“We hebben al onze liften voorzien van sensoren die storingen detecteren en doorgeven. Het was een flinke uitdaging om alle informatie volledig en betrouwbaar binnen te krijgen en te verwerken. Hiervoor zijn we een intensief samenwerkingstraject aangegaan met onze onderhoudspartijen van liften, NS, de samenwerkende decentrale ov-autoriteiten (DOVA) en de standaardisatie-organisatie BISON.”
Chiel: “Na veel testen kunnen we de data nu definitief aanbieden. Dat doen we niet zelf, maar via de Reisinformatiegroep en OpenGeo. Dit zijn zogenoemde NDOV-loketten. NDOV staat voor Nationale Data Openbaar Vervoer. NDOV en DOVA werken aan het toegankelijk maken van data over het openbaar vervoer voor marktpartijen. DOVA bewaakt ook de kwaliteit van de data.”
Grote stap vooruit
Het is nu aan vervoerders en andere stakeholders om de real-time liftinformatie in hun reisinformatie te integreren. Op die manier kunnen reizigers straks zien of de lift op het betreffende station wel of niet werkt. Wie afhankelijk is van de lift kan zijn reis zo beter voorbereiden en komt niet voor verrassingen te staan. Hiermee zetten ProRail en NS een grote stap in het verbeteren van de toegankelijkheid van stations. En geven we invulling aan de afspraken uit het Bestuursakkoord Toegankelijkheid. |