Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
Goederentreinen.nl
ProRail stopt na onderzoek met lozen van afvoerwater met PFAS bij Betuweroute

06-12-2024 / 16.00 uur
ROTTERDAM -
ProRail loost sinds eind november geen afvoerwater meer uit spoortunnels voor goederenvervoer op de Betuweroute. Dit is een gevolg van metingen die in opdracht van ProRail zijn uitgevoerd. De uitslagen ervan tonen aan dat het afvoerwater in die tunnels verhoogde concentraties PFAS bevat. Door het afsluiten van het afvoersysteem voorkomt ProRail dat dit water terechtkomt in het oppervlaktewater.

Gestopt met lozen 
In het voorjaar van 2024 deed ProRail in het kader van een vergunningsaanvraag onderzoek

Actueel OVnieuws
Nieuws over spoorbouw en onderhoud
Nieuws over OV materieel
Nieuws over OV musea
OV bedrijven

naar de samenstelling van het afvoerwater van de Botlektunnel en de Overkapping Barendrecht. Omdat daar verhoogde PFAS-concentraties werden aangetroffen, is daar direct gestopt met lozen. Het afvoerwater van de Botlektunnel en overkapping Barendrecht wordt sindsdien naar een verwerkingsbedrijf gebracht per vrachtwagen. ProRail heeft vervolgonderzoek laten doen naar de andere vier spoortunnels voor goederenvervoer op de route. Eind oktober bleek ook daar PFAS in het afvoerwater aanwezig te zijn en is ook daar vervolgens opdracht gegeven om het afvoersysteem af te sluiten.  

ProRail heeft de betrokken waterkwaliteitsbeheerders (waterschappen en Rijkswaterstaat) geïnformeerd over de resultaten van hun onderzoek en het afsluiten van de afvoer. Met hen is de spoorbeheerder in overleg over oplossingen, zoals het lozen van gezuiverd water of het afvoeren van afvoerwater naar een gespecialiseerde afvalverwerker. Voorlopig vangt ProRail het afvoerwater op in kelders bij de tunnels. De getroffen maatregelen hebben geen effect op brandblussystemen in de tunnels en veroorzaken geen verstoringen in het goederentreinverkeer.

Oorzaak verontreiniging  
De PFAS-vervuiling komt door de verplichting om schuimvormend blusmiddel te gebruiken in het bluswater in de sprinklerinstallaties. Dit middel kan vrijkomen als het blussysteem aan gaat bij gedetecteerde te hoge temperaturen en bij testen. Hoewel het bluswater na gebruik gescheiden wordt afgevoerd en de tunnels worden gereinigd, blijkt nu dat schuim-residu zich hecht aan het ballastbed en de betonconstructie van de tunnels. Wanneer regen- of lekwater door deze constructies stroomt, komt PFAS-houdend schuim-residu los. Dit wordt door het afvoerwater opgenomen. Gelukkig is er nooit een brand geweest in de tunnels, wel is het systeem geactiveerd voor testen en soms door een te hoge temperatuur in de tunnel.

Railbouw- / onderhoudsbedrijven
Specials over het OV
Incidenten in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea (binnenkort)
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Groot Treinfoto-archief
Contact
Mail ons  
 
Infographic over de spoortunnels op de BetuweRoute. © ProRail