02-02-2025 / 20.30 uur
APELDOORN - De eerste stam Talgo ICE L-rijtuigen is zondagmiddag 2 februari in Nederland aangekomen en naar Amersfoort overgebracht.
In 2019 en 2023 tekende DB een overeenkomst voor de levering van 79 trek-duwstammen van de Spaanse fabrikant Talgo. Talgo levert enkel treinen bestaande uit korte rijtuigen en met enkele assen in plaats van draaistellen zoals alle andere reizigerstreinen. De voordelen van draaistellen zijn dat ze beter geveerd zijn en de asdruk op de baan lager is. De treinen van DB hebben de naam ICE L (L staat voor 'low floor') gekregen.
De 17 erg korte rijtuigen hebben gezamelijk een lengte van 235 meter. De lengte is gelijk aan de huidige stammen die bestaan uit 9 normale rijtuigen. De ICE L stuurstandrijtuigen kunnen samen rijden met de Siemens Vectrons, Dual-mode Vectrons en de nieuwe BR105 locomotieven die Talgo later gaat leveren. De rijtuigen hebben een maximum snelheid van 230 km/u. De BR105 locomotieven zullen door Talgo later worden geleverd waardoor de ICE L-rijtuigen eerst tijdelijk met Vectrons zullen rijden tussen Amsterdam en Berlijn.
Vandaag (2 februari 2025) werd voor het eerst een ICE L-stam (de 01) naar Nederland gebracht. Bij de 17 stuks rijtuigen uit de 01-stam zaten ook nog 4 rijtuigen uit de 02 stam. Deze 4 rijtuigen waren nog niet voorzien van DB-logo's. De door Railexperts / RailAdventure gehuurde 6193 441 rijdt op onze foto- en filmbeelden met een ICE L-stam door Apeldoorn onderweg naar Amersfoort. In Nederland zal de stam toelatingsritten rijden waarmee de rijtuigen hopelijk in Nederland zullen worden toegelaten.