Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 17 juni 2023

21-06-2023 / 15.40 uur
AMSTERDAM -
In het afgelopen weekend van vrijdag 16 tot en met zondag 18 juni hebben ProRail en haar aannemers hard aan het spoor rond Amsterdam Centraal gewerkt. Aannemer Swietelsky heeft de wissels en sporen weggehaald om de perrons tussen sporen 7 en 8 te verlengen. Hiervoor kwamen zij met de grootste spoorkraan van Europa naar Amsterdam. Daarnaast voerde VolkerRail reguliere onderhoudswerkzaamheden uit aan de Singelgrachtbrug en aan de twee beweegbare bruggen aan de oostkant van het station.

Verder heeft de aannemer groot onderhoud uitgevoerd

Binnenkort online

aan de wissels en aan de bovenleiding bij Dijksgracht. Toen alles klaar was, zijn de nieuwe sporen en bovenleiding weer aangesloten en is het treinbeveiligingssysteem aangepast op de nieuwe situatie.

Meer ruimte voor reizigers én treinen
Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030.  Hierdoor is er meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling met ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en die NS gaat voorzien van winkels.

De Cuypershal
De Cuypershal, de monumentale entree in het stationsgebouw, is het visitekaartje van station Amsterdam Centraal. Deze wordt gerenoveerd. De centrale trap in het midden van de hal is teruggebouwd, zodat je vanuit de hal direct richting metro kunt lopen. In mei is men begonnen met de renovatie van de Cuypershal. De hal krijgt onder andere een loopbrug met balkons op de eerste verdieping, een vernieuwde vloer, verlichting in de vorm van grote kroonluchters, bewegwijzering en reizigersinformatievoorzieningen. De mooie Cuypershal is eind 2023 weer in ere hersteld.

Oostkant van het station
Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwt ProRail een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht. Hierdoor hoeven treinen niet op elkaar te wachten. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo wordt Amsterdam met de rest van Nederland verbonden en Nederland met de rest van Europa.

OVnieuws volgt de verbouwing van Amsterdam Centraal op de voet. Hieronder staat een verslag van de werkzaamheden en de stand van zaken van de huidige situatie op Amsterdam Centraal. Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden over de werkzaamheden aan de sporen aan de westkant van het station.
 
Vanaf mei 2023 t/m 2030 vinden er grote werkzaamheden plaats in Amsterdam Centraal.
Dit geldt voor zowel de sporen en perrons als voor de west- en de oosthal en de Cuypershal.
 
In het weekend van vrijdag 16 t/m zondag 18 juni was er een grote buitendienststelling op Amsterdam Centraal.
De sporen 1 t/m 10 waren buiten dienst genomen. Boven de sporen 2 t/m 4 was men de ijzeren constructie onder het IBIS-hotel aan het schilderen.
 
Hiervoor waren steigers geplaatst op de sporen 2 t/m 4.
 
 
 
Een KROL van Van De Mheen Rail met kenteken TGL-17-D is met een platte wagen aan het werk.
De spoorwerkzaamheden speelden zich dit weekend af aan de westkant van het station.
 
 
De werkzaamheden concentreerde zich voornamelijk rond de sporen 7 t/m 9 en het verbreden van de perrons 7 en 8.
 
 
De sporen 11 t/m 15 bleven tijdens de werkzaamheden in dienst.
 
Aannemer Swietelsky kwam met een grote spoorkraan naar Amsterdam om de klus te klaren.
 
 
Men was zaterdag nog druk bezig met het verbreden van de perrons.
 
 
Omdat men een aantal wissels heeft weggehaald moest de bovenleiding ook aangepast worden aan de nieuwe situatie.
 
 
Een Unimog van Van Roon Railinfrawerken verzorgde de tractie van diverse platte wagons (Klmos-sen) gevuld met zand.
 
 
 
De wisselstraat is smaller gemaakt zodat de perrons breder kunnen worden.
 
Een KROL van Peter van der Meer Spoorkraanverhuur met kenteken TFN-31-X is druk met het leggen van betonnen dwarsliggers.
 
Veel aan- en afvoer van materiaal en machines gebeurd per spoor.
 
 
 
 
Veel zand wordt per spoor aangevoerd om de perrons te verbreden.
 
Nieuwe rail wordt weer vastgemaakt aan de dwarsliggers.
 
Zwaar werk voor de mannen in de zomerse hitte.
 
Op een aantal plaatsen zijn wissels verwijderd en is er recht spoor voor teruggekomen.
 
De Swietelsky railkraan komt met een stuk wissel aangereden die hij richting de Singelgracht reed. Daar werd ook aan het spoor gewerkt.
 
 
 
 
 
De KROL kan met dit hulpstuk vijf dwarsliggers tegelijk plaatsen.
 
De laatste paar dwarsliggers worden per stuk geplaatst.
 
Onder de overkapping, op spoor 9 is ook een wissel weggehaald.
 
Nieuw detectie middellen worden aangebracht.
 
 
Een Manirail van RailCare met kenteken TKL-60-K wordt ingezet voor het werk aan de bovenleiding.
 
 
Een R.A.P.4 van RailCare wordt eveneens ingezet voor werkzaamheden aan de bovenleiding.
 
 
De Swietelsky railkraan komt terug vanaf de Singelgracht en is klaar met zijn werkzaamheden voor vandaag. De kraan rijdt terug naar spoor 5 en voegd zich bij zijn begeleidingsrijtuigen.
 
Een deel van een begeleidingsrijtuig die bij de railkraan hoort.
 
 
Dit is een ander begeleidingsrijtuig van de kraan.
 
Platte wagons (Klmos-sen) gevuld met ballast staan al klaar om straks geleegd te gaan worden.
 
 
 
 
 
Wissel 113A is weggesaneerd.
 
Alles wordt weer mooi op maat gemaakt.
 
 
 
 
 
 
Harde werkers in de warme zon.
 
Perron 7/8 is breder gemaakt.
 
 
Stopmachines Bumble B 66 van Strabag.
 
 
 
 
Een werkmachine van Strabag met het UIC-nummer: 99 80 9425 005-2
 
RTS locomotief 1018 (De Carel) staat met platte wagons (Klmos-sen) klaar om het ballast naar de werkzaamheden te brengen.
 
 
Onder andere deze bikkels houden het spoor berijdbaar. Valt niet altijd mee in deze temperaturen.
 
Niet alleen aan de sporen en de perrons wordt gewerkt maar ook in de Cuypershal is men druk bezig.
 
Ongeveer de helft van de hal is afgezet met hoge houten schotten.
 
De Cuyperstrap naar de metroverdeelhal is voor ongeveer anderhalf jaar afgesloten.
 
De hal gaat de komende tijd flink opgeknapt worden.
 
Door ruimtegebrek zij de twee informatiebalies in de Cuypershal tijdelijk opgeborgen. Elders in het station is wel informatie te krijgen.
 
Het Instagramaccount over het Centraal Station
 
 
Als je de QR-code scant dan kom je op deze internetpagina terecht.
 
Ook in de oostvleugel van het station wordt hard gewerkt.
 
Dit is de huidige (oude) situatie in de oostvleugel.
 
En zo gaat het er straks uitzien. Hetzelfde als de westvleugel.
 
Er wordt hard gewerkt aan de oostelijke ingang van het station.
 
 
Door enkele ramen te vergroten naar deuren is een tijdelijke ingang gecreeerd.
 
 
 
Dit is de oostbuis die het stationsplein verbind met de IJ-kade. Deze hal wordt de komende jaren flink onder handen genomen. Hij wordt fors verbreed en er komen winkels in, vergelijkbaar met de huidige westbuis. De muren van de tunnel zijn beschilderd door leden van het UnitedPaintingProject.
 
De smalle trapopgangen worden verbreed.
 
Er komen ook andere, bredere liften.
 
Lees en bekijk ook: