OVnieuws.info Index
Werkzaamheden in Heino en Raalte van start

07-03-2025 / 11.30 uur
HEINO -
Gisteren, op woensdag 5 maart, vond op station Heino een symbolische starthandeling plaats voor de tweede fase van het project Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede. Bestuurders, belanghebbenden en omwonenden vierden dit heugelijke feit.

Krappe middenperrons verleden tijd 
De stations van Heino en Raalte zijn te klein voor het groeiende aantal reizigers.

Binnenkort online

De middenperrons worden vervangen door twee zijperrons mét nieuw stationsmeubilair. Zo ontstaat er meer ruimte voor reizigers. Ook de gebieden rondom de stations krijgen een metamorfose. Beide stations krijgen een uitbreiding van het P+R-terrein.

Daarnaast krijgt station Raalte meer fietsparkeerplekken, een nieuw busstation en een onderdoorgang. De onderdoorgang verbindt de twee perrons met elkaar. Bovendien zorgt het ervoor dat fietsers en voetgangers ongelijkvoers het spoor kunnen kruisen op weg naar Raalte-Noord of Raalte Centrum. In Heino verhuist het P+R-terrein naar de zuidzijde van het station. Daar is na de werkzaamheden ook ruimte voor treinvervangend vervoer. Dat vertrekt dan niet langer uit het dorpscentrum.

Danou Veenhof regiodirecteur bij ProRail: "We kijken niet alleen naar de werkzaamheden voor het spoor, maar nemen ook de belangen en wensen van anderen mee."

Drie minuten sneller
Voor de treinreiziger is de reis van Zwolle naar Enschede straks drie minuten sneller. Daar is Martijn Dadema, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Overijssel, blij mee. “Dit project draagt bij aan de bereikbaarheid van Overijssel als provincie, en van de plaatsen langs de lijn. We geven een impuls aan beide stations. Door de omgeving te verbeteren maken we het niet alleen plezierig voor de reiziger, maar ook voor de inwoners.”

Belangen en wensen
Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail, noemt het project Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede de definitie van een integraal project. “Waar dat kan, werkt ProRail integraal. We kijken niet alleen naar welke werkzaamheden nodig zijn voor beter en betrouwbaar spoor, maar nemen ook de belangen en wensen van de samenwerkende partijen mee. Zo combineren we werkzaamheden waar dat kan en maken we optimaal gebruik van tijd en middelen.” 

Ook Alexander Kreule, wethouder van de gemeente Raalte, is enthousiast over de verbeteringen. “De nieuwe stationsomgevingen zijn het visitekaartje dat zowel Raalte als Heino verdienen. Onze inwoners reizen gemakkelijker naar hun werk of school, terwijl bezoekers makkelijker naar onze dorpen reizen. Dit past bij de regiofunctie die we als gemeente hebben en de groei die we doormaken. De onderdoorgang bij station Raalte zorgt voor een goede en veilige verbinding met Raalte-Noord.” 

Samenwerken
In Raalte zijn de werkzaamheden al goed zichtbaar. Aannemer Dura Vermeer heeft aan de noordzijde van het station een werkterrein ingericht. Op dat terrein wordt ook de onderdoorgang voorgebouwd. Om ruimte te creëren voor de nieuwe stationsomgeving worden er aan de zuidzijde bomen gekapt.

André van der Vegt, regiodirecteur Noord-Oost bij Dura Vermeer, kijkt uit naar het hoogtepunt van de werkzaamheden. “Wij zetten in op een soepele samenwerking om de treinvrije periode succesvol te laten verlopen.” Het hoogtepunt van de werkzaamheden is van 10 tot 23 mei 2025. Dan wordt er 24 uur per dag aan het spoor en de beide stations gewerkt en rijden er bussen in plaats van treinen.

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
   
 
V.l.n.r.: Alexander Kreule (wethouder gemeente Raalte), Danou Veenhof (ProRail-regiodirecteur), André van der Vegt (Dura Vermeer-regiodirecteur) en Martijn Dadema (geduputeerde provincie Overijssel)
Foto: © ProRail
 
Socialmedia
OVnieuws
.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland