Goederentreinen.nl |
Ertsoverslagbedrijf Europoort C.V.
|
||||||||||
Index | Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV), gelegen in het Europoortgebied van de Rotterdamse haven is een van de grootste en modernste overslagbedrijven van massagoed in Europa. Op de locatie van ongeveer 82 hectare worden op jaarbasis ca. 30 miljoen ton ijzererts en kolen overgeslagen. Met een moderne en milieubewuste overslagtechnologie stelt EECV in volcontinubedrijf de lossing van zeeschepen, het voorraadbeheer en de belading van ertsen en kolen voor het achterlandtransport naar de Duitse afnemers in het Ruhrgebied veilig. Ertsterminal Vele schepen hebben een pendeldienst tussen Rotterdam en de voornaamste grondstoffenleveranciers, zoals Brazilië, Canada en Australië. Met vier reusachtige grijperkranen, die elk in een keer ongeveer 30 à 40 ton uit een ruim halen, worden de verschillende ijzerertsen (stukerts, pellets, fijnerts en concentraat) gelost en via transportbanden naar het opslagterrein getransporteerd. Voordat de combimachines de ertsen gescheiden opslaan, wordt het ladinggewicht door middel van bandwegers bepaald en met behulp van een volautomatische bemonsteringsinstallatie een representatief monster genomen. Op het terrein van EECV kan tot 3,5 miljoen ton erts, onderverdeeld in meer dan dertig soorten, voor de staalproducenten opgeslagen worden. EECV is ten behoeve van de aansturing van de aan- en afvoer van grondstoffen naar Duisburg aangesloten op een complex planningssysteem voor grondstoffenlogistiek. Zo worden de benodigde ertssoorten op afroep doelgericht afgegraven en aan de 900 m lange Dintelhavenkade door 2 lichterbeladers verladen. In duweenheden van vier à zes bakken beginnen de ertsen aan het laatste deel van hun lange reis naar Duisburg, de plaats van verwerking in de hoogovens. EECV heeft in de laatste jaren extra geïnvesteerd in de ontwikkeling en modernisering van de bedrijfsprocessen en is momenteel in staat alle activiteiten in half- en volautomatisch bedrijf uit te voeren. Kolenterminal Door de volledig gesloten interne materiaalstroom wordt elke vorm van stofemissie tijdens de lossing van kolenschepen vermeden. Via een transportbandensysteem met een totale lengte van 7 km worden de kolen getransporteerd naar het tegenover het ertsterrein liggende kolenopslagterrein, dat een opslagcapaciteit van 800.000 ton heeft. Twee geautomatiseerde combimachines verzorgen de opslag op en het weer afgraven van de kolen van het opslagterrein. Aan de nieuw gebouwde binnenkade verzorgt een lichterbelader de belading van kolen in duwbakken. Als alternatief voor het transport over water kunnen de kolen ook per trein naar de afnemers vervoerd worden. In een wagonlaadstation kunnen 44 wagons (totaal 2.640 ton) volautomatisch met kolen geladen worden. |
||||||||||
Actuele Fotoreportages | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Goederen vervoerders | |||||||||||
Goederen locomotieven | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Railbouw / -onderhoud bedrijv. | |||||||||||
Ongevallen met goederen | |||||||||||
Andere websites van ons | |||||||||||
OVnieuws.info | |||||||||||
NS175.nl | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||