VSM Bolkop ABC 7301 (uit 1935)
Info over dit rijtuig:

Tijdens de beurscrash van oktober 1929 stortten plotseling de aandelenkoersen op de beurs van Wall Street (New York) in. Dit leidde tot de Great Depression. De oorzaken waren de overproductie van Amerikaanse boeren doordat de export naar Europa sterk terugliep en de overproductie van de industrie door mechanisering. Vanaf 1933 voerde Amerika de New Deal in, waardoor het uit de crisis kroop. Door de toenemende welvaart kwamen gestroomlijnde modellen erg in de mode. Die rage waaide ook over naar Europa. In 1934 introduceerden de Nederlandse Spoorwegen de eerste (diesel)treinstellen van Nederland, Mat'34 / DE3. De treinstellen hebben een moderne, gestroomlijnde kop; ook de lichtgrijze kleur gaf de trein een modern uiterlijk. Een jaar later volgden ook de eerste gestroomlijnde rijtuigen. In 1935 werden de eerste 8 rijtuigen geleverd. De rijtuigen hadden een eerste, tweede en derde klasse. In 1937 volgden nog 12 derdeklasserijtuigen. En weer twee jaar later nog eens 10 rijtuigen; deze waren voorzien van eerste en tweede klasse. De rijtuigen kregen de bijnaam Bolkoprijtuigen vanwege hun afgeronde koppen. De donkergroene Bolkoppen werden tot halverwege de jaren '50 ingezet op internationale verbindingen in Europa.

In 1940 werd Arthur Seyss-Inquart rijkscommissaris van het door Nazi-Duitsland bezette Nederland. Hetzelfde jaar vorderde hij rijtuig ABC 7301 om om te laten bouwen tot salonrijtuig. Arthur Seyss-Inquart bleef tot het einde van de oorlog rijkscommissaris van Nederland. Net als veel materieel zijn ook een aantal Bolkoprijtuigen na de oorlog naar het oosten afgevoerd. Na de oorlog zette NS de Bolkoppen ook op binnenlandse diensten in. Vanaf 1956 werden de rijtuigen overgeschilderd en kregen ze de Berlijnsblauwe kleur van NS. Deze kleur kregen alle elektrische locomotieven en rijtuigen. In 1973 werden de laatste rijtuigen van de serie terzijde gesteld en de meeste zijn gesloopt. De ABC 7301 werd na de reizigersdienst door NS ingezet als meetrijtuig. Vijf rijtuigen van dit type zijn bij verschillende musea beland. De Stoomtrein Goes - Borssele (SGB) kreeg één rijtuig, de Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout (SSTT) kreeg twee rijtuigen en de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) kreeg ook twee rijtuigen. Van de vijf rijtuigen zijn de andere vier uiteindelijk alsnog gesloopt en is er nog eentje bewaard gebleven, de ABC 7301. Dit rijtuig is het eerste gestroomlijnde rijtuig van Nederland. Helaas staat het rijtuig, ondanks zijn grote historische waarde, in desolate toestand in Beekbergen in de buitenlucht opgesteld.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bolkop ABC 7301 staat op de opstelsporen naast de loods in Beekbergen opgesteld.
10 november 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
 
 
Bolkop ABC 7301 staat op de opstelsporen naast de loods in Beekbergen opgesteld.
9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl