Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Eerste metro rijdt door de Noord/Zuidlijn-tunnel
|
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 29-10-2015 / 12.40 uur De aanwezigheid van de metro in de tunnel heeft alles te |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | maken met de start van de Dynamische testen. Emiel Vergouw, manager realisatie signalering en control, vertelt dat het bestaande beveiligingssysteem van het Amsterdamse metronetwerk verouderd is. Nu de Noord/Zuidlijn in aantocht is, is dit het ideale moment om één uniform systeem voor het gehele metronetwerk aan te leggen. Het nieuwe systeem heet Communication Bassed Train Control (CBTC). Het CBTB systeem werkt dmv Track Data Checking. De metro bevat software met "een plattegrond" (configuratie) van het sporenplan. De plattegrond komt nauwkeurig overeen met de werkelijkheid. Op de assen van de metro zit een "Odometer". Deze meet de omwentelingen van de as. Hieruit kan de afstand afgeleid worden. Een antenne onder de metro zendt continue een signaal uit. Door dit signaal worden bakens in het spoor bij passage geactiveerd. De bakens in het spoor zenden elk een uniek telegram terug naar de metro. Deze signalen worden door de antenne onder de metro weer opgepikt. Door dit systeem ontstaat er een veilig, comfortabel en betrouwbaar vervoerssysteem. De dynamische testen bestaan uit Track data testen, Low speed testen, High speed testen en het testen met meerdere metrovoertuigen tegelijk. Momenteel wordt de Track data getest. Er wordt gekeken of alle bakens precies op hun goede plek liggen en of de communicatie met de metro en de diverse computers goed werkt. Voor deze testen is nog geen stroom nodig van het derde rail. De Low speed testen staan in de planning voor december 2015. Dan gaat de metro (een nieuwe M5) op eigenkracht, dus gekoppeld aan de derde rail, met maximaal 40 km per uur over het spoor rijden. Als die testen goed verlopen staan de High speed testen in de planning voor Mei 2016. Dan gaat er op getest worden met een snelheid van 70 kilometer per uur. Wanneer de testen met meerdere metrovoertuigen tegelijk worden uitgevoerd is nog onbekend. Foto- en videoreportage: © OVnieuws.info |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
Bekijk onze video over de eerste metrorit in de Noord/Zuidlijn. |
|||||||||||
Het transportwagentje komt met de testmetro aangereden op station Rokin. |
|||||||||||
De metro (GVB wagenstel 106) op station Rokin. |
|||||||||||
De metro in de tnnelbuis van de Noord/Zuidlijn. |
|||||||||||
Het zicht van de machinist als hij of zij station Rokin komt binnengereden. |
|||||||||||
Dit zijn de bakens in het spoor die uitgebeid getest worden. |
|||||||||||