![]() |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
In beeld: Incidentenbestrijders van ProRail zetten
ontspoorde stoomlocomotief De Arend weer terug op de rails |
||||||||||
29-08-2024 / 18.00 uur Op maandag 22 juli kwam een hersporingsploeg van de Incidentenbestrijding van ProRail naar het museum om de stoomloc weer op de rails te zetten. |
|||||||||||
Binnenkort online |
|||||||||||
Het team maakte gebruik van een hersporing systeem set om de locomotief op te vijzelen en zijdelings te verplaatsen. Na veel precisiewerk hebben de Incidentenbestrijders de Arend weer op de rails kunnen zetten. Over De Arend De eerste stoomlocomotief die in Nederland arriveerde kwam in juni 1839 aan in onderdelen. In Haarlem werd ‘Snelheid’ op het spoor in elkaar gezet. Dit was toendertijd gebruikelijk. Locomotieven werden in Engeland gebouwd en vervolgens uit elkaar gehaald om verscheept te worden. In augustus maakte de loc zijn eerste meters op Nederlandse bodem tijdens een proefrit. De locomotief kreeg zijn naam door een snelheid van ruim 46 km/u te halen. De trein legde met 3 rijtuigen het traject af in 29 minuten. Later haalde de locomotief zelfs een snelheid van 80 km/u. Een maand later arriveerde de tweede locomotief, de Arend, in Nederland. Op 20 september 1839 werd de spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem feestelijk geopend. De eerste trein, getrokken door de locomotieven Arend en Snelheid, reed met een snelheid van 38 kilometer per uur. De trein werd gereden door de Engelse machinist John Middlemiss. De trein bestond uit 9 rijtuigen gevuld met autoriteiten. Later werden de andere tweede stoomlocomotieven, Leeuw en Hoop, ook geleverd. De spoorlijn Amsterdam - Haarlem werd gebouwd met een spoorbreedte van 1945 mm. In veel meer Europese landen werd de Engelse maat van 1435 mm gebruikt. Later paste ook Nederland de spoorbreedte aan naar 1435 mm. De eerste vier locomotieven werden door de HIJSM gesloopt. Hoop, Leeuw en Snelheid werden in 1856 gesloopt en de Arend volgde een jaar later. De Arend heeft 18 jaar dienst gedaan. De originele vier locomotieven bestonden uit 2 types die onderling verschilden. De Arend en Leeuw waren gelijk aan elkaar en de Snelheid en Hoop waren aan elkaar gelijk. Van de locomotief Leeuw zijn de originele tekeningen bewaard gebleven. Aan de hand van deze tekeningen kon de tweede stoomlocomotief ooit in Nederland, de Arend, nagebouwd worden. In 1938 bouwde de Centrale Werkplaats Zwolle in opdacht van NS de replica van de originele Arend. De rijvaardige replica werd gebouwd ter ere van het 100 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland. In 1953 werd de Arend opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Bekijk hieronder onze exclusieve foto- en filmreportage. Voor alle beelden geldt: © OVnieuws.info |
|||||||||||
Foto's |
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Bekijk onze exclusieve filmbeelden. |
|||||||||||
De ontspoorde Arend op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
Op weg naar de klus. |
|||||||||||
De bergingseenheid rijdt achteruit het museumterrein op zodat de vrachtwagen straks gemakkelijk kan insporen. |
|||||||||||
De railwielen worden naar beneden gelaten zodat de vrachtwagen over het spoor kan rijden. |
|||||||||||
Vanuit de container wordt de vrachtwagen nu bestuurd. |
|||||||||||
Na buiten de hekken van spoor te zijn gewisseld rijdt de bergingseenheid richting de Arend. |
|||||||||||
De Arend is met twee assen (met in totaal vier wielen) naast het spoor terrecht gekomen. Opvallend is dat de tender, die voorop zat omdat de Arend achteruit reed, niet is ontspoord. |
|||||||||||
De Arend staat ingeklemd tussen de tender en de perronwand. Dit maakt het hersporen lastig. |
|||||||||||
De benodigde gereedschappen worden uit de container gehaald. |
|||||||||||
Besloten is om de tender eerst van de Arend los te snijden met een snijbrander. Het op een normale manier ontkoppelen van tender en loc was door de spanning die er op stond niet meer mogelijk. |
|||||||||||
Met vereende krachten wordt de tender ietsje naar achteren verplaatst. |
|||||||||||
De twee doorgebranden stangen. |
|||||||||||
De schade aan de tender. |
|||||||||||
Medewerkers van het museum bekijken de schade aan de Arend. |
|||||||||||
Eén van de treeplanken van de Arend is flink gebogen. |
|||||||||||
Gelukkig hebben houten bielzen de Arend redelijk op kunnen vangen. |
|||||||||||
De tender zat nog vol met water en kolen. |
|||||||||||
Er wordt een beam onder de locomotief geplaatst waarmee de telescoopcilinders zijdelings verplaatst kunnen worden. |
|||||||||||
Eén van de twee telescoopcilinder wordt naar de Arend getild. |
|||||||||||
Heel voorzichtig gaat men de telescoopcilinders uitschuiven en tegen de locomotief aandrukken.. |
|||||||||||
De loc wordt langzaam zijdelings verplaatst. |
|||||||||||
De wielen worden met hout vastgezet. |
|||||||||||
Tijdens het opvijzelen wordt alles nauwkeurig in de gaten gehouden. |
|||||||||||
Na veel precisiewerk staat de Arend weer op de rails. |
|||||||||||
Lees en bekijk meer over de Incidentenbestrijders van ProRail: DB 6417 herspoord door Incidentenbestrijders ProRail in Almelo Een kijkje in de voertuigen van ProRail Incidentenbestrijding Op bezoek bij ProRail Incidentenbestrijding tijdens Raildagen Incidentenbestrijders ProRail helpen gestrande ICE weer op weg TRAXX-loc sleept een defecte ICE weg Wielstellen wisselen van de Blokkendoos De Blokkendoos heeft haar wielstellen weer terug --- Lees en bekijk meer over het Spoorwegmuseum: Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum NS Koploper 4011 officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum Viering 150 jaar Oosterspoorbaan en Maliebaanstation Tentoonstelling 150 jaar Maliebaanstation On TraXS 2024 in het Spoorwegmuseum in Utrecht --- Lees en bekijk meer over De Arend: De Arend na groot onderhoud weer terug in het Spoorwegmuseum De Arend op transport vanuit Spoorwegmuseum naar Hoorn De Arend voor Amsterdam Centraal tijdens viering 175 Jaar Spoor TTransport van De Arend vanuit het Spoorwegmuseum naar Amsterdam CS voor viering 175 Jaar Spoor --- |
|||||||||||