Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
HSM 504 / NS 2104
Actueel OVnieuws
OV bedrijven
Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Grote Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
.
.

Voordat hij NS-directeur werd, werkte Willem Hupkes als ingenieur bij de HSM. Eén van zijn opdrachten was het ontwerpen van een stoomlocomotief voor sneltreinen. Dit werd de succesvolle 500-serie. De enorme wielen van 2.100 millimeter doorsnede maakte de locomotieven erg geschikt als sneltrein voor onder andere internationale treinen.

De serie krijgt de bijnaam "Blikken Tinus" door het rammelende geluid van de koppelstangen bij hoge snelheid. De locomotieven waren populair bij examinatoren van machinistenexamens. Ze waren namelijk niet makkelijk om te rijden. Eén van de examenonderdelen was om de locomotief precies goed te laten stoppen, zodat de opening van de tender perfect bij de vulslang van de waterkolom uitkomt. Door de kleine opening was dit best lastig. Blikken Tinus ging na ruim 40 jaar trouwe dienst als NS 2104 in 1954 met pensioen. (Tekst: Het Spoorwegmuseum)

De NS 2104 is nu te bewonderen in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

 
 
 
 
 
 
 
.
...
 
 
 
 
 
Diverse afsluitkraantjes.
 
Fabrikant: Berliner Maschinenbau. 1914.
 
 
De 2.100 millimeter grote wielen.
 
Een kijkje in de loc.
 
De diverse meters.
 
Een blik op de tender achter de loc.
 
De 2104 met brandende lampen tijdens Winter Station 2007. 21 december 2007. © OVnieuws.info
 
De 2104 op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 27 mei 2005. © OVnieuw.info