Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Gerestaureerde NS 164 overgebracht naar het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde

31-05-2024 / 18.30 uur
NOORDWOLDE - Op 28 mei 2024 is loc NS 164 vanaf de STAR in Stadskanaal per dieplader overgebracht naar het Vlechtmuseum in Noordwolde. De loc is gedurende de afgelopen 5 jaar opgeknapt door vrijwilligers en ziet er nu weer als nieuw uit.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was duidelijk dat er veel spoormaterieel nodig was om goederen in Europa te verplaatsen. In hoog tempo bestelde de Britse War Department veel stoom- en diesellocomotieven. Binnen een korte tijd werden 1500 locomotieven gebouwd. In 1941 werden twintig diesellocomotieven gebouwd

Binnenkort online

door Andrew Barclay Sons & Co en Drewry Cars. De locs waren bedoeld voor rangeerwerk in Engelse munitiedepots. In juli 1944 werden de twintig locomotieven verscheept naar Normandië tijdens de invasie op D-day. De simpel te bedienen en technisch eenvoudige locomotieven werden in Europa gebruikt voor het rijden van goederentreinen en legertreinen. Na de oorlog toonde NS interesse voor een aantal locomotieven die in Nederland werden gebruikt tijdens de oorlog. Uiteindelijk nam de Nederlandse Tramweg Maatschappij (NTM) vijf locomotieven over in 1946. Een jaar later (in 1947) nam NS de tramlijnen en het materieel van de NTM over. De vijf locomotieven kregen bij NS de nummers 161 t/m 165 en verwisselden ze hun zwarte kleur voor een donkergroene. De locomotieven werden op het tramnetwerk van de NTM (en later NS) ingezet in Friesland en aangrenzende gebieden. Ze waren vooral te zien op de lijn Steenwijk – Frederiksoord – Noordwolde – Hijkersmilde. De locserie werd bij NS in 1957 vervangen door diesellocomotieven van de serie 451 t/m 460, van die serie is de 451 bij de MBS bewaard gebleven.

Van de vijf locomotieven die bij de NTM en NS dienst deden bleef alleen de 162 uiteindelijk bewaard. Na in een kolenmijn en een vuilstort te hebben gewerkt, kocht de Stichting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel (STIBANS) de 162. Locomotief WD 70031 vertrok na de oorlog weer terug naar Engeland. In 2005 werd de WD 70031 uit Engeland gekocht om als onderdelenleverancier te dienen voor de 162. Na de restauratie van de 162 werd de WD 70031 geschonken aan het Oorlogsmuseum in Overloon. In 2019 kreeg het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde de locomotief van het Oorlogsmuseum. Bomen groeiden door de verroeste loc heen en in onderdelen werd de loc overgebracht. In 5 jaar tijd werd de locomotief in Noordwolde en bij de STAR in Stadskanaal gerestaureerd om als statisch object in Noordwolde te plaatsen. De WD 70031 kreeg hierbij het nummer van de (gesloopte) NS 164. Op 28 mei 2024 is de NS 164 overgebracht naar het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde. Daar staat de loc voor het oude tramstation. Hier zat ook een meubelfabriek, en de meubels werden met de tram naar Steenwijk vervoerd.

Foto- en filmbeelden: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Het Vlechtmuseum in Noordwolde.
 
 
De NS 164 komt op het Tramhalteplein in Noordwolde te staan.
 
Het leger voerde het transport uit. Ze reden met twee telekranen, een begeleidingsvrachtwagen
en een dieplader vanaf de STAR in Stadskanaal naar Noordwolde.
 
Dit is de tweede kraan die aankwam in Noordwolde.
 
De begeleidingsvrachtwagen waarop hijsbanden en andere hijsmaterialen oplagen.
 
En dan komt de dieplader met daarop de NS 164 het dorp ingereden.
 
De prachtige gerenoveerde NS 164.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Er was veel publiek op de been om het schouwspel te volgen.