Goederentreinen.nl
HSL Netherlands CEO Sven Schallach pleit voor één Europese voertaal op het spoor

27-01-2025 / 14.30 uur
HENDRIK IDO AMBACHT -
De CEO van goederenvervoerder HSL Netherlands Sven Schallach pleit voor één Europese spreektaal voor op het spoor, dat zei hij in een interview met Goederentreinen.nl. Nu ondervindt de spoorsector nog te veel last van de verschillende talen die een machinist moet spreken voordat hij of zij de grens mag overrijden. In de luchtvaart is de voertaal Engels maar op het spoor heeft elk Europees land nog zijn eigen taal. Dit maakt het voor machinisten lastiger om de grens over te steken. Schallach noemt het een discriminatie tegenover de andere vervoerssectoren. Zo kan een vrachtwagenchauffeur uit Roemenië die alleen Roemeens spreekt

Actueel OVnieuws
Nieuws over spoorbouw en onderhoud
Nieuws over OV materieel
Nieuws over OV musea
OV bedrijven

met zijn vrachtwagen door heel Europa rijden zonder dat hij ook maar één andere taal machtig hoeft te zijn. Ook zijn de (veiligheids)regels voor de spoorsector veel strenger dan voor de vrachtwagenchauffeurs.

Schallach is met het Spoorwegbureau van de Europese Unie (de ERA) en de Europese Commissie in gesprek over het doorvoeren van één Europese voertaal voor op het spoor. Dat zou het werk veel efficiënter maken.

HSL Netherlands beschikt zelf over veel machinisten die internationaal kunnen rijden. Zo worden de bottlenecks bij de grens weggenomen. Als voorbeeld noemt Schallach een goederentrein van Tilburg naar Polen, die werd vroeger door vier verschillende machinisten gereden terwijl dat nu met slechts twee machinisten kan. Dat is een efficientie van 50% en op die manier kan de spoorsector blijven concurreren met de vrachtwagens.

Momenteel leidt HSL zelf binnenlandse machinisten op om internationaal te kunnen gaan rijden.

Railbouw- / onderhoudsbedrijven
Specials over het OV
Incidenten in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea (binnenkort)
Goederentreinen.nl  
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Groot Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk ons interview met HSL Netherlands CEO Sven Schallach.
   
 

Sinds 2003
Spoorwegonderneming HSL Logistik GmbH bestaat sinds 2003 en is opgericht in de Duitse stad Hamburg. Van daaruit is HSL gegroeid en ze rijden nu goederentreinen door acht verschillende landen, te weten: Polen, de Tsjechië Republiek, Slowakije, Oostenrijk, Zwitserland, België, Duitsland en ook in Nederland. Schallach zelf werkt sinds 2010 bij HSL Duitsland. In 2017 is hem gevraagd of hij de Nederlandse tak van HSL op wilde gaan zetten. Hij is toen in zijn eentje begonnen in een klein kantoortje in Venlo en is van daaruit alles gaan regelen. Na het krijgen van de eerste opdrachten (en geld) kon hij langzaamaan steeds weer een medewerker erbij in dienst nemen en zo zijn ze uitgegroeid tot de HSL Netherlands, zoals het tegenwoordig is. Schallach heeft momenteel ongeveer 40 medewerkers in dienst en heeft nu een groot kantoor in Hendrik Ido Ambacht.

 
 

HSL Netherlands onderscheid zich in de manier van communiceren
HSL Netherlands onderscheidt zich volgens Schallach ten opzichte van andere vervoerders in de manier van communiceren. Niet alleen tegenover hun klanten maar ook tegenover hun eigen personeel. Hij zegt daarover: "Een trein rijden van A naar B is niet zo moeilijk, dat kunnen meerdere partijen. Maar het grote verschil is dat wij goed met de klant communiceren. Wij luisteren naar de klant, wat wil de klant en dat hebben veel andere partijen niet goed op orde". Als voorbeeld noemt hij de 5 minuten regel. Als een klant een mail stuurt dan wordt er binnen 5 minuten gereageerd. "We hebben niet altijd gelijk een oplossing maar we laten wel gelijk wat horen. Als jij als klant in een winkel komt vind je het ook fijn als je waargenomen wordt door de verkoper. En dat is ons sterke punt", aldus Schallach. Als ander sterk punt noemt hij dat zijn buitenpersoneel eigenlijk ook wordt gezien als klant. Schallach zegt hierover: "Dat zijn de mensen die het geld verdienen. Bij HSL Netherlands zorgt de dispatcher ervoor dat zowel de klanten als het buitenpersoneel tevreden zijn."

 
 
HSL Netherlands voelt als een familie
Een ander sterk punt van HSL Netherlands is dat het één grote familie is. "Dat wil zeggen dat iedereen bij ons in het proces wordt betrokken, iedereen mag meepraten. Niemand wordt bij ons buitengesloten. Elke vrijdagmiddag om 15 uur hebben wij een telefoonconferentie waarin iedereen kan zeggen wat er die week goed of juist niet goed ging en dan gaan wij samen prettig het weekend in. En dat is uniek in de spoorwereld", aldus Schallach.
 
 
Vervoer van meerdere producten bied zekerheid
Bij HSL vervoeren ze allerlei soorten producten zoals mineraalolie, chemische producten, kolen, staal, auto's, graan, containers en trailers. Het voordeel hiervan is; men is niet afhankelijk is van één product. Als het met een bepaalde sector dan wat minder gaat kunnen ze dat opvangen met het vervoer uit de andere sector. Als voorbeelden noemt Schallach dat Poetin in 2017 de graan niet aan Europa maar aan China heeft verkocht waardoor toen het graanvervoer nagenoeg stil kwam te liggen en door de corona kwam het autovervoer tussen Oostenrijk en de Benelux stil te liggen. In die gevallen kunnen ze dat snel opvangen door andere producten te vervoeren.
 
 
HSL Netherlands moet niet té groot worden
HSL Netherlands mag nog wel groeien maar het mag ook weer niet té groot worden. Schallach zegt hierover: "Doordat je als onderneming té groot wordt gaat de kwaliteit ook minder worden en dat wil ik niet. Wij willen liever wat minder rijden maar met hoge kwaliteit dan veel rijden en één van de zoveel partijen worden. Wij willen ons blijven onderscheiden zoals we dat nu al doen, goede communicatie met zowel de klant als de werknemers. We willen vooral menselijk blijven en dat ik weet wat er speelt bij mijn personeel en bij de gezinnen van mijn personeel. Verder wil ik de veiligheid die nu hoog is, hoog houden. Ik heb er geen zin in om één van de gezinnen van mijn personeel te moeten meedelen dat er iets met hun geliefde gebeurd is. Dan maar ietsje kleiner en goed controleerbaar dan groot en niet meer weten wat er speelt. Maar momenteel mag HSL van mij nog wel iets groeien. Als dat gebeurt heb ik mensen die dat met mijn visie controleerbaar houden."
 
 
Milieubewust
Momenteel is HSL heel milieubewust bezig. "98% van de treinen die we rijden rijdt op elektrische stroom die groen is ingekocht. Helaas wordt er nu op de last mile nog met diesel locomotieven gereden maar ook daar wordt aan gewerkt. Maar laten we vooral niet vergeten dat vervoer per spoor sowieso heel erg milieuvriendelijk is. HSL vervoert ook veel vrachtwagentrailers die dan niet over de weg hoeven te rijden en zo dus ook geen uitstoot hebben" zegt Schallach.
 
 
Vijf Euro9000 locomotieven
HSL beschikt sinds ongeveer een jaar over 5 Euro9000 locomotieven. In het begin reden ze vooral met siekerbieten die HSL rijdt vanaf Zwitserland naar Noord Duitsland. Dat waren vooral campagnes, maar die zijn nu weer over. Ze worden nu vooral ingezet tussen Nederland / België richting het zuiden. Schallach: "De locomotieven hebben nog wel kinderziektes, maar dat hoort erbij. Het zijn prachtige locs. Ze rijden eigenlijk het gehele traject elektrisch en voor de last mile (waar vaak geen bovenleiding hangt) kunnen ze overschakelen op diesel. Dit heeft wel de toekomst."
 
 

Veel last van werkzaamheden
HSL heeft veel last van de werkzaamheden die er in Europa worden uitgevoerd. De aanleg van het derde spoor in Duitsland tussen Emmerich en Oberhausen is hier een groot voorbeeld van. "Het grote probleem in Duitsland is dat alles daar erg versleten is. Het spoor is daar vaak wel 50 tot 70 jaar oud. Men heeft dat altijd op zijn beloop gelaten, echt onderhoud heeft het weinig gekregen en dat is een fout. Nu gaat men er eindelijk eens goed naar omkijken. De BetuweRoute in Nederland is al 20 jaar open en nu begint men in Duitsland eens aan het dere spoor te bouwen.

Een groot probleem en ook een doorn in mijn oog is dat de diverse grote werkzaamheden niet goed op elkaar worden afgestemd. Neem bijvoorbeeld nu de werkzaamheden in Duitsland richting Tsjechië, daar kan twee weken lang helemaal geen trein rijden maar als dat voorbij is gaan ze in Tsjechië zelf twee weken aan het werk aan het spoor waardoor daar dan ook geen treinen kunnen rijden. Een normaal mens zou dat op elkaar afstemmen zodat die werkzaamheden tegelijkertijd gebeuren maar dat gebeurt hier dus niet. Dat is voor mij richting de klant moeilijk uit te leggen.

 
 

HaSeL
HSL heeft ook een mascotte in de vorm van een giraf. Tijdens een wedstrijd voor een goede naam voor de mascotte is HaSeL als winnaar uit de bus gekomen. Het is vroeger als grapje begonnen toen iemand zei dat als je een giraf kan vervoeren dat je dan alles kan vervoeren en zo is de mascotte een giraf geworden en heeft de naam HaSeL gekregen. Deze HaSeL wordt vaak uitgedeeld als één van de werknemers een baby heeft gekregen of als relatiegeschenk. Sven Schallach post geregeld foto's van HaSeL op het Instagramkanaal van HSL Netherlands die hij zelf maakt of toegestuurd krijgt. HaSeL is al op veel plaatsen op de foto geweest.

Kijk ook eens rond op de website van HSL Netherlands zelf en wie weet hebben ze wel een leuke baan voor jou!