Grill Express-rijtuigen van TCS: de 201001 en 201002

Info over de rijtuigen:

In 2014 kocht Railpromo drie rijtuigen van Herik Rail. Het betreffen Grill Express-rijtuigen die in 1970 voor de SNCF zijn gebouwd. In 1993 kocht NS 7 rijtuigen, waaronder de drie die Railpromo later zou kopen, van het type over van de SNCF. De rijtuigen kregen een nieuw interieur en kregen een donkerblauwe kleurstelling met de tekst 'Buffetrijtuig' op de zijkant. De rijtuigen werden ingezet in de internationale treindiensten van NS, zoals bijvoorbeeld de autoslaaptreinen. In 2004 verkocht NS de rijtuigen aan Herik Rail nadat NS veel minder internationale treinen is gaan rijden. In augustus 2014 werden de drie rijtuigen door Railpromo naar Duitsland gebracht om te worden gereviseerd. Een van de rijtuigen is gedemonteerd en werd doorverkocht. De andere 2 rijtuigen werden volledig verbouwd en kwamen met een nieuw interieur en uiterlijk terug naar Nederland. De rijtuigen kregen beide een lichtblauwe kleur met een zwarte band die rond de ramen loopt. Railpromo gaf de rijtuigen de nummers 201001 (UIC-nummer 61 84 88-70 022-9) en 201002 (UIC-nummer 61 84 88-70 027-8). De 201001 kreeg op beide zijkanten de Limburgse leeuw en de 201002 kreeg op beide zijkanten de Europese-vlag. Op 6 augustus 2019 werd Railpromo failliet verklaard, het materieel van Railpromo werd door Train Charter Services (TCS) overgenomen. Op 26 oktober 2019 vertrok de DinnerTrain weer voor het eerst onder de vlag van haae nieuwe eigenaar. De 201001 en 202002 behielden voorlopig hun Railpromo-logo's.

Begin september 2022 werd het rijtuig 201001 uit de DinnerTrain gerangeerd en naar Spoorijzer in Roosendaal gebracht. Het rijtuig zou daar geheel gereviseerd worden. In begin november 2022 bracht Strukton het rijtuig vanuit Roosendaal over naar Watergraafsmeer. Doordat Spoorijzer, dat in de monumentale loods in Roosendaal zat gevestigd, failliet ging kon de revisie van het rijtuig daar niet doorgaan. Om de 201001 tijdelijk te vervangen huurde TCS een Euro Express BordRestaurant-rijtuig van het type WRhm (UIC-nummer 61 80 88-70 113-0). Op 13 april 2023 werd de 201001 door de 102001 overgebracht naar Bad Bentheim. Het rijtuig zat geheel in de grondverf en werd in Duitsland verder gereviseerd. Op 15 mei haalde de 102001 de gereviseerde 201001 op uit Coevorden naar Watergraafsmeer. Opvallend is dat het rijtuig de Limburgse leeuw aan de zijkant is verloren. De Railpromo-logo's zijn vervangen door de logo's van TCS.

Op 10 januari 2024 werden de 2 Grill Express rijtuigen door de TCS 101003 en 111001 vanuit Amsterdam naar de oude autoslaaptreinsporen in Den Bosch gebracht. Tenminste de 201001 had een grote vlakke plaats, groter dan 6 cm. Ondertussen heeft TCS genoeg rijtuigen van het type WRmz 134.5 gereviseerd om de eerste 2 rijtuigen waar Railpromo mee reed te vervangen. In mei 2024 heeft TCS de 201002 vanuit Den Bosch naar Duitsland gebracht. Het rijtuig werd daar, net als de 201001, gereviseerd. Eind oktober 2024 werd de 201002 weer teruggeplaatst bij de 201001 in Den Bosch. Het rijtuig is gereviseerd, maar heeft geen nieuwe logo's gekregen. Eind december werden de logo's op de 201001 ook verwijderd, waardoor beide rijtuigen logoloos in Den Bosch stonden.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op 19 december 2024 bracht de TCS 101001 twee nieuw gekochte rijtuigen naar de Bokkeduinen in Amersfoort. De rijtuigen zijn de Grill Express 61 84 09-70 020-9 en de 61 84 09-70 023-3. De rijtuigen zijn overgekocht van de MSM Gruppe. TCS had al twee rijtuigen van dit type in bezit, de 201001 en de 201002. Op de foto staat de rijtuigen op de Bokkeduinen in Amersfoort opgesteld. 27 maart 2025. © TreinenInNederland.nl
   
 
Een close-up van de grijze 61 84 09-70 023-3. 27 maart 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De nog EETC-rode 61 84 09-70 020-9. 27 maart 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 201001 staat in Den Bosch geparkeerd. 15 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De 201001 staat in Den Bosch geparkeerd. 20 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 201001 en 201002 staan in Den Bosch opgesteld en staan op betere tijden te wachten. 13 januari 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De 201001 in Den Bosch. 13 januari 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
De TCS 101001 staat met de 101003 in opzending, de DinnerTrain bestaande uit 6 rijtuigen en de 102001 achterop in Amersfoort
te wachten op de gasten. 12 november 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De Grill Express 201002 en WRmz 134.5 202007 aan elkaar gekoppeld in Amersfoort. 12 november 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 201002 en de 102001 aan elkaar gekoppeld. 12 november 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 102001 rijdt met zes restauratierijtuigen (waaronder de 201001 op de foto) vanuit Watergraafsmeer door Amersfoort naar Putten.
31 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 102001 rijdt met zes restauratierijtuigen (waaronder de 201001 op de foto) vanuit Putten door Amersfoort
naar de Watergraafsmeer. 31 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 201001 in Amersfoort. 31 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 102001 rijdt met de vijf delige DinnerTrain, waaronder de 201002, door Velp naar Arnhem.
9 april 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 102001 rijdt met de DinnerTrain over een stroomloze brug Alphen aan den Rijn binnen.
5 maart 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De 201002 staat samen met de 202001, 202002 en het Euro Express-rijtuig als DinnerTrain op Arnhem Centraal.
17 december 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Het interieur van de TCS 201002. 17 december 2022. © TreinenInNederland.nl
 
In het weekend van 11 en 12 september 2022 werd er Open Monumentendag gehouden. In en rond de spoorwerkloods in Roosendaal waren materieel van verschillende (museum)bedrijven te zien. Naast de museumtreinen stond een rijtuig, met nummer 201001, van TCS in een tent.
Het rijtuig wordt gebruikt in de DinnerTrain van TCS. In Roosendaal kreeg het rijtuig een grote revisie, waar ook het hele interieur wordt
vervangen.
11 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op 27 maart 2022 stond de DinnerTrain in Arnhem Centraal langs het perron. We maakte die dag een reportage over de DinnerTrain
in Arnhem. Op de foto staat de TCS 201001. © TreinenInNederland.nl
 
De 201002 (links) gekoppeld aan de 201001 (rechts). © TreinenInNederland.nl
 
De Limburgse leeuw op de zijkant van de 201001. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
De 201001 gekoppeld aan de 202001. © TreinenInNederland.nl
 
Op de foto staat de 201002. 27 maart 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Europese-vlag op de zijkant van de 202002. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De 4 rijtuigen van de DinnerTrain rijden achter de 102001 door Velp richting Arnhem. Op de foto zijn de 201001 en de 201002 te zien.
27 maart 2022
. © TreinenInNederland.nl
 
 
De TCS 101002 vertrekt met de DinnerTrain uit Amersfoort richting Utrecht. Op de foto staat rijtuig 201001.
14 juli 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 101002 vertrekt met de DinnerTrain uit Amersfoort richting Utrecht. Op de foto staat rijtuig 201002.
14 juli 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De Europese vlag op de zijkant van de 201002. 14 juli 2019. © TreinenInNederland.nl
 

De 201001 en de 201002 bevonden zich in de Tweaker Express die door de Lineas 186 293 en 186 291 werden getrokken. Op de foto staat
de trein te wachten op station Den Bosch. 26 augustus 2017. © TreinenInNederland.nl

 
De door Railpromo gehuurde NMBS 2825 rijdt met een sleep internationale rijtuigen door Schalkwijk richting Venlo en verder
naar Köln Messe-Deutz voor het evenement Gamescon. In de trein met bonte rijtuigen bevinden zich de Railpromo 201001 en 201002
die speciale stickers hebben gekregen voor de trein. 20 augustus 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 201001 met stickers voor het evenement Gamescon. 20 augustus 2016. © TreinenInNederland.nl
 

De 201002 met stickers voor het evenement Gamescon. 20 augustus 2016. © TreinenInNederland.nl

 
Tijdens de presentatie van de Railpromo 1215, die gedoopt werd tot 'City of Amsterdam', konden we een kijkje nemen in de 201001.
23 maart 2016. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1252 rijdt met het Panorama Rail Restaurant Amsterdam Centraal binnen. De trein bestaat uit het Railpromo rijtuig 201001,
het
panoramarijtuig UIC-nummer 56 80 8980 201-7 en het Railpromo rijtuig 201002.
24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De Limburgse leeuw op de zijkant van de 201001. 24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 1252 rijdt met het Panorama Rail Restaurant Amsterdam Centraal binnen. De trein bestaat uit het Railpromo rijtuig 201001,
het
panoramarijtuig UIC-nummer 56 80 8980 201-7 en het Railpromo rijtuig 202002.
24 oktober 2015. © TreinenInNederland.nl