendien is er in de huidige situatie geen lift naar het eerste perron. De bestaande hellingbaan maakt daarom plaats voor trappen en een roltrap. Er komen ook twee liften. Een die de entree en de reizigerstunnel verbindt en een aparte lift naar het eerste perron. De vloer krijgt dezelfde lichte tegels zoals die nu in de vloer aan de centrumzijde van het station en in de monumentale stationshal liggen. Ook wordt de monumentale boogconstructie onder het eerste perron weer teruggebouwd. Monumentale centrale hal Omlooproutes Daarnaast wordt momenteel ook gebouwd aan de vrije kruising op de Dijksgracht. Deze zorgt ervoor dat treinen elkaar kunnen passeren, zonder te wachten. Hierdoor kunnen straks meer treinen het station binnenrijden. Bij de oostertoegang worden de vijf spoorbruggen vervangen. Deze zijn aan het einde van hun levensduur. Ook de spoorinfra wordt aangepast. ProRail haalt wissels weg, vernieuwt sporen en plaatsen extra seinen. Hierdoor kunnen meer treinen kort achter elkaar het station binnenrijden. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo wordt Amsterdam met de rest van Nederland en Nederland met de rest van Europa verbonden. Lees en bekijk ook: |
|||||||||||
Foto's |
|||||||||||
Contact |
|||||||||||