ter hoogte van het Soesterkwartier,” licht projectmanager Sandor Smeele toe. “Later dit jaar gaan we nog meer momenten aan het werk: namelijk op 29 en 30 maart, 5 en 6 mei, 31 mei tot en met 2 juni, 21 tot en met 23 juni, 20 en 21 juli en 8 tot en met 10 november.” De werkzaamheden worden overdag en ’s nachts uitgevoerd. Omwonenden kunnen hinder verwachten vanwege het geluid en bouwverkeer. Treinen blijven volgens de normale dienstregeling rijden.
Maximale capaciteit
Het staat bewoners, ondernemers en reizigers nog helder voor ogen: zeven weken minder en soms geen treinen van en naar Amersfoort in de zomer van 2024. Hadden de werkzaamheden van dit jaar toen niet gelijk meegenomen kunnen worden? “Helaas niet,” legt regiodirecteur Harro Homan uit.
“Afgelopen zomer hebben we onder andere de reizigerssporen ontknoopt en slimmer ingericht. Ook hebben we tot ver buiten Amersfoort de treinbeveiliging vernieuwd. Een enorme en complexe klus, waar we aan onze max zaten wat betreft personeel, materiaal en machines. Extra werk had niet gepast. Het werk dat komende jaren nog uitgevoerd moet worden, is veelal regulier onderhoudswerk. Dat vindt voornamelijk plaats op opstelterreinen aan de noordkant van het emplacement en Bokkeduinen. Wel op het emplacement dus, maar niet op het reizigersdeel.” |