![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
De rol van de treinen in de oorlog | ||||||||||
HOUTEN - De tweede wereldoorlog is een inktzwarte bladzijde uit de Nederlandse Spoorweggeschiedenis. Vanuit Nederland zijn er in de Tweede Wereldoorlog 102 treinen met in totaal 103.000 Joden, Roma en Sinti vanaf de kampen Westerbork en Vught naar hun duistere bestemmingen gereden. In 1937 fuseren de HIJSM en de Staatsspoorwegen tot NV Nederlandse Spoorwegen (NS), een zelfstandige vennootschap waarvan alle aandelen op 1 januari 1938 in handen komen van de staat. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. |
|||||||||||
Het begin Transporten In Europa reden 2000 treinen met circa drie miljoen Joden, Roma en Sinti naar hun sinistere bestemming. Vanuit Nederland vertrokken 102 treinen met circa 103.000 Joden en enkele honderden Roma en Sinti naar de vernietigingskampen. Deze transporten vormen een inktzwarte bladzijde uit de geschiedenis van de spoorwegen. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Mevrouw Bloeme Evers, een overlevende van één van de transporten, vertelt haar indrukwekkende verhaal tijdens de opening van de expositie "Beladen Treinen" in het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
Spoorwegstaking Marshallhulp Expositie Beladen Treinen in het Spoorwegmuseum Hierbij komen verschillende geografische niveaus aan de orde: Europa, Nederland, Utrecht en de wagen zelf. Bij elk niveau kan kennis gemaakt worden met een aantal daders, slachtoffers en omstanders bij het treinvervoer van Joden, Roma en Sinti. Daarnaast wordt met behulp van spoorwegkaarten de functie van het spoorwegsysteem bij de Holocaust inzichtelijk gemaakt. Bekijk onze indrukwekkende foto- en videoreportage die wij tijdens de opening hebben gemaakt. |
|||||||||||