Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen Treinen in Nederland |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
In beeld: Winter Station 2024 in het Spoorwegmuseum |
||||||||||
27-12-2024 / 12.20 uur
UTRECHT - Vanaf 21 december 2024 tot en met 5 januari 2025 heeft het Spoorwegmuseum in Utrecht een winters jasje tijdens het jaarlijkse evenement Winter Station. Het hele museum heeft een warme winterse uitstraling dankzij ontelbare lichtjes, winterse decoraties en sfeervolle muziek. Hoogtepunt is de ijsbaan, bezoekers kunnen eindeloos rondjes schaatsen om een historische stoomlocomotief. Het Spoorwegmuseum biedt met het evenement Winter Station een unieke combinatie van cultuur en winterplezier. Let op: Reserveren is verplicht! |
|||||||||||
Binnenkort online |
|||||||||||
Dit is gratis en kan vanaf woensdag 20 november 12:00 uur via de website. Gezinsuitje in winterse sferen Reserveren
Om een bezoek aan Winter Station soepel te laten verlopen, is een tijdslot reserveren verplicht. Reserveren is gratis en kan eenvoudig via de website van het museum. Een tijdslot reserveren is ook verplicht als je in het bezit bent van een Museumkaart, VriendenLoterij VIP-kaart of actieticket.
Dalurenticket
Wil je wat later op de dag komen genieten van de winterse sfeer, dan is er een speciaal dalurenticket beschikbaar: na 15:00 uur bedraagt de entreeprijs slechts €12,50 per persoon.
Langere openingstijden
Het Spoorwegmuseum is in de kerstvakantie langer geopend van 10:00 tot 19:00 uur. (m.u.v. 24, 25, 26 en 31 december tot 17:00 uur). Op 1 januari is het museum geopend van 12:00 tot 19:00 uur. Bekijk onze foto- en filmreportage. Voor alle opnames geldt: © OVnieuws.info |
|||||||||||
Foto's |
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Bekijk onze filmbeelden. |
|||||||||||
De mooi versierde kerstboom in de hal van het jarige Maliebaanstation. (bekijk de tentoonstelling over (en de viering van) het 150 jarig bestaan. Op de achtergrond is de projectie van Droomsporen te zien. |
|||||||||||
De jonge kinderen vermaken zich met de treinen van Brio World. |
|||||||||||
Men kon bij binnenkomst een leuke foto laten maken. Deze werd gelijk afgedrukt in de NS Tsjoek Tjoek. |
|||||||||||
Het ABC gospel choir verzorgde de hele middag optredens. |
|||||||||||
Stoomloc 13. De SS 13, uit 1864, is de oudst bewaarde stoomlocomotief van Nederland. Aan de grote wielen kun je zien dat deze locomotief gebruikt is om reizigerstreinen te trekken. Locomotieven met kleine wielen zijn voor het goederenveroer. Ze rijden langzamer maar kunnen wel meer gewicht trekken. De bijnaam "De Bril" dankt deze locomotief aan de brilplaat, een stalen plaat met 2 ronde ramen voor de plek waar de machinist en de stoker stonden. De brilplaat zorgde ervoor dat de twee wat beschermd waren tegen het weer. |
|||||||||||
Diverse kramen met heerlijke winterse versnaperingen. |
|||||||||||
Zoals elk jaar is er weer de schaatsbaan in de grote hal. |
|||||||||||
In het midden van de schaatsbaan staat stoomloc HSM 89 (Nestor). De HSM was in de beginperiode de enige spoorwegmaatschappij in Nederland die locomotieven consequent een naam geeft naast een nummer. De Nestor krijgt naast zijn naam het nummer 89. Ondanks dat hij altijd "De Nestor" wordt genoemd, staat er op de naamplaten alleen "Nestor". De serie locomotieven heeft ook de bijnaam "Tiender". Te danken aan de stroomspanning van 10 atmosfeer die de locomotief kan hebben. Bijzonder aan deze serie locomotieven is dat het machinistenhuis van hout is gemaakt en niet van het gebruikelijke metaal. Daarom kreeg de machinist als bijnaam: "Woonwagenbewoner". Aan de voorkant van de frameplaten zitten baanruimers. Daaraan kon de machinist bezems bevestigen om het spoor bij sneeuwval sneeuwvrij te maken. Ook zitten er, zoals bij alle locomotieven, op de Nestor zogenaamde aspotten. Dit zijn potten met olie en woldraad of vilt om de assen te smeren. |
|||||||||||
De 3737 (de Jumbo). De stoomloc maakte op 7 januari 1958 zijn laatste reguliere rit: van Geldermalsen naar het Spoorwegmuseum. Dit was ook de laatste officiële stoomtreinrit van Nederland. |
|||||||||||
Rijtuig SSC 218. Dit rijtuig uit 1874 is het oudst bewaarde personen rijtuig van Nederland. Het rijtuig bestaat uit vijf coupés met ieder tien zitplaatsen, waarvan één vrouwencoupé. De deuren konden enkel van buitenaf geopend worden. Tijdens de rit verplaatste de conducteur zich via de lange treeplanken langs de trein. |
|||||||||||
Stoomloc 107. De loc is in 1889 in Groot-Brittanie gebouwd. De loc heeft in haar eerste jaren voor de Nederlandsche Rhijn Spoorweg-Maatschappij (NRS) gereden. Hierna heeft zij nog gereden voor de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) en de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) voordat ze in 1921 bij de NS kwam. In 1945 reed de loc voor het laatst in actieve dienst. |
|||||||||||
De mooi versierde loc Longmoor (WD 73755).
De Longmoor was een echte oorlogsmachine, vernoemd naar het legerdepot van het Engels Spoorwegcorps: de Longmoor Military Railway Corps. Dit is een spoorwegcorps van de Engelse Landmacht dat in de bevrijde gebieden militaire treinen lieten rijden en spoorlijnen herstelde. De serie is tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland gebouwd voor de geallieerde legers op het Europese vasteland. Na de oorlog nam de NS een groot aantal van deze locomotieven over om de treindiensten weer op gang te brengen. De locomotief ziet er misschien indrukwekkend uit, maar hij is met goedkoop materiaal gebouwd en ging daardoor niet lang mee. Normaal gesproken zou een locomotief 40 jaar mee kunnen gaan, maar deze serie kwam gemiddeld niet verder dan 8 jaar. De WD 73755 is de 1000ste Britse gebouwde goederenlocomotief die sinds D-Day naar Europa is verscheept. De loc is op woensdag 9 mei 1945 naar Europa verscheept. Dit is nog terug te zien op de gedenkplaat die op de loc bevestigd is. |
|||||||||||
Naast de Longmoor staat een draaimolen voor de jeugdigen. |
|||||||||||
Het legendarische blauwe bord wat voorheen in Utrecht Centraal heeft gehangen. |
|||||||||||
Restauratierijtuig WR 2287 van de Oriënt-Express. |
|||||||||||
Ook buiten waren er diverse kramen met lekkere versnaperingen. |
|||||||||||
Kinderen konden marshmellos warm maken. |
|||||||||||
Ook in de seinwachterspost is het gezellig versierd. |
|||||||||||
Als we langzaam weer richtig de uitgang lopen staan we nog even stil bij Koninklijkrijtuig SR10 welke op vrijdag 12 juli 2024 feestelijk is overgedragen aan het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
Stoomloc SS 326 (Grote Groene). De "Grote Groene" dankt zijn naam aan de opvallende lichtegroene kleur en de grote wielen. Aan het einde van de 19e eeuw was er veel vraag naar snellere en sterkere locomotieven. De Staatsspoorwegen (SS) lieten 176 van deze "Grote Groenen" bouwen, de NBDS 3 machines. Ze waren zeer geschikt voor de sneltreindiensten. Bijzonder aan deze én de andere locomotieven van de SS is dat de bedieningspanelen van de machinist aan de linkerkant van het machinistenhuis zitten. De SS had als enige maatschappij in Nederland de seinen in die tijd aan de linkerkant van het spoor staan. Na samenvoeging van de spoorwegmaatschappijen SS en HSM, en om de samenwerking met andere maatschappijen makkelijker te maken, werd alles naar rechts verplaatst. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakt de SS 326 zwaar beschadigd. In de jaren 50 wordt ze met behulp van bouwtekeningen en foto's in oorspronkelijke staat teruggebracht. |
|||||||||||
Stoomloc HSM 504 / NS 2104.
Voordat hij NS-directeur werd, werkte Willem Hupkes als ingenieur bij de HSM. Eén van zijn opdrachten was het ontwerpen van een stoomlocomotief voor sneltreinen. Dit werd de succesvolle 500-serie. De enorme wielen van 2.100 millimeter doorsnede maakte de locomotieven erg geschikt als sneltrein voor onder andere internationale treinen. De serie krijgt de bijnaam "Blikken Tinus" door het rammelende geluid van de koppelstangen bij hoge snelheid. De locomotieven waren populair bij examinatoren van machinistenexamens. Ze waren namelijk niet makkelijk om te rijden. Eén van de examenonderdelen was om de locomotief precies goed te laten stoppen, zodat de opening van de tender perfect bij de vulslang van de waterkolom uitkomt. Door de kleine opening was dit best lastig. Blikken Tinus ging na ruim 40 jaar trouwe dienst als NS 2104 in 1954 met pensioen. |
|||||||||||
De NS 1010. De 1010 is in 1948 gebouw door werkspoor in Utrecht. Door de tegenvallende rij-eigenschappen kwam de loc al snel voor het goederenvervoer terecht. In 1982 werd de loc buitendienst gesteld. De Stichting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoowegmaterieel (STIBANS) redde de loc van de sloop en kocht hem over van de NS. In januari 2012 is STIBANS opgegaan in het Spoorwegmuseum. Na de manifestatie 150 jaar spoor is de loc (in bruikleen) in het Spoorwegmuseum terecht gekomen. |
|||||||||||
De prachtige kerstboom in de hal van het Maliebaanstation. |
|||||||||||
En zo laten we het Maliebaanstation weer achter ons. |
|||||||||||
Bekijk ook de andere reportage die wij in 2024 over het Spoorwegmuseum in Utrecht hebben gemaakt. Droomsporen onthuld in het Spoorwegmuseum De Buffel weer teruggebracht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht Incidentenbestrijders van ProRail zetten ontspoorde stoomlocomotief De Arend weer terug op de rails Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum NS Koploper 4011 officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum Viering 150 jaar Oosterspoorbaan en Maliebaanstation Tentoonstelling 150 jaar Maliebaanstation Spoorwegmuseum vernieuwt speeltuin (situatie eind april) Spoorwegmuseum vernieuwt speeltuin (situatie maart) |
|||||||||||