Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
Goederentreinen.nl
In beeld: KRE Vectron naar Baarn voor ERTMS cursus van SVO-Rail

05-10-2023 / 13.15 uur
BAARN -
Op woensdag 4 oktober werd er door SVO-Rail weer een cursus ERTMS (European Rail Traffic Management System) gegeven. Hoogtepunt van de dag was de komst van KRE Vectron 193 106 naar Baarn. Met deze goederenlocomotief kon men de werking van ERTMS in de praktijk laten zien. Diverse keren werd er met de locomotief heen en weer gereden op spoor 1 in Baarn. In het station van Baarn zit het kantoor en de lesruimte van SVO-Rail.

Cursus ERTMS
De cursus is voor iedereen die interesse heeft in ERTMS of

Actueel OVnieuws
Nieuws over spoorbouw en onderhoud
Nieuws over OV materieel
Nieuws over OV musea
OV bedrijven

die werkelijk aan een ERTMS-realisatieproject meewerkt. In de cursus leert men onder andere hoe de Europese specificaties zich verhouden tot de Nederlandse regelgeving, wat het voor een machinist betekent voordat een ERTMS-trein kan vertrekken, hoe de positie van een trein wordt bepaald, hoe het rijden en remmen onder ERTMS werkt en nog vele andere aspecten van ERTMS.

Over ERTMS
Met het European Rail Traffic Management System is het internationale spoor klaar voor de toekomst. Door te kiezen voor één standaard Europees systeem, blijft Nederland mobiel en bereikbaar. ERTMS is het grootste veranderprogramma in het spoor van de laatste decennia.

De komende jaren neemt goederenvervoer over het spoor toe, zijn er steeds meer reizigers en kiezen we vaker voor de trein in plaats van het vliegtuig. Daarvoor is de bestaande techniek niet genoeg. Om te kunnen groeien en in verbinding te blijven met de rest van Europa, is een digitaal, robuust en toekomstvast beveiligingssysteem nodig.

Van seinen langs het spoor naar digitaal systeem
ERTMS is een systeem dat werkt met draadloze communicatie. Dat gebeurt door bakens in de baan en een radioverbinding. Iedere keer dat de trein over een baken rijdt, leest de trein de informatie in de baken. Via een GSM-R radioverbinding communiceert de trein met de baan. De trein krijgt dan wel of geen toestemming om over de baan te rijden en hoe snel de trein dan mag. De machinist krijgt alle informatie om de trein te besturen op een beeldscherm in de cabine. Seinen langs het spoor zijn dan overbodig en verdwijnen.

Veilig bij iedere snelheid
Treinverkeer moet veilig zijn. In een trein die rijdt onder ERTMS ziet de machinist op een scherm in de cabine alle informatie die nodig is om de trein te laten rijden. Zoals de maximumsnelheid en de remafstand. Reageert een machinist niet op tijd op de instructies, dan kan het systeem altijd ingrijpen. Het past dan bijvoorbeeld de snelheid aan of stopt de trein zelf. Zo worden botsingen en ontsporingen nog beter voorkomen.

Hogere capaciteit en betrouwbaarder
Met ERTMS wordt het spoor ook sneller gemaakt. Machinisten komen sneller aan informatie om de trein te besturen. En de capaciteit op het spoor wordt groter. Zonder dat ProRail extra sporen hoeft aan te leggen. Doordat er meer data beschikbaar komt, kan ProRail de staat van een trein en de infrastructuur makkelijker controleren en het onderhoud verbeteren.

Makkelijker over landsgrenzen
Elk land heeft ander materiaal voor op het spoor, andere seinen en andere systemen. ERTMS maakt daar aan een eind aan, het wordt de Europese standaard voor treinbeveiliging. ERTMS komt in Nederland en in heel Europa, waardoor er in alle landen hetzelfde beveiligingssysteem komt te liggen. Daardoor kunnen treinen makkelijker en sneller landsgrenzen passeren. Dat is een voordeel voor goederenvervoerders en voor reizigers.

Bron tekst: Redactie Goederentreinen.nl en ERTMS.nl / Fotoreportage: © Goederentreinen.nl

Railbouw- / onderhoudsbedrijven
Specials over het OV
Incidenten in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea (binnenkort)
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Groot Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De nieuwe Vectron van Kombi Rail Europe staat op spoor 1 in Baarn.
 
Vectron 193 106 voor de deur van SVO-Rail.
 
 
 
De mentor laat de cursisten een ERTMS-baken zien.
 
De cabine van de KRE Vectron.
 
 
 
 
De Vectronloc voor een ERTMS-baken voor de deur van SVO-Rail.
 
Het ERTMS-baken.
 
 
 
 
 
Na de voetgangersbrug werd er weer kopgemaakt en reed men weer terug naar het station.
 
 
 
De cursisten op perron 1.
 
 
 
SVO-Rail is op de bovenste verdieping van station Baarn gevestigd.
 
Baarn is al 149 jaar verbonden met het spoor.
 
 
Aan het einde van de middag reed de loc weer los vanuit Baarn terug naar Rotterdam.
De foto toont de doorkomst van de Vectron in station Amsterdam Bijlmer ArenA.