Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Raildagen 2024 bij de werkplaats van Strukton, Arriva en Jacko Fijn Techniek

07-12-2024 / 20.00 uur
ZUTPHEN - Op vrijdag 20 september en zaterdag 21 september 2024
was de tweede editie van de Raildagen in Nederland. Vele spoorgerelateerde locaties opende haar deuren voor het publiek. Zo ook de werkplaats van Arriva en Strukton in Zutphen. In Zutphen stelde Strukton een enorm groot deel van haar materieelpark open voor het publiek. Vrijwel al het materieel mocht ook van binnen bezichtigd worden. Naast het materieel van Strukton waren ook treinen van Arriva en locomotieven waar Jacko Fijn Techniek aan werkt te zien.
De Arriva Vechtdallijnen GWT 517 stond op hefliften. De locomotieven Rail Force One 1828, Lineas 2107 en Rail Cargo Group 1796 konden bezichtigd worden.

Binnenkort online

Er was ook een stoomtrein aanwezig, de 50 307 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Hun brachten ook hun Stalen-D D 7614 uit 1933 mee. Dit jaar was ook weer een prachtige editie. 

Voor alle foto's en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

 
Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmreportage.
   
 
Als eerste werkvoertuig was de Unimat 7 van Strukton te zien. Klik hier voor meer foto's van de Unimat 7.
 
 
 
 
In Zutphen voert Jacko Fijn Techniek het onderhoud uit aan verschillende locomotieven. Tijdens de Raildagen stonden er drie locomotieven
waar Jacko Fijn aan werkt. Op de foto is de Alpha Trains G1206 met nummer 1796 te zien die voor het laatst werd verhuurd aan Rail Cargo Group. Klik hier voor meer foto's van de Alpha Trains 1796.
 
 
Een andere locomotief waar Jacko Fijn Techniek aan werkt is de Alpha Trains G2000 met nummer 2107, verhuurt aan Lineas.
Lineas heeft Independent Rail Partner in 2023 overgenomen, maar de 2107 draagt nog steeds de logo's van dit bedrijf.
Klik hier voor meer foto's van de Alpha Trains 2107.
 
 
De laatste locomotief waar Jacko Fijn aan werkt die aanwezig was is de Rail Force One 1828.
Klik hier voor meer foto's van de Rail Force One 1828.
 
 
 
Bij deze kraam liet Strukton onderdelen van de bovenleidingtechniek zien.
 
 
Een bovenleidingvernieuwingstrein (genaamd Gemma) van Strukton was ook te zien. Klik hier voor meer foto's van de Gemma.
 
De stopmachine CSM 3 heeft Strukton omgebouwd naar een meettrein. Hij heeft de naam Leonardo gekregen, vernoemd naar de uitvinder Leonardo da Vinci. Leonardo heeft nog zijn oude onderdelen die hij gebruikte als stopmachine. Hoewel deze niet meer gebruikt worden kunnen ze niet worden verwijderd. Dan zou Leonardo zijn toelating in Nederland verliezen en moet Strukton het voortuig opnieuw laten keuren.
Klik hier voor meer foto's van Leonardo.
 
 
 
De Gottwald kranen 1 en 2 waren ook in Zutphen te zien. Klik hier voor meer foto's van de Gottwald kranen.
 
Een kijkje in de werkplaats.
 
De Arriva Vechtdalijnen GTW 517 stond op hefliften, dit gaf een mooi beeld onder het treinstel.
Klik hier voor meer foto's van de Vechtdallijnen GTW.
 
 
De Arriva Achterhoek-Rivierenland GTW 371 stond ook in de werkplaats.
Klik hier voor meer foto's van de Arriva GTW.
 
 
Een motor van een GTW was te zien.
 
De werkplaats in Zutphen is de vaste werkplek van deze Niteq RRM-2500. De machine (gebouwd in oktober 2014) wordt door Arriva gebruikt
om met treinstellen te rangeren. De Niteq heeft naast spoorwielen ook wegwielen, waarmee hij
makkelijk in de werkplaats van spoor kan verwisselen. Klik hier voor meer foto's van de Niteq.
 
 
De werkplaats met daar binnen beide GTW's van Arriva.
 
De Strukton 1824 'Nicole' is de eerste elektrische locomotief van Strukton. De locomotief stond naast de werkplaats opgesteld.
 
De Arriva Vechtdallijnen Lint 33 te Zutphen. De Lint-treinstellen krijgen ook in deze werkplaats onderhoud.
 
 
Naast de Lint lag een deur van een Achterhoek-Rivierenland GTW.
 
Een afzetlint van de Raildagen.
 
Strukton hefbordesauto met kenteken BR-RL-72 was ook in Zutphen te zien. Klik hier voor meer foto's van de hefbordesauto BR-RL-72.
 
Van links naar rechts: de VSM 50 307, Strukton CSM 5, Ploeg 14 en HBW Lifting Platform-1.
 
Vanaf de hefbordesauto een foto van de gezellige drukte tijdens de opendag.
 
Strukton Unimat 9 was ook in Zutphen te zien. Klik hier voor meer foto's van de Unimat 9.
 
 
 
De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij was als speciale gast aanwezig, hun brachten de stoomloc 50 307 en Stalen-D D 7614.
Klik hier voor meer foto's van de VSM 50 307.
 
De Stalen-D D 7614 uit 1933 heeft de VSM in 2023 weer terug in dienst gesteld. Klik hier voor meer foto's van de Stalen-D.
 
 
De Strukton CSM 5 en de VSM 50 307.
 
Strukton CSM 5 was ook in Zutphen te zien. Klik hier voor meer foto's van de CSM 5.
 
 
Strukton Ploeg 14 was ook in Zutphen te zien. Klik hier voor meer foto's van de Ploeg 14.
 
 
Vanwege detectieproblemen van de Ploeg 14 is de werkmachine permanent gekoppeld aan een platte wagon.
De wagon (UIC-nummer 27 84 3320 514-5) is voorzien van front- en sluitseinen en ATB spoelen.
 
De CSM 5 en Ploeg 14 naast elkaar.
 
De Strukton 704 staat in Zutphen opgesteld.
 
 
De nieuwe Grondradar op de voorgrond en de Spoorlorrie t.b.v de Grondradar er achter. Beide machines zijn dit jaar door Strukton gebouwd.
Klik hier voor meer foto's van de Grondradar en bijbehorende Spoorlorrie.
 
 
De nieuwe HBW Lifting Platform-1 uit 2023 was ook in Zutphen te zien. Klik hier voor meer foto's van de HBW Lifting Platform-1.
 
Een ballastlaatsysteem (type ULS 3000-D) van Strukton met nummer 1666390. Klik hier voor meer foto's van de ULS 3000-D.
 
Een rangeervoertuig gebouwd door Stuba Stuttgarter Industriebatterien GmbH.
 
 
Een Strukton vrachtwagen (kenteken BJ-SG-60) met de Strukton Wire Scan. Klik hier voor meer foto's van de Wire Scan.
 
 
Begin 2019 schafte Strukton de 1824 als eerste elektrische locomotief aan. Strukton had vanaf het begin het plan om de
toen 38 jaar oude 1824 om te bouwen naar een hybride-locomotief die naast stroom van de bovenleiding ook op batterijen kan rijden. Het doel
van Strukton is dat de hybride-loc op zijn batterijen een uur lang minimaal 300 ton (ongeveer drie machines) met een rangeersnelheid kan
verplaatsen.
Begin april 2020 breidde Strukton haar vloot elektrische locomotieven verder uit met de 1736, 1740 en de 1756 en twee DD-AR stuurstandrijtuigen (nummers 7314 en 7339). Uiteindelijk werd besloten om de DD-AR niet te gebruiken en een container op een
containerdraagwagen te gebruiken voor de nieuwe plek van de batterijen. Op 7 oktober 2022 maakte de 1756 met de containerwagen voor
het eerst een proefrit op batterijen op het terrein van de Strukton werkplaats in Zutphen.
Naast op batterijen rijden kan de locomotief ook nog op bovenleiding rijden. Strukton wacht sindsdien op certificering vanuit de IL&T en ProRail. In oktober 2024 kocht Strukton nog twee 1700'en
van NS, de 1739 en 1745.
Klik hier voor meer foto's van de hybride-locomotief.
 
 
De 1756 met daarachter de batterij-container.
 
Vanuit de cabine van de 1756 waren twee kranen van Strukton te zien.
 
De Mercedes-Benz Sprinter lasbus van Strukton met kenteken 20-BNL-4 was aanwezig terwijl een medewerkers aan het termietlassen waren.
 
 
 
 
De Strukton Minima 22 was ook te zien in Zutphen. Klik hier voor meer foto's van de Minima 22.
 
De Strukton krol Atlas 54 met kenteken TNK-15-L. Klik hier voor meer foto's van de krol.
 
De 1736 van Strukton stond ook in Zutphen opgesteld. Klik hier voor meer foto's van de 1736.
 
Aan het einde van de dag reden de VSM 50 307 en Stalen-D D 7614 vanuit Zutphen via Dieren weer terug naar Beekbergen.
Op de foto rijdt de trein langs de overweg aan de Kleine Vosstraat tussen Zutphen en Brummen.
 
In Dieren liep de locomotief om de Stalen-D heen. Op de foto rijdt de trein door Dieren naar thuisbasis Beekbergen.