Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Incidentenbestrijders van ProRail zetten ontspoorde stoomlocomotief De Arend weer terug op de rails

29-08-2024 / 18.00 uur
UTRECHT - Op zaterdag 20 juli 2024 is de replica van De Arend op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum ontspoord. De locomotief reed op dat moment achteruit toen het ter hoogte van het begin van het perron mis ging. Door een onbekende oorzaak ontspoorde 2 van de 3 assen van de stoomlocomotief. De tender die voorop reed ontspoorde niet. Omdat de ontsporing met lage snelheid gebeurde raakte er niemand gewond.

Op maandag 22 juli kwam een hersporingsploeg van de Incidentenbestrijding van ProRail naar het museum om de stoomloc weer op de rails te zetten.

Binnenkort online

Het team maakte gebruik van een hersporing systeem set om de locomotief op te vijzelen en zijdelings te verplaatsen. Na veel precisiewerk hebben de Incidentenbestrijders de Arend weer op de rails kunnen zetten.

Over De Arend
De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) was de eerste spoorwegmaatschappij in Nederland. Voor de exploitatie van hun nieuwe spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem wilde ze stoomlocomotieven kopen bij Robert Stephenson and Company. Dit Engelse bedrijf won in oktober 1829 de Rainhill Trials. Deze wedstrijd werd uitgeroepen om te kijken of treinen dienst zouden kunnen doen op de Liverpool and Manchester Railway (L&MR). De Rocket van Robert Stephenson was de enige locomotief die het einde van de race haalde. De Liverpool and Manchester Railway werd de eerste spoorlijn ter wereld waar alleen stoomlocomotieven dienst op deden. Voorheen werden naast locomotieven ook paarden gebruikt. Door de winst werd Robert Stephenson and Company razend populair om stoomlocomotieven van aan te schaffen. Door de lange rij van orders konden locomotieven voor de HIJSM niet eerder dan 1840 geleverd worden en week de HIJSM uit naar een andere fabrikant. Bij R.B. Longridge & Co. in Bedlington werden 4 stoomlocomotieven besteld van het ‘Patentee’ type van Stephenson. Er werden 2 verschillende types besteld die onderling van elkaar verschilden.

De eerste stoomlocomotief die in Nederland arriveerde kwam in juni 1839 aan in onderdelen. In Haarlem werd ‘Snelheid’ op het spoor in elkaar gezet. Dit was toendertijd gebruikelijk. Locomotieven werden in Engeland gebouwd en vervolgens uit elkaar gehaald om verscheept te worden. In augustus maakte de loc zijn eerste meters op Nederlandse bodem tijdens een proefrit. De locomotief kreeg zijn naam door een snelheid van ruim 46 km/u te halen. De trein legde met 3 rijtuigen het traject af in 29 minuten. Later haalde de locomotief zelfs een snelheid van 80 km/u. Een maand later arriveerde de tweede locomotief, de Arend, in Nederland. Op 20 september 1839 werd de spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem feestelijk geopend. De eerste trein, getrokken door de locomotieven Arend en Snelheid, reed met een snelheid van 38 kilometer per uur. De trein werd gereden door de Engelse machinist John Middlemiss. De trein bestond uit 9 rijtuigen gevuld met autoriteiten. Later werden de andere tweede stoomlocomotieven, Leeuw en Hoop, ook geleverd. De spoorlijn Amsterdam - Haarlem werd gebouwd met een spoorbreedte van 1945 mm. In veel meer Europese landen werd de Engelse maat van 1435 mm gebruikt. Later paste ook Nederland de spoorbreedte aan naar 1435 mm.

De eerste vier locomotieven werden door de HIJSM gesloopt. Hoop, Leeuw en Snelheid werden in 1856 gesloopt en de Arend volgde een jaar later. De Arend heeft 18 jaar dienst gedaan. De originele vier locomotieven bestonden uit 2 types die onderling verschilden. De Arend en Leeuw waren gelijk aan elkaar en de Snelheid en Hoop waren aan elkaar gelijk. Van de locomotief Leeuw zijn de originele tekeningen bewaard gebleven. Aan de hand van deze tekeningen kon de tweede stoomlocomotief ooit in Nederland, de Arend, nagebouwd worden. In 1938 bouwde de Centrale Werkplaats Zwolle in opdacht van NS de replica van de originele Arend. De rijvaardige replica werd gebouwd ter ere van het 100 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland. In 1953 werd de Arend opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Bekijk hieronder onze exclusieve foto- en filmreportage.

Voor alle beelden geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bekijk onze exclusieve filmbeelden.
 
De ontspoorde Arend op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum.
 
 
 
 
 
 
Op weg naar de klus.
 
De bergingseenheid rijdt achteruit het museumterrein op zodat de vrachtwagen straks gemakkelijk kan insporen.
 
 
De railwielen worden naar beneden gelaten zodat de vrachtwagen over het spoor kan rijden.
 
 
Vanuit de container wordt de vrachtwagen nu bestuurd.
 
Na buiten de hekken van spoor te zijn gewisseld rijdt de bergingseenheid richting de Arend.
 
 
 
De Arend is met twee assen (met in totaal vier wielen) naast het spoor terrecht gekomen.
Opvallend is dat de tender, die voorop zat omdat de Arend achteruit reed, niet is ontspoord.
 
 
 
 
De Arend staat ingeklemd tussen de tender en de perronwand. Dit maakt het hersporen lastig.
 
 
De benodigde gereedschappen worden uit de container gehaald.
 
Besloten is om de tender eerst van de Arend los te snijden met een snijbrander. Het op een normale manier ontkoppelen
van tender en loc was door de spanning die er op stond niet meer mogelijk.
 
 
 
Met vereende krachten wordt de tender ietsje naar achteren verplaatst.
 
 
De twee doorgebranden stangen.
 
 
De schade aan de tender.
 
Medewerkers van het museum bekijken de schade aan de Arend.
 
 
Eén van de treeplanken van de Arend is flink gebogen.
 
Gelukkig hebben houten bielzen de Arend redelijk op kunnen vangen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De tender zat nog vol met water en kolen.
 
 
Er wordt een beam onder de locomotief geplaatst waarmee de telescoopcilinders zijdelings verplaatst kunnen worden.
 
Eén van de twee telescoopcilinder wordt naar de Arend getild.
 
 
 
Heel voorzichtig gaat men de telescoopcilinders uitschuiven en tegen de locomotief aandrukken..
 
 
De loc wordt langzaam zijdelings verplaatst.
 
 
 
 
 
 
De wielen worden met hout vastgezet.
 
 
 
 
Tijdens het opvijzelen wordt alles nauwkeurig in de gaten gehouden.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Na veel precisiewerk staat de Arend weer op de rails.
 
 
 
 
 
 
 
 

Lees en bekijk meer over de Incidentenbestrijders van ProRail:

DB 6417 herspoord door Incidentenbestrijders ProRail in Almelo

Een kijkje in de voertuigen van ProRail Incidentenbestrijding

Op bezoek bij ProRail Incidentenbestrijding tijdens Raildagen

Incidentenbestrijders ProRail helpen gestrande ICE weer op weg

TRAXX-loc sleept een defecte ICE weg

Wielstellen wisselen van de Blokkendoos

De Blokkendoos heeft haar wielstellen weer terug

---

Lees en bekijk meer over het Spoorwegmuseum:

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

NS Koploper 4011 officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum

Viering 150 jaar Oosterspoorbaan en Maliebaanstation

Tentoonstelling 150 jaar Maliebaanstation

On TraXS 2024 in het Spoorwegmuseum in Utrecht

---

Lees en bekijk meer over De Arend:

De Arend na groot onderhoud weer terug in het Spoorwegmuseum

De Arend op transport vanuit Spoorwegmuseum naar Hoorn

De Arend voor Amsterdam Centraal tijdens viering 175 Jaar Spoor

TTransport van De Arend vanuit het Spoorwegmuseum naar Amsterdam CS voor viering 175 Jaar Spoor

---

En bekijk nog veel meer specials die we gemaakt hebben