![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
WRmz 134.5-rijtuigen van TCS |
||||||||||
Info over de rijtuigen: |
|||||||||||
In 2019 breidde Railpromo haar materieelpark uit met nog 2 rijtuigen. Er werden 2 restauratierijtuigen gekocht van het Duitse BahnTouristikExpress (BTE). De rijtuigen zijn van het type WRmz 134.5 en zijn begin jaren '70 voor de DB gebouwd. De rijtuigen van dit type hebben ook in de IC Berlijn meegereden. In 2017 kocht BTE de rijtuigen van DB met als doel ze in te zetten in hun internationale treindiensten. Twee jaar later werden ze te koop aangeboden en kocht Railpromo ze. Eind maart 2019 verdubbelde Railpromo de capaciteit van hun DinnerTrain door beide rijtuigen aan de trein toe te voegen. De rijtuigen kregen de nummers 202001 en 202002 en kregen dezelfde kleurstelling als de Grill Express-rijtuigen van TCS. In tegenstelling tot de andere twee rijtuigen hebben deze twee beide dezelfde stickers gekregen. Aan de zijde waar een aantal ramen missen door de keuken hebben ze een groot logo van de DinnerTrain op de zijkant staan. Op de andere zijde staat alleen het logo van Railpromo. Op 6 augustus 2019 werd Railpromo failliet verklaard. Het bedrijf Train Charter Services (TCS) nam het materieel van Railpromo over. Op 26 oktober 2019 vertrok de DinnerTrain weer voor het eerst onder de vlag van haar nieuwe eigenaar. De logo's op de 202001 en 202002 werden tijdens de corona-lockdown, toen de DinnerTrain niet reed, vervangen door Train Charter-logo's. In 2022 kocht TCS 15 oude restauratierijtuigen van DB van het type WRmz 134.5, hetzelfde type als de 202001 en 202002. De rijtuigen zaten onder de graffiti en alg toen ze op 23 juli naar Nederland werden getransporteerd. De rijtuigen stonden in Mukran (D) opgesteld en zijn naar de Watergraafsmeer, waar ook de DinnerTrain staat, gebracht. Begin september werden alle rijtuigen, samen met de DC Tractie 1766 en 1770, vanuit Watergraafsmeer naar Zwolle Rangeerterrein gereden. TCS verplaatste de rijtuigen in verschillende transporten door Nederland en ook een aantal rijtuigen naar het buitenland. Op 26 februari 2023 reed de SBB 193 535 met de TUI Ski Express, in Nederland verzorgd door TCS, via Venlo naar Amsterdam. Achter de trein hing een van de ex-DB restauratierijtuigen in de blauwe TCS-huisstijl. Het rijtuig droeg geen grote stickers, zoals bijvoorbeeld het TCS-logo. Diezelfde zondag werd het rijtuig, dat bij GFF in Crailsheim is gereviseerd, aan de DinnerTrain toegevoegd, die diezelfde avond weer een aantal rondes maakte. Later werd het rijtuig voorzien van stickers en het nummer 202003. Later werden er nog meer WRmz 134.5 gereviseerd en in dienst gesteld. Deze rijtuigen hebben niet op één zijkant groot het DinnerTrain-logo staan. Later werden deze DinnerTrain-logo's ook op de 202001 en 202002 verwijderd. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De nieuwe HappyTrain-logo's op de rijtuigen op de Bokkeduinen in Amersfoort. 25 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Twee recent gereviseerde rijtuigen van het type WRmz 134.5 (de 61 80 88-90 515-2 en 61 80 88-90 516-0) worden vanuit Duitsland achter de TUI Ski Express meegenomen naar Amsterdam. 3 maart 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Grill Express 201002 en WRmz 134.5 202007 aan elkaar gekoppeld in Amersfoort. 12 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 102001 rijdt met zes restauratierijtuigen (waaronder de 202007 op de foto) vanuit Watergraafsmeer door Amersfoort naar Putten. 31 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 102001 rijdt met zes restauratierijtuigen (waaronder de 202003 en 202004 op de foto's) vanuit Putten door Amersfoort naar de Watergraafsmeer.
31 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 102001 rijdt met de vier rijtuigen van het type WRmz 134.5 die in dienst zijn bij TCS (202001 t/m 202004) vanuit Watergraafsmeer naar Deventer Goederen en weer terug naar de Watergraafsmeer. Op de foto is de trein op de terugweg richting Amsterdam als de trein door Baarn rijdt. 11 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 202003. 11 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 102001 rijdt met de vijf delige DinnerTrain, waaronder de nieuwe 202003, door Velp
naar Arnhem. 9 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 202003. 9 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 202001 in Velp. 9 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 102001 rijdt met de DinnerTrain over een stroomloze brug Alphen aan den Rijn binnen, op de foto rijdt rijtuig 202002 mee in de trein. 5 maart 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 102001 rijdt met de DinnerTrain, waaronder de nog stickerloze 202003, over een stroomloze brug Alphen aan den Rijn binnen. 5 maart 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een foto van de 202001. 5 maart 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 202002 staat samen met de 202001, 201002 en het Euro Express-rijtuig als DinnerTrain op Arnhem Centraal. 17 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De van DC Tractie gehuurde TCS 1751/101004 bracht negen van de vijftien oude DB restauratiewagens (type WRmz 134.5) die TCS heeft |
|||||||||||
De 202002 staat, samen met de andere 3 rijtuigen van de DinnerTrain, op 27 maart 2022 in Arnhem Centraal langs het perron. We maakte die dag een reportage over de DinnerTrain in Arnhem. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 102001 (ex NS 1635 / 1835) is tegen de 202002 aangekopped. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Terwijl de 102001 aan het omlopen is konden de reizigers al instappen en aan hun tafel gaan zitten. 27 maart 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het Train Charter-logo op de zijkant van het rijtuig. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 202002 tegen de 201002 aangekoppeld. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op deze reeks foto's staat rijtuig 202001. 27 maart 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 201001 (links) gekoppeld aan de 202001 (rechts). © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het grote logo van de DinnerTrain die de 202001 en de 202002 op de zijkant hebben. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 102001 komt aangereden om tegen de rijtuigen aan te koppelen. Hierna vertrok de trein richting Utrecht. 27 maart 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 202001. 27 maart 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 202002. 27 maart 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 102001 staat gekoppeld aan rijtuig 202001 en de andere DinnerTrain rijtuigen op Arnhem Centraal. 26 maart 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101002 vertrekt met de DinnerTrain uit Amersfoort richting Utrecht. Op de foto staat rijtuig 202001. 14 juli 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101002vertrekt met de DinnerTrain uit Amersfoort richting Utrecht. Op de foto zit rijtuig 202002 achterop de trein, het rijtuig heeft hier de Railpromo bestickering. 14 juli 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||