Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland
OVnieuws.info Index
Nieuwe dienstregeling NS: Meer treinen dan in topjaar 2019

10-12-2024 / 19.00 uur
UTRECHT - De dienstregeling van NS wordt komende zondag 15 december flink uitgebreid. Voor het eerst rijden er meer treinen dan in het topjaar 2019. Er gaan onder andere meer treinen rijden in de spits, de avonden en weekenden. Zo gaat NS op tal van trajecten vroeger in de ochtend de eerste trein rijden of later in de avond de laatste trein. Het is de grootste wijziging van de dienstregeling in jaren. Voor veel reizigers verandert er dus wel iets.

Deze dienstregeling is een grote structuurwijziging die NS wil doorvoeren om op de toekomst voorbereid te zijn,

Binnenkort online

nieuwe infrastructuur in gebruik te kunnen nemen en reizigerswensen in te passen.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: “Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen reizigers hebben dankzij het openbaar vervoer. Hoe beter onze dienstregeling, des te meer Nederland aan de trein heeft. In deze eerste dienstregeling van de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet rijden we 1600 treinen per week meer dan we nu doen. Een serieuze verbetering voor onze reizigers. Door met snellere Intercity's over de hogesnelheidslijn door te rijden naar Lelystad en Amersfoort zijn belangrijke steden in ons land beter verbonden dan ooit.”

Spits, avonden, weekenden
NS versterkt de dienstregeling door het hele land in de spits, de avonden en weekenden. Zo keren bijvoorbeeld de kwartierdiensten tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden weer terug. Ook rijden verschillende treinen eerder of kun je later de laatste trein nemen. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 5.19 uur), een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur), Den Haag-Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00:51 uur). Tussen Amsterdam – Leiden en Den Haag rijdt NS op vrijdag- en zaterdagavond tot 01:00 uur elk kwartier een Intercity.

Airport Sprinter
ProRail werkt de komende jaren intensief aan de sporen en perrons rond Amsterdam Centraal, om het station klaar te maken voor de toekomst. Tijdens de werkzaamheden zijn voortdurend minder perronsporen beschikbaar. Om toch hetzelfde aantal reizigers van de luchthaven naar Amsterdam te kunnen brengen, introduceert NS de Airport Sprinter. Dit is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.

TienminutenSprinter naar Den Haag
Tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. Dit is mogelijk nu ProRail het spoor tussen deze steden flink heeft uitgebreid. Omdat de vernieuwing van het spoor tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet voltooid is, moeten twee van deze zes Sprinters per uur station Schiedam Centrum tijdelijk overslaan. In de buurt van het spoor tussen Rotterdam en Den Haag wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de TienminutenSprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen.

Sneller en vaker naar Brussel
NS en de Belgische vervoerder NMBS breiden het aantal treinen naar België fors uit. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij: de Eurocity Direct. Hiermee zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan nu. De Eurocity Direct gaat rijden tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid-Midi. Daarnaast rijdt de EuroCity  tussen Rotterdam en Brussel Zuid-Midi.

Samen met Deutsche Bahn (DB) gaat NS een dagelijkse rechtstreekse ICE-trein rijden van Amsterdam naar München, in plaats van Basel. De trein rijdt via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart en maakt grotendeels gebruik van het Duitse hogesnelheidsnetwerk.

Hogesnelheidslijn (HSL)
De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Lelystad Centrum en Amersfoort Schothorst via Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. NS zet hiervoor de nieuwste Intercity ICNG in. Reizigers die met de Intercity direct of de Eurocity Direct op het traject Rotterdam – Schiphol reizen, betalen een toeslag voor dit traject.

In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Vanwege de langdurige snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nu nog niet. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland tijdelijk overstappen op Amersfoort Centraal.

Enkele andere belangrijke uitbreidingen en verbeteringen die NS wil doorvoeren in dienstregeling 2025:

  • De tienminutentrein Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Arnhem die nu alleen in de spits rijdt, gaat van maandag tot en met donderdag de hele dag rijden. Van deze verbetering profiteren reizigers in een groot deel van Nederland: zoals van/naar Rotterdam, Den Haag, Leiden, Utrecht, Amsterdam Zuid, Amsterdam BijlmerArena en Arnhem.
  • Op vrijdag- en zaterdagavond gaat tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity rijden, tot 00:30 uur. Dat betekent een aanzienlijke verbetering voor reizigers in dit deel van de Randstad in de avonduren.
  • De ‘spits-Intercity’ tussen Haarlem en Alkmaar keert terug. NS rijdt in de spitsrichting op maandag tot en met donderdag twee ritten per spits.
  • Tussen Utrecht en Woerden rijden we overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag. Daardoor worden de stations Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Terwijde en Vleuten overdag weer vier keer per uur bediend.
  • Op vrijdag rijden de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal rijden we op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal rijden meer treinen.
  • We rijden de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
  • We herstellen op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport.
  • De kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht gaat langer doorrijden, tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is het in de avonduren ook vanuit Venlo beter mogelijk om over te stappen richting de Randstad.
  • Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden voegen we extra ritten toe. Zo gaat de laatste Intercity van Leeuwarden naar Zwolle een half uur later, om 23.17 uur. Om 23.34 uur gaat een extra late Sprinter rijden. In het weekend gaat de Sprinter vroeger in de ochtend rijden. Tussen Zwolle en Groningen gaan in de avonduren twee extra Sprinters rijden. De eerste Intercity van Groningen naar Zwolle vertrekt op werkdagen een uur eerder: om 5.19 uur. De laatste Intercity vertrekt op vrijdag en zaterdag later, om 23.49 (in plaats van 23.26 uur).
Foto's
Contact