Goederentreinen.nl
Ertsoverslagbedrijf Europoort C.V.
Index

Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV), gelegen in het Europoortgebied van de Rotterdamse haven is een van de grootste en modernste overslagbedrijven van massagoed in Europa. Op de locatie van ongeveer 82 hectare worden op jaarbasis ca. 30 miljoen ton ijzererts en kolen overgeslagen. Met een moderne en milieubewuste overslagtechnologie stelt EECV in volcontinubedrijf de lossing van zeeschepen, het voorraadbeheer en de belading van ertsen en kolen voor het achterlandtransport naar de Duitse afnemers in het Ruhrgebied veilig.

Ertsterminal
De 1100 meter lange zeekade biedt afmeermogelijkheden voor drie zeeschepen. Door de gunstige ligging in de directe nabijheid van open zee en met een waterdiepte van 18,5 tot 23,7 meter kunnen zelfs ‘s werelds grootste ertstankers met een lading van 365.000 DWT bij EECV worden gelost.

Vele schepen hebben een pendeldienst tussen Rotterdam en de voornaamste grondstoffenleveranciers, zoals Brazilië, Canada en Australië. Met vier reusachtige grijperkranen, die elk in een keer ongeveer 30 à 40 ton uit een ruim halen, worden de verschillende ijzerertsen (stukerts, pellets, fijnerts en concentraat) gelost en via transportbanden naar het opslagterrein getransporteerd.

Voordat de combimachines de ertsen gescheiden opslaan, wordt het ladinggewicht door middel van bandwegers bepaald en met behulp van een volautomatische bemonsteringsinstallatie een representatief monster genomen. Op het terrein van EECV kan tot 3,5 miljoen ton erts, onderverdeeld in meer dan dertig soorten, voor de staalproducenten opgeslagen worden.

EECV is ten behoeve van de aansturing van de aan- en afvoer van grondstoffen naar Duisburg aangesloten op een complex planningssysteem voor grondstoffenlogistiek. Zo worden de benodigde ertssoorten op afroep doelgericht afgegraven en aan de 900 m lange Dintelhavenkade door 2 lichterbeladers verladen. In duweenheden van vier à zes bakken beginnen de ertsen aan het laatste deel van hun lange reis naar Duisburg, de plaats van verwerking in de hoogovens.

EECV heeft in de laatste jaren extra geïnvesteerd in de ontwikkeling en modernisering van de bedrijfsprocessen en is momenteel in staat alle activiteiten in half- en volautomatisch bedrijf uit te voeren.

Kolenterminal
Sinds 2004 verzorgt EECV met een nieuw gebouwde terminal de overslag van kolen. Op de meest oostelijke ligplaats aan de zeekade graaft een continulosser (Continuous Ship Unloader) de kolen uit schepen tot 180.000 DWT.  Met zijn maximale loscapaciteit van 3.000 ton per uur behoort deze machine tot ‘s werelds grootste continulossers voor kolen.

Door de volledig gesloten interne materiaalstroom wordt elke vorm van stofemissie tijdens de lossing van kolenschepen vermeden. Via een transportbandensysteem met een totale lengte van 7 km worden de kolen getransporteerd naar het tegenover het ertsterrein liggende kolenopslagterrein, dat een opslagcapaciteit van 800.000 ton heeft. Twee geautomatiseerde combimachines verzorgen de opslag op en het weer afgraven van de kolen van het opslagterrein.

Aan de nieuw gebouwde binnenkade verzorgt een lichterbelader de belading van kolen in duwbakken.

Als alternatief voor het transport over water kunnen de kolen ook per trein naar de afnemers vervoerd worden. In een wagonlaadstation kunnen 44 wagons (totaal 2.640 ton) volautomatisch met kolen geladen worden.

Actuele Fotoreportages
Videoreportages
Goederen vervoerders
Goederen locomotieven
BetuweRoute
Railbouw / -onderhoud bedrijv.
Ongevallen met goederen
Andere websites van ons
OVnieuws.info
NS175.nl
Contact
Mail ons