Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland
OVnieuws.info Index
Het OVnieuws.info jaaroverzicht 2024

18-12-2024 / 20.00 uur
DUIVEN - Op deze pagina nemen we jullie mee langs de 47 reportages die wij het afgelopen jaar voor jullie hebben gemaakt.

We begonnen het jaar met een reportage over  RailExperts-loc 9902 die een nieuwe livery had gekregen. Op donderdag 4 januari reed de vers bestickerde loc, in de Tommie en Tess livery, met 3 rijtuigen een besloten rit door het westen van het land.

Op zaterdag 6 januari 2024 reed de RailExperts 9902 (in de Tommie & Tess livery) met twee rijtuigen nog een rondrit door het land.

Binnenkort online

Ook deze rit legden wij vast.

 

Sinds zondag 7 januari is er langs het spoor tussen Duiven en Zevenaar een bijzonder huisje te zien. Dit bijzondere project, gebouwd door enthousiaste vrijwilligers en gefinancierd uit het Helhoekfonds, is een replica van de historische halteplaats Groessen aan de spoorlijn tussen Arnhem en Zevenaar.

De halteplaats Groessen (afkorting Gsn) voor de trein werd geopend op 1 juni 1891 en lag op 1,5 km ten oosten van het station Duiven, op ongeveer de plaats waar nu de replica van het haltehuisje staat. Het haltehuisje van Groessen mat slechts een paar vierkante meter en was 2,5 meter hoog.

Foto's
 
Het Spoorwegmuseum heeft samen met Stichting Leaphy op woensdag 28 februari een wereldrecordpoging gedaan om de langste robottrein te laten rijden. Het doel was om een trein van meer dan 215 robots te laten rijden en daarmee een Belgisch record uit 2016 te verbreken. Circa 300 leerlingen van scholen uit Veenendaal, Nijkerk, Amersfoort en Utrecht hebben vele robotwagentje in elkaar gezet en geprogrammeerd maar ondanks alle verwoedde inspanningen is het record niet gebroken. De dag was daarentegen meer dan geslaagd. De kinderen zijn met techniek bezig geweest, hebben de robotwagentjes met de computer afgesteld, hebben goed samen gewerkt en plezier gemaakt.
Contact
 
 
 
 
   
 

In het weekend van vrijdag 15 t/m zondag 17 maart werd weer het jaarlijkse modelspoorevenement On TraXS in het Spoorwegmuseum in Utrecht gehouden. Prachtige collectie treinen van het museum vormden weer het achtergronddecor voor een unieke miniatuurwereld. Alle modelspoorbanen waren op uitnodiging naar Utrecht gekomen wat een hoge kwaliteit garandeerde. Dit jaar waren er naast de Nederlandse toppers vooral de modelbanen uit België en Frankrijk die in het oog sprongen.

   
 
Op 18 maart waren we aanwezig bij de herdenking van de tramaanslag op het 24 Oktoberplein in Utrecht. Vanaf de dag van de aanslag doen wij verslag van de verschrikkelijke aanslag. Dit jaar waren veel mensen aanwezig. Het was dit jaar vijf jaar geleden dat deze verschrikkelijke aanslag plaatsvond. De dader stapte die dag op het 24 Oktoberplein in de tram en begon, nadat de deuren waren gesloten, gelijk gericht op mensen te schieten. Drie overleden diezelfde dag en ééntje 10 dagen later. 6 mensen raakte zwaargewond.
   
 
Sinds 2023 verzorgt Train Charter Services de European Sleeper tussen Brussel en Berlijn / Praag via Nederland. Voor de European Sleeper huurt TCS standaard een Traxx van Lineas, daarnaast zet TCS ook de locomotieven van Lineas in voor andere treinen als het nodig is. Eind maart werd een nieuwe stap gezet in deze samenwerking tussen beide bedrijven. De Lineas 186 291 (gehuurd van Railpool) werd voorzien van een speciale bestickering. Aan de ene zijde draagt de locomotief de huisstijl van TCS en de andere cabine is in de Lineas kleuren gestoken. Beide huisstijlen worden verbonden met een afbeelding van de loc zelf die in de nacht over een grote boogbrug rijdt met de tekst: "Decarbonizing Borderless Performance".
   
 
Eind maart was het Spoorwegmuseum druk bezig met de herinrichting van het buitenterrein. De inrichting van de speeltuin, het traject van de kindertrein en de plek van de distributie-ingang werden aangepast. Doel van de herinrichting was het duurzamer en groener maken van het terrein en het vergroten van de beleving voor de bezoekers. Er is meer ruimte voor groen en er worden meer ‘spoorse’ elementen toegevoegd zoals rails, bielzen, ‘treinenkoppen’ en historische beelden.
   
 
In maart hebben we de proefritten van de nieuwe Trolleybussen tussen Arnhem en Wageningen vastgelegd.

Vanaf mei zijn er nieuwe trolleybussen tussen Arnhem en Wageningen gaan rijden. De bussen zijn gefabriceerd door de Poolse bussenbouwer Solaris en zijn van het type Trollino 18. Vervoerder Hermes (Transdev) heeft, met geld van de provincie Gelderland en het Rijk, de tien nieuwe trolleybussen gekocht.

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe emissievrije trolleybussen is dat ze zonder bovenleiding kunnen rijden.

   
 

GVB Amsterdam heeft op zaterdag 13 april afscheid genomen van haar S1 / S2 metro's. Een aantal mensen was uitgenodigd om de laatste rit mee te rijden vanaf emplacement Amstel naar halte Gaasperplas.

Voor de laatste rit werd gereden vertelde Vincent Pfeil, manager opleiding en regelgeving metro bij GVB, uitgebreid over de (voor)geschiedenis van de S1 / S2 metrostellen. En die geschiedenis gaat ver terug.

   
 

Op 13 april zijn wij naar Amsterdam Centraal gegaan om de stand van zaken van de werkzaamheden vast te leggen. Door de firma BAM wordt hard gewerkt in de westelijke reizigerstunnel. Sinds maandagochtend 25 september 2023 is deze afgesloten aan de kant van het centrum. De reizigerstunnel aan de IJ-zijde is wel open.

Wat gebeurt er?
Aannemer BAM is aan de slag rond de toegangpoortjes. Later in het jaar wordt ook de hellingbaan naar de tunnel verwijderd. Deze voldoet niet meer aan de huidige normen: hij is te steil en werkt daardoor belemmerend in de toegankelijkheid.

   
 
Elk jaar laat Arriva extra materieel uit het land komen als versterking van de treindienst in de Achterhoek tijdens Koningsdag. Dit jaar pakte ze groot uit door uit alle concessies waar ze rijden (behalve de Vechtdallijnen, want Koning Willem-Alexander was zelf in Emmen) materieel naar de Achterhoek te brengen. Zo ook de twee Blauwnet GTW's die tussen Zutphen en Oldenzaal rijden en drie GTW's uit het noorden. De Blauwnet GTW's zijn omgestickerde noordelijke GTW's en kunnen dus gecombineerd worden ingezet. Dit werd ook op Koningsdag gedaan tussen Apeldoorn en Winterswijk. Tussen Arnhem en Zevenaar reden twee elektrische GTW's uit Limburg.
   
 
Eind april gingen we weer naar het Spoorwegmuseum om te kijken hoe ver de werkzaamheden aan het achterterrein gevorderd waren. De inrichting van de speeltuin, het traject van de kindertrein en de plek van de distributie-ingang werden aangepast. Doel van de herinrichting was het duurzamer en groener maken van het terrein en het vergroten van de beleving voor de bezoekers. Er is meer ruimte voor groen en er worden meer ‘spoorse’ elementen toegevoegd zoals rails, bielzen, ‘treinenkoppen’ en historische beelden.
   
 

Op woensdag 8 mei bracht de Strukton 1824 (sloop)Koploper 4015 naar Arnhem Goederen Opstel NS. Koploper 4014 ging mee als remtreinstel. De 4015 zal te AhGons opgesteld worden in afwachting van zijn verdere lot. Hoogstwaarschijnlijk zal dat de sloop zijn.

Wij fotografeerden en filmden de doorkomst te Arnhem Velperpoort.

   
 

Begin mei kregen wij van Conservator Evelien Pieters van het Spoorwegmuseum in Utrecht een exclusieve rondleiding over de tentoonstelling "Maliebaanstation 150 jaar".

Het Maliebaanstation is één van de iconische gebouwen van de stad Utrecht en tevens entreegebouw van het Spoorwegmuseum. Dit jaar was het 150 jaar geleden dat de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij het station opende. Het Spoorwegmuseum viert dit jubileum met een uitgebreide tentoonstelling waarbij wordt teruggeblikt op de bouw, de ontwikkeling van het station door de jaren heen en de mensen die er woonden en werkten.

   
 

Op 9 en 10 mei 2024 reden er diverse stoomtreinen en dieseltreinen van de VSM over hun spoorlijn. Wij zijn twee dagen naar de Koningslijn afgereisd om voor jullie alles vast te leggen.

Omdat er zoveel treinen reden is het een extra uitgebreide reportage geworden.

   
 
Op zaterdag 18 mei 2024 reed de VSM een testrit vanuit Beekbergen met de 2530 'De Bisschop', de 2459, de Stalen-D D 7614 en zes Blokkendoos rijtuigen. Vanuit Beekbergen werd naar Apeldoorn gereden om van daaruit via Deventer, Zutphen en Dieren weer naar Beekbergen te rijden. Het doel was om de de zeven rijtuigen te testen bij hogere snelheden. De test is geslaagd en de rijtuigen zijn klaar om 8 juni naar het Spoorwegmuseum te pendelen.
   
 
Sinds Arriva op 10 december 2023 de treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal heeft overgenomen staan de Linten van Keolis ter zijde gesteld. De 9 treinstellen werden op eigen kracht naar Zwolle gereden om daar te wachten op verkoop. Op 17 januari 2024 transporteerde TCS met hun 101001, 101002 en rangeerloc 111001 de negen treinstellen van Zwolle naar Utrecht Cartesiusweg. Hier werd de techniek van de ATB-installatie uit de Linten gehaald. De Linten hebben de ATB-installaties niet meer nodig als ze verkocht zijn aan het buitenland. Op 22 mei 2024 transporteerde TCS met hun mooie bijpassende blauwe 101001, 101002 en de 111001 de negen treinstellen vanuit Utrecht weer terug naar Zwolle.
   
 

Op 28 mei 2024 is loc NS 164 vanaf de STAR in Stadskanaal per dieplader overgebracht naar het Vlechtmuseum in Noordwolde. De loc is gedurende de afgelopen 5 jaar opgeknapt door vrijwilligers en ziet er nu weer als nieuw uit.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was duidelijk dat er veel spoormaterieel nodig was om goederen in Europa te verplaatsen. In hoog tempo bestelde de Britse War Department veel stoom- en diesellocomotieven. Binnen een korte tijd werden 1500 locomotieven gebouwd. In 1941 werden twintig diesellocomotieven gebouwd door Andrew Barclay Sons & Co en Drewry Cars. De locs waren bedoeld voor rangeerwerk in Engelse munitiedepots.

   
 
In het weekend van 1 en 2 juni 2024 reed de Plan-V 904 van de Stichting 2454 CREW in een totaal bestickering voor JAN© Accountants en Adviseurs. Het treinstel is geheel oranje gemaakt in plaats van de geel-blauwe stoptrein kleuren. Beide dagen reed de Mat'64 door het land. Wij hebben hem op 2 juni in Roosendaal, Dordrecht en Hulten op de foto en de film gezet.
   
 

Aannemer VolkerRail heeft in het voorjaar hard gewerkt aan de opstelsporen op Arnhem Berg. Vanaf zaterdagochtend 1 juni tot en met zondagavond 9 juni werkte de aannemer alle dagen dag en nacht door.

Efficiënter ingericht
De sporen op Arnhem Berg zijn van groot belang voor het reizigersvervoer richting Nijmegen, Utrecht en Oost-Nederland. Om het spoor in goede conditie te houden was onderhoud nodig. Ook zijn in verband met logistieke beperkingen voor het opstellen van treinen op het opstelterrein, de sporen en wissels efficiënter ingericht.

   
 
Jeroen Doedel heeft op zondag 2 juni het jubileum van 75 jaar PCC in Den Haag voor ons vastgelegd. De gratis inzet van PCC’s van het Haags Openbaar Vervoer Museum mocht deze dag op een warme belangstelling rekenen. De trams tussen station Hollands Spoor en Scheveningen Haven zaten stampvol met vrolijke en enthousiaste mensen. Soms maakten de reizigers per toeval gebruik van de historische trams, maar vaak stappen ze bewust in om nog eens terug te gaan in de tijd.
   
 

Eèn van de grootste reportages van dit jaar was onze reportage over de viering van 150 jaar Malbiebaanstation. Twee teams zijn die dag op pad gegaan om deze grootse viering voor jullie op beeld vast te leggen.

Op zaterdag 8 juni 2024 werd uitgebreid gevierd dat het op 10 juni 150 jaar geleden was dat de Oosterspoorlijn en het Maliebaanstation in Utrecht zijn geopend. Tevens werd in het Spoorwegmuseum het vernieuwde buitenterrein geopend. In Baarn konden bezoekers de Koninklijke wachtkamer bekijken en stonden de locomotieven 1251 en 9902 van Railexperts, de Motorpost 3029 en de 100 jarige Blokkendoos C 9002 van de Stichting 2454 CREW tentoongesteld.

   
 
ICMm treinstel 4011, beter bekend onder zijn bijnaam Koploper, is definitief verhuisd naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het treinstel was het eerste exemplaar dat in 1983 bij NS in dienst kwam. De Koplopers waren, en zijn nog steeds, beeldbepalend op het spoor in Nederland. Kenmerkend is de verhoogde bestuurderscabine die enigszins doet denken aan een Boeing 747. De 4011 kwam vrijdag 14 juni om 11.20 uur aan in het Spoorwegmuseum waar het treinstel is overgedragen aan Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter.
   
 

Op donderdag 6 juni 2024, de dag waarop het 80 jaar geleden was dat D-Day plaatst vond, werd de gerestaureerde NS 164 voor het Vlechtersmuseum in Noordwolde onthuld.

Op 28 mei 2024 is loc NS 164 vanaf de STAR in Stadskanaal per dieplader overgebracht naar het Vlechtmuseum in Noordwolde. De loc is gedurende de afgelopen 5 jaar opgeknapt door vrijwilligers en ziet er nu weer als nieuw uit.

   

 

In juni kwamen de nieuwe ICE 3 Neo's in dienst en reden de oude ICE 3M's hun laatste ritten in Nederland. Wij hebben die wisseling uitgebreid voor jullie vastgelegd.

Vanaf donderdagavond 13 juni 2024 konden treinreizigers tussen Amsterdam en Frankfurt in de nieuwe ICE-treinen stappen. Deze hogesnelheidstreinen (ook wel bekend als de ICE 3 Neo) hebben de oude treinen (ICE 3M) op dit traject vervangen.

De laatste ICE 3M verliet zaterdagmorgen 15 juni rond 8.50 uur het land

   
 

Al vanaf 1864 beschikte de Koninklijke familie over een eigen trein. Vanaf 1993 bestond de trein uit een ICR-rijtuig met UIC-nummer 60 84 89-70 003-8 en het nummer SR10. Het rijtuig werd aan de buitenkant blauw gespoten en werd van een kroon op de zijkant voorzien. In 2012 werden nog twee ICR-rijtuigen voorzien van dezelfde blauwe kleur, zonder kroontje, en werden aan de Koninklijke trein toegevoegd.

Het Spoorwegmuseum zal rijtuig SR10 opnemen in haar collectie en tentoonstellen bij haar andere Koninklijke rijtuigen, de SR11 en SR12 zullen worden gesloopt. Op 4 juli bracht Strukton het Koninklijk rijtuig (de SR10) en begeleidingsrijtuig (de SR12) over naar Arnhem Goederen Opstel NS.

   
 

Het Koninklijk rijtuig is op vrijdag 12 juli feestelijk overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Wouter Koolmees, president-directeur van NS overhandigde samen met oud-machinist Geert Zinger (90) een pentekening en de sleutel van het rijtuig aan Leontien Lems, directeur-bestuurder van het Spoorwegmuseum. Het rijtuig is aan het einde van zijn levensduur en gaat met pensioen. Het krijgt een mooie plek in het Spoorwegmuseum zodat iedereen het kan bewonderen.

Wouter Koolmees, president-directeur NS: " Het Koninklijk rijtuig maakt vandaag in het Spoorwegmuseum zijn laatste stop."

   
 

Eén van de mooiste reportages die we dit jaar gemaakt hebben is die van het Bellofestival. Deze reportage heeft helaas veel te weinig aandacht gekregen. De locomotievenparade van vrijdag hebben wij uitgebreid op beeld vastgelegd. En ook zaterdag brachten wij ondans het bar slechte weer de hele dag mooi in beeld.

Kijk de reportage als nog en geniet met ons mee.

   
 

Op zaterdag 20 juli 2024 is de replica van De Arend op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum ontspoord. De locomotief reed op dat moment achteruit toen het ter hoogte van het begin van het perron mis ging. Door een onbekende oorzaak ontspoorde 2 van de 3 assen van de stoomlocomotief. De tender die voorop reed ontspoorde niet. Omdat de ontsporing met lage snelheid gebeurde raakte er niemand gewond.

Op maandag 22 juli kwam een hersporingsploeg van de Incidentenbestrijding van ProRail naar het museum om de stoomloc weer op de rails te zetten.

   
 
In Den Haag en Amsterdam reden er in de zomer niet alleen treinen in NS-kleuren, maar ook trams en bussen. Daarmee werd benadrukt dat de NS-app meer kan dan je denkt. In de app kan een reis van deur-tot-deur worden gepland. Dus ook de bus en tram plan je in de NS-app.

Op dit moment gebruiken dagelijks drie miljoen mensen de NS-app. Het overgrote deel doet dit vooral om een treinreis te plannen. Met de bestickerde bussen en trams wilt NS laten zien dat je ook andere vormen van vervoer in de app kunt plannen en zo van deur tot deur kunt reizen.

   
 

De bij een kop-staartbotsing beschadigd geraakte GVB metro 116 is vanaf Alstom in Rotterdam overgebracht naar de firma Bomecon in Nijkerk. Het metrostel heeft in november 2022 een kop-staartbotsing gehad met metrostel 158 op het terrein van de lijnwerkplaats van GVB in Diemen. Beide metro's liepen hierbij aanzienlijke schade op en zullen hoogstwaarschijnlijk total loss worden verklaard. Om deze metrostellen te vervangen worden hoogstwaarschijnlijk twee extra M7 metrostellen gekocht bovenop de nieuwe bestelling van 11 metrostellen.

Metrostel 116 zal bij Bomecon in Nijkerk hoogstwaarschijnlijk ontdaan worden van relevante onderdelen en deze zullen hergebruikt gaan worden.

   
 

Ieder eerste volle weekend van september hield de VSM het jaarlijkse evenement 'Terug naar Toen'. De VSM zette al haar rijvaardige stoomlocomotieven dat weekend in. Naast alle stoomlocomotieven werden ook diesellocomotieven ingezet. De blauwe 2412 en de bruine 2459 waren te zien voor reizigers- en goederentreinen.

De SSN uit Rotterdam is altijd een vaste gast en dit jaar kwamen de 01 1075 en 23 023 vanuit Rotterdam naar de Veluwe toe.

   
 
Op zaterdag 14 september 2024 verzorgde de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in samenwerking met Railexperts de jaarlijkse Westfalendampf naar Amsterdam Centraal. De trein bestond uit 13 blauw-beige Centralbahn-Sonderzug rijtuigen en één rood barrijtuig. In Duitsland begon de reis in Goch met de DB Museum 218 137 als tractie naar Emmerich. Tussen Emmerich en Arnhem verzorgde de NIAG 189 284 de tractie. Dit omdat de stoomtreinen van de VSM niet over ETCS en de Duitse beveiligingssystemen beschikken. Vanaf Arnhem zouden de stoomlocomotieven 23 076 en 50 3654 de reizigers verder naar Amsterdam brengen.
   
 

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september werden weer de jaarlijkse Raildagen gehouden. Spoorse organisaties openden hun deuren voor familie en vrienden van hun eigen personeel, de omgeving, relaties en het brede publiek. Er kon bezoek gebracht worden aan bedrijven, stations en bouwprojecten.

Er kon een kijkje worden genomen bij het spooronderhoud, de aanleg van tram of metrolijn, station vernieuwing of een verdiepte spoortunnel. Naast rondleidingen waren er ateliers, wedstrijden en andere uitdagingen voor jong en oud. Vrijdag hebben wij een bezoek gebracht aan Eurailscout, de Stichting Historisch Dieselmaterieel.

   
 

Ab Jongen ging voor ons een kijkje nemen bij Alstrom in Utrecht en kwam met de volgende foto's terug.

   
 
Zaterdag 21 september stelde Strukton in Zutphen een enorm groot deel van haar materieelpark open voor het publiek. Vrijwel al het materieel mocht ook van binnen bezichtigd worden. Naast het materieel van Strukton waren ook treinen van Arriva en locomotieven waar Jacko Fijn Techniek aan werkt te zien. De Arriva Vechtdallijnen GWT 517 stond op hefliften. De locomotieven Rail Force One 1828, Lineas 2107 en Rail Cargo Group 1796 konden bezichtigd worden. Er was ook een stoomtrein aanwezig, de 50 307 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Hun brachten ook hun Stalen-D D 7614 uit 1933 mee.
   
 

In de zomer van 2022 begon NS met het seriematig afvoeren van de Koplopers. Vele werden geplukt voor reserve-onderdelen voor de rest van de serie. NS wilde vanaf de nieuwe dienstregeling die op december 2023 in ging geen Koplopers meer uit de eerste serie in dienst hebben. De ICM-1 treinstellen waren voorzien van weerstanden in plaats van choppers. Op 8 mei 2024 werd de ICM 4011 als laatste ICM-1 buitendienst gesteld. Dit stel werd opgenomen in de collectie van Het Spoorwegmuseum.

In september 2024 werden van zeven Koplopers de koppen ingedrukt. Dit werd gedaan zodat ze over de weg naar de HKS kunnen worden afgevoerd om daar gesloopt te worden.

   
 
Op zaterdag 28 september 2024 organiseerde het Stoomgenootschap weer 'Den Bosch onder Stoom'. De hele dag reed een stoomtrein van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij tussen Den Bosch en Nijmegen. Doordat de 23 071 een revisie ondergaat werd deze vervangen door de 50 307. Samen met de 23 076 reden beide stoomlocomotieven met zes Blokkendoos-rijtuigen en rijtuig B 32 633 de 'Grote Oostenrijker' diverse keren heen en weer.
   
 
Tussen 1934 en 1940 werden 121 Sikken voor NS gebouwd. Tussen 1948 en 1951 werden nog eens 48 nieuwe Sikken geleverd om de gesneuvelde locomotieven uit de oorlog te vervangen. De Sikken hebben tot in 2008 dienst gedaan en waren 74 jaar beeld bepalend op het spoor. De Stichting Erfgoed Industriële Nederlandse Diesellocomotieven (SEIN) heeft 10 Sikken in haar collectie. De locomotieven staan allemaal op het terrein van Az Industrials B.V. in Barneveld. Wij mochten langs komen om deze 10 Sikjes vast te leggen.
   
 
In het weekend van 5 en 6 oktober 2024 hield de Stoom Stichting Nederland haar jaarlijkse Stoomtreindagen. Ieder uur vertrok vanuit station Gouda een stoomtrein naar het depot van de SSN. Ook konden bezoekers met een historische bus naar de SSN toe. In Rotterdam waren onder andere de Duitse stoomtreinen van de SSN: de 01 1075, 23 023 en de 41 105 te zien. Ook was de stoomloc NS 8811 en de Hippel 658 in zijn uitvoering van depot Feyenoord te zien. Naast de SSN is de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij ook een vaste gast. Dit jaar namen hun de 23 076 en de 50 307 mee. Ook was de Hofpleintrein mB 61 van Stichting Hofpleintrein te zien. Deze trein is 2019 naar Nederland gehaald en er wordt hard gewerkt aan de restauratie.
   
 
In het weekend van 19 en 20 oktober 2024 hield de Museum Buurtspoorweg haar jaarlijkse Najaarsstoomdagen. Dit jaar was voor twee locomotieven bijzonder. De NS 6513 van de Stoomtram Hoorn - Medemblik was namelijk te gast. Deze locomotief uit 1887 is de oudste rijvaardige stoomlocomotief in Nederland en past erg goed bij het materieel van de MBS. Voor de ELNA 152 was dit jaar haar eerste editie na haar grote revisie. Beide locomotieven waren met veel verschillende mooie treinen te zien.
   
 
Op zondag 3 november voerde aannemer VolkerRail werkzaamheden uit aan het spoor bij station Duiven. Net na de overweg bij het station werden ongeveer 70 meter rails, dwarsliggers en ballast vervangen. Door de werkzaamheden was er die dag geen treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Zevenaar. Vervoerder Arriva zette vervangende bussen in.
   
 
Op zaterdag 9 november 2024 is het DM'90 treinstel 3426 (de Buffel) van het Spoorwegmuseum opgehaald uit Blerick en weer teruggebracht naar Utrecht. Tevens werd die dag Hondekop 386 vanaf het museum naar Blerick gereden voor onderhoud.
   
 
Op vrijdag 29 november is in het Spoorwegmuseum in het Maliebaanstation een nieuwe multidimensionale ervaring ‘Droomsporen’ onthuld. In ‘Droomsporen’ brengt het museum met videomapping het plafond van het Maliebaanstation letterlijk tot leven. Het is een interpretatie op de oorspronkelijk plafondschildering waarvan een klein gedeelte tijdens de restauratie in 2003-2005 tevoorschijn kwam. In ‘Droomsporen’ maak je een reis door de geschiedenis van deze iconische plek. Het project kwam tot stand in samenwerking met Mr.Beam en is mogelijk gemaakt dankzij steun van BPD Cultuurfonds en de VriendenLoterij. Het Maliebaanstation is vrij toegankelijk te bezoeken.
   
 
Op 28 december 2022 verongelukte Arriva GTW 386 ter hoogte van Tienray met een veegwagen. Hierbij kwam de 57 jarige bestuurder van de veegwaren helaas om het leven. Door het ongeluk ontspoorde de trein en liep het eerste treindeel veel schade op. Twee jaar later was de GTW hersteld, echter moest de eerste bak weer opnieuw gestickerd worden. Zonder de stickers was de oude Veolia-kleurstelling weer te zien. In de avond van 5 december 2024 reed de Arriva 386 vanuit Nijmegen naar Transit Oost in Winterswijk. Hier zal het treinstel weer worden voorzien van nieuwe stickers.
   
 
Nadat er in het weekend van 7 en 8 december werkzaamheden waren geweest aan de HSL Zuid gingen TCS en 2454CREW roest rijden over de aansluitende sporen naar het normale net. Hiervoor werden de locomotieven 111001 en de 101001 van TCS ingezet.
   
 

Vanaf 15 december 2024 is het aantal IC Brussel-treinen verdubbeld. De oude IC Brussel die ieder uur reed is vervangen in de EuroCity en EuroCity Direct, die beide ook ieder uur rijden. De EuroCity Direct gaat met de nieuwe ICNG's rijden tussen Lelystad en Brussel en zullen na Amsterdam Zuid enkel nog stoppen te Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel-Zuid/Midi.

De EuroCity wordt gereden met Traxxen met Belgische I11-rijtuigen en gaat rijden tussen Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid/Midi en zal hierbij op alle stations stoppen waar de oude IC Brussel ook stopte, zoals Breda.

   
 
Vanaf 21 december 2024 tot en met 5 januari 2025 heeft het Spoorwegmuseum in Utrecht een winters jasje tijdens het jaarlijkse evenement Winter Station. Het hele museum heeft een warme winterse uitstraling dankzij ontelbare lichtjes, winterse decoraties en sfeervolle muziek. Hoogtepunt is de ijsbaan, bezoekers kunnen eindeloos rondjes schaatsen om een historische stoomlocomotief. Het Spoorwegmuseum biedt met het evenement Winter Station een unieke combinatie van cultuur en winterplezier.