In beeld: Inhijsen 19 perronkappen station Amsterdam Zuid

18-06-2025 / 11.00 uur
AMSTERDAM -
Het station Amsterdam Zuid wordt vernieuwd en uitgebreid met een extra reizigershal, de Brittenpassage. De perrons daarboven worden voorzien van 19 nieuwe, 13 ton zware, enorme perronkappen. Om dit mogelijk te maken – en ook voor andere werkzaamheden - was de A10 Zuid richting Utrecht in het weekend afgesloten en was er ook geen treinverkeer mogelijk via station Amsterdam Zuid. De metro’s reden wel.

Ingewikkelde logistiek
De 19 perronkappen van 16,5 bij 7 meter wegen 13 ton per stuk en werden in een strak logistiek schema over de weg via speciaal transport aangevoerd vanuit Almelo, waar ze vervaardigd zijn. Na aankomst pakte een grote kraan de kap op om hem te plaatsen op de steunpunten op het tweede (noordelijke) treinperron. Daarna stond de volgende vrachtwagen al klaar met het volgende dakdeel. Deze operatie ging dag en nacht door tot alle 19 kappen op hun plek lagen.

Vernieuwing station Amsterdam Zuid
Zodra de Brittenpassage in 2027 gereed is, wordt ook de bestaande Minervapassage drastisch vernieuwd. De vernieuwing van de bestaande Minervapassage is nodig om de groeiende reizigersstroom op station Amsterdam Zuid aan te kunnen. Uiteindelijk wordt station Amsterdam Zuid een hoogwaardig vervoersknooppunt waar de (internationale) trein, metro, tram, bus en fiets samenkomen.

Fotoreportage: © TreinenInNederland.nl

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
   
 
KROL T-51-FPN van de firma Peter van der Meer en KROL T-72-GHS van de firma J.J.M. de Ridder staan langs het perron langs Amsterdam Zuid.
 
Op de rijbanen van de afgesloten A-10 Zuid staat o.a. een grote hijskraan opgesteld.
 
Bij het betreden van de A-10 Zuid zien we hoe een digitaal bord voor de verkeersinformatie van een vrachtwagen werd afgeladen.
 
Op de voorgrond zie de steunpunten van het meest zuiderlijke perron. Op het perron daarachter werden dit weekend de perronkappen gehezen.
 
Links de steunpunten van de nieuwe overkapping. Rechts de huidige overkapping. Wat opvalt is het hoogte verschil.
De nieuwe overkapping is ruim 6,5 meter hoog terwijl de oude overkapping ongeveer 3 meter hoog is.
 
 
De behuizing van de trappen is verwerkt in de bovenleidingspalen.
 
De spoorbakken van de sporen 5 en 6 zijn al boven de Brittenpassage geplaatst.
 
Op deze foto zijn al 4 perronkap delen ingehezen.
 
Het vierde perronkap deel hangt nog in de takels.
 
 
KROL TFN-31-X van de firma Peter van der Meer.
 
Voor de werkzaamheden was dit weekend de A-10 Zuid afgesloten voor al het verkeer.
 
De perronkap wordt met vele bouten en moeren stevig vastgezet.
 
Eén van de steunpunten van de perronkappen.
 
 
Een grote telekraan van de firma BKV uit Barneveld tilt de perronkappen op zijn plek.
 
Een kijkje vanaf de A-10 Zuid naar de Benjamin Brittenstraat. Onder ons ligt de Brittenpassage.
 
 
 
 
 
 
 
Een pallet met bevestigingsmiddelen gaat door de lucht.
 
De oude overkapping van Amsterdam Zuid.
 
De perronkappen zijn per vrachtwagen als breedte vervoer naar Amsterdam gekomen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ondertussen wordt een tweede telekraan opgebouwd.
 
KROL T-72-GHS van de firma J.J.M. de Ridder.
 
 
 
De oude perronkappen.